موج راست‌گرایی در اروپا می‌تواند برای ترامپ امیدبخش باشد

آنچه در انتخابات پارلمان اروپا اتفاق افتاد، بیانگر خشم عمومی از مهاجرت بی‌رویه، افزایش تورم و سایر مواردی بود که کارزار ترامپ نیز بر مقابله با آن‌ها تاکید دارد

خبرگزاری سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه یازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) در تحلیلی به این موضوع پرداخت که با توجه به موفقیت احزاب‌ راست‌گرا در انتخابات پارلمان اروپا، آیا این موضوع می‌تواند برای دونالد ترامپ در خصوص پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشانه مثبتی باشد؟

در این مطلب اشاره شده است که در ژوئن ۲۰۱۶، بریتانیا در اقدامی ملی‌گرایانه به خروج از اتحادیه اروپا رای داد و این موضوع می‌توانست نشانه‌ای برای چند ماه بعد باشد که پیروزی شوکه‌کننده دونالد ترامپ را در انتخابات آمریکا به همراه داشت.
اکنون، در ژوئن ۲۰۲۴، نامزدهای راست‌گرا که بسیاری از آنها با اعتقادهای رئیس‌جمهوری سابق آمریکا درمورد کنترل ورود مهاجران و تاکید بر ملی‌گرایی مشترک‌اند، در انتخابات پارلمان اروپا دستاوردهای گسترده‌ای کسب کردند. آیا این بار نیز چنین اتفاقی نشانه پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات آمریکا است؟

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته نظر رای‌دهندگان در ایالات متحده با آنچه در کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتد لزوما یکسان نیست و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم که ایالت به ایالت برگزار می‌شود، بسیار متفاوت از انتخابات پارلمان اروپا است. از طرفی، پیروزی هشت سال پیش ترامپ بیشتر نتیجه نقایص کارزار هیلاری کلینتون دموکرات بود تا برگزیت. اما با تمام این‌ها، همچنان به نظر می‌رسد که جو بایدن باید نگران باشد.

از کنار احتمال ارتباط انتخابات آمریکا با آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد، نمی‌توان به‌سادگی گذشت. آنچه از نتایج انتخابات پارلمان اروپا آشکار شد، نمودی از افزایش خشم عمومی از مواردی مانند مهاجرت بی‌رویه، قیمت‌های بالا و هزینه‌های گزاف برای مبارزه با تغییرات اقلیمی بود؛ مواردی که ترامپ نیز بر آن‌ها تاکید دارد و در سخنرانی‌ها و کارزارهای انتخاباتی‌اش مطرح کرده است.

درس دیگر انتخابات اروپا برای آمریکایی‌ها این است که در دنیای امروز، مسئولان در برابر رای‌دهندگان ناراضی آسیب‌پذیرترند و این خواسته‌های آن‌ها است که می‌تواند شکل‌دهنده تعاملات بین‌المللی باشد.

وقتی بایدن این هفته به اجلاس سران گروه ۷ در ایتالیا برسد، به چهار رهبر غربی دیگر می‌پیوندد که از نظر سیاسی ضعیف شده‌اند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، از نارضایتی عمومی که به استقبال از احزاب راست‌گرا در کشورشان منجر شد، آگاه‌اند. محبوبیت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در انتخابات سراسری ماه آینده بریتانیا، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، هم از قدرت برکنار شود. در این میان، امن‌ترین جایگاه بین رهبران اروپایی گروه ۷، متعلق به جورجا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای ایتالیا، است حزب ملونی این آخرهفته در انتخابات پارلمان اروپا با قاطعیت پیروز شد و او را به یکی از قدرتمندترین رهبران اروپایی تبدیل کرد.

در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا و شکست حزب امانوئل مکرون از حزب اجتماع ملی فرانسه، اکنون جوردن باردلا، رهبر این حزب راست‌گرا، در کانون توجه قرار گرفته است. باردلا پیش‌تر در واکنش به نتایج انتخابات پارلمان اروپا، از مکرون خواسته بود انتخابات پارلمانی برگزار کند و گفت: «فرانسه حکمش را صادر کرده است و جای اعتراض و درخواست تجدیدنظر وجود ندارد.» او در جمع حامیان حزب گفت: «هم‌میهنان ما تمایلشان را برای تغییر و همچنین مسیر آینده اعلام کرده‌اند.» او این نتایج را حاکی از «عزم فرانسه برای تغییر مسیر اتحادیه اروپا» دانست.

امانوئل مکرون که رهبری یک حزب میانه‌رو را بر عهده دارد و حالا در انتخابات اروپا شکست خورده است، مجبور شد پارلمان این کشور را منحل و انتخابات زودهنگام برگزار کند. او خطاب به رای‌دهندگان فرانسوی گفت که قمار او مبتنی بر اعتمادش به ظرفیت مردم فرانسه برای عادلانه‌ترین انتخاب برای خودشان و نسل‌های آینده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه تلویحا از رای‌دهندگان ناامید از اوضاع اقتصادی خواست ارزش‌های اساسی این کشور را حفظ کنند و اعلامیه‌اش را «اعتماد به دموکراسی» نام داد. این‌ها بسیار شبیه هشدارهایی‌اند که دموکرات‌ها در آمریکا سر می‌دهند و جو بایدن هم هفته گذشته کنار مکرون در فرانسه، بر آن‌ها تاکید کرد. از این رو باید دید نتایج انتخابات این دو کشور تا چه اندازه می‌‌تواند به یکدیگر شباهت یا تفاوت داشته باشد.

بیشتر از جهان