دلیل تجهیز نشدن ورزشگاه‌های ایران به وی‌ای‌آر؛ دعوای کیومرث هاشمی و مهدی تاج

مدیران وزارت ورزش از مهر ۱۴۰۲ تاکنون این بودجه را توقیف کردند تا خودشان این تجهیزات دو میلیون دلاری را وارد کنند

صحنه‌ای از دربی ۱۰۳ تهران، اسفند ۱۴۰۲‌ــ وب‌سایت پرسپولیس

فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که به دلیل کمبود بودجه، احتمال دارد فصل آینده لیگ برتر هم بدون وجود کمک‌داور ویدیویی (وی‌ای‌آر) برگزار شود اما هم‌زمان، وزارت ورزش و جوانان خبر داد که ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه مورد‌نیاز برای تجهیز تمامی ورزشگاه‌های لیگ برتر به وی‌ای‌آر را پاییز ۱۴۰۲ واریز کرده است.

از سوی دیگر، در حالی از کمبود بودجه و درآمد به‌عنوان دلیل اصلی ناتوانی در برگزاری مسابقات با وی‌ای‌آر سخن گفته می‌شود، که فدراسیون فوتبال ایران تنها در فصل اخیر لیگ برتر و جام حذفی، بیش از ۸۰ میلیارد تومان از جریمه انضباطی بازیکنان، مربیان و باشگاه‌ها درآمد کسب کرده است که با توجه به ادامه جام حذفی، درآمدهای انضباطی در این فصل بیشتر هم خواهد شد.

حالا مشخص شده که عقب ماندن فوتبال ایران از تمامی کشورهای منطقه در برگزاری لیگ داخلی با کمک‌داور ویدیویی، نه به دلیل مشکلات مالی بلکه به دلیل اختلاف نظر و کشمکش میان مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، با کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، بوده و در شرایطی که تاج نمی‌خواهد از محل درآمدهای فدراسیون برای تهیه وی‌ای‌آر هزینه کند، هاشمی هم بودجه حدود دو میلیون یورویی آن را به‌جای حساب فدراسیون، به حساب شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی، زیرمجموعه وزارت ورزش واریز کرده است تا وی‌ای‌آر‌ها از کانالی غیر از فدراسیون وارد شوند.

۱۶ خرداد بود که فدراسیون فوتبال ایران با انتشار اطلاعیه‌ای، از «موانع و مشکلات جدی» برای استفاده از فناوری کمک‌داور ویدیویی در فصل بعد فوتبال خبر داد و سپس علی تارقلی‌زاده، رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال، هم ادعا کرد که «شرکت تجهیز هفت ماه است که در این زمینه بدقولی کرده است».

معاون مهدی تاج افزود: «تا به امروز برای تخصیص بودجه‌ای که دقیقا برای این امر در اختیار شرکت تجهیز است، ده‌ها جلسه برگزار کرده‌ایم، اما ریالی از این بودجه به فدراسیون فوتبال نرسیده و در تازه‌ترین بهانه، این شرکت اسم صداوسیما را وسط آورده است. آقایان بزرگوار در شرکت تجهیز! بودجه خرید تجهیزات مربوط به وی‌ای‌آر در حساب شما است، دلیل این اتفاق‌ها چیست؟ من اینجا به هواداران فوتبال می‌گویم با این فرمان، به‌رغم همه تلاش‌های صورت‌گرفته، این فرایند برای فصل آتی دچار مشکلات جدی و اختلال خواهد شد.»

یک روز بعد، کیومرث هاشمی که به دلیل انحلال دولت ابراهیم رئیسی در آستانه برکناری از وزارت ورزش و جوانان قرار دارد، در واکنش به این خبر، طی سخنانی کنایه‌آمیز اعلام کرد که «اگرچه تامین اعتبار برای تجهیز لیگ به کمک‌داور ویدیویی بر عهده باشگاه‌ها و مجموعه فوتبال است»، دولت به منظور حمایت از فوتبال به عنوان رشته‌ای پرمخاطب، «۱۱۰ میلیارد تومان تامین اعتبار کرد تا هفت دستگاه وی‌ای‌آر و متعلقات آن برای ورزشگاه‌ شهرهای مختلف خریداری شود».

او به مدیران شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی هم دستور داد تا «پس از رفع موانع اداری و ظرف دو هفته آینده، این دغدغه‌ را بر طرف کنند» تا با تجهیز ورزشگاه‌ها، فصل آینده لیگ برتر و همچنین فینال جام حذفی فصل جاری، با وی‌ای‌آر برگزار شود. اما فردای روزی که کیومرث هاشمی از دلیل بن‌بست ورود وی‌ای‌آر به ایران پرده برداشت، منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال، در گفت‌وگویی تلویزیونی ادعا کرد: «فدراسیون فوتبال برای هماهنگی با فیفا و ارتباط با شرکت‌های موردتایید پای کار است، اما ماموریت این پروژه به شرکت توسعه و تجهیز داده شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدایت‌الله ممبینی،‌ دبیرکل فدراسیون فوتبال، نیز در نشست خبری روز یکشنبه ۲۰ خرداد عنوان کرد: «این بودجه در دوازدهم مهرماه (روزهای نخست انتصاب کیومرث هاشمی) به حساب وزارت ورزش واریز شد، اما به دلیل استفاده از کلمه تجهیز در مکاتبه اولیه که نوشته شده بود این بودجه برای تجهیز ورزشگاه‌ها به سیستم تکنولوژی وی‌ای‌آر است، وزارت ورزش ۱۱۰ میلیارد تومان را به حساب شرکت توسعه واریز کرد. این بودجه را دولت در کمتر از سه هفته تامین و به حساب وزارت ورزش واریز کرد، اما از دوازدهم مهر هنوز برای خرید دستگاه‌ها پولی به حساب فدراسیون نیامده است. به همین دلیل خرید مابقی دستگاه‌هایی که قرار بود وارد کشور شود، به مشکل خورد.»

بدین ترتیب، اکنون به نظر می‌رسد دعوای مدیران فدراسیون فوتبال با مدیران وزارت ورزش بر سر اینکه چه نهادی این تجهیزات را وارد ایران کند تا احتمالا از سود خرید آن یا دلالی‌ها بهره ببرد، به اوج رسیده است. سه‌شنبه شب، یک هفته پس از ادعای کیومرث هاشمی، مهدی تاج هم در پایان مسابقه تیم‌های ایران و ازبکستان در مرحله مقدماتی جام جهانی، در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی اعلام کرد که هنوز برای خرید و واردات تجهیزات کمک‌داور ویدیویی به ایران بودجه‌ای به حساب فدراسیون واریز نشده است و خبر داد که با شرایط فعلی، لیگ برتر در فصل آینده به تعویق خواهد افتاد.

وب‌سایت ایسنا در همین رابطه نوشت: «اکنون تنها امیدی که وجود دارد، فرصت دو هفته‌ای کیومرث هاشمی به شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای رفع موانع اداری تخصیص بودجه وی‌ای‌آر است. فرصتی که پایان خرداد تمام می‌شود و در نتیجه، در صورتی که تا پایان خرداد این مشکل برطرف نشود، اهالی فوتبال باید خود را برای برگزاری لیگ بیست‌وچهارم در غیاب وی‌ای‌آر آماده کنند.»

بیشتر از فوتبال