کارمند فدراسیون فوتبال: مهدی تاج ۲۰۰ سکه رشوه از گل‌گهر گرفته است

هنوز هیچ‌یک از مدیران فدراسیون یا مقامات قضایی درمورد افشاگری خسروی علیه جواد نکونام واکنشی نشان نداده‌اند

مهدی تاج، رئيس فدراسیون فوتبال ایران-ایندیپندنت فارسی

مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، تنها در یک مورد ۲۰۰ سکه بهار آزادی از باشگاه گل‌گهر سیرجان رشوه دریافت کرده است و پرونده این «فساد مالی» نیز به پرونده‌های قضایی قبلی این مدیر صنعتی اضافه شده است.

یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران، روز شنبه ۱۲ خرداد، در گفت‌وگو با ایندیپندنت این‌طور خبر داد  و گفت که اتهام مهدی تاج در مراحل بررسی قضایی پرونده جدید فساد مالی در فوتبال ایران مشخص شده است.

این منبع آگاه پیش از این برای اولین‌بار به ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که خداداد افشاریان، ریس کمیته داوران، سهیل مهدی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ، و پژمان راهبر، سردبیر وب‌سایت ورزش۳، جزو متهمان اصلی پرونده جنجالی فساد مالی «۷ میلیون دلاری» در فوتبال محسوب می‌شوند. یک روز پس از انتشار این گزارش، افشاریان و مهدی از سمت‌های خود برکنار شدند و سردبیر ورزش۳ نیز بازداشت شد.

این منبع، که مایل نیست نامش فاش شود، توضیح داد: «تاج می‌گوید این ۲۰۰ سکه بهار آزادی، به ارزش تقریبی ۸ میلیارد تومان، زمستان سال گذشته در قالب کمک به رشد و بهبود وضعیت زیرساخت فوتبال ایران از سوی مدیر باشگاه صنعتی گل‌گهر سیرجان پرداخت شده است، درحالی‌که اگر پرداخت چنین مبلغی قانونی باشد باید به حساب رسمی فدراسیون واریز می‌شد، نه اینکه به‌صورت سکه و پنهانی به رییس فدراسیون پرداخت شود تا اثری از آن باقی نماند. به همین دلیل پرونده قضایی جدیدی علیه تاج مفتوح شده است، اما سوال بزرگ این است که با وجود بیش از ۱۰ پرونده قضایی باز علیه مهدی تاج با اتهام سوءاستفاده مالی از منابع فدراسیون و دریافت رشوه، چرا او بازداشت یا از سمت ریاست فدراسیون برکنار نمی‌شود.»

کارمند رسمی فدراسیون فوتبال ایران، همچنین در توضیح سرنوشت پرونده جدید فساد مالی در فوتبال ایران  گفت: «حقیقت این است که نباید امید چندانی برای پیگیری قضایی این پرونده داشت، زیرا تاج پیش از این هم بارها ثابت کرده است که با سوءاستفاده از سابقه امنیتی و نظامی خود و ارتباطات گسترده با اعضای بیت رهبر جمهوری اسلامی، می‌تواند پرونده‌های فساد مالی‌اش را رفع و رجوع کند. در تیجه پیش‌بینی من درباره این پرونده و پرداخت رشوه‌های کلان از سوی چند باشگاه صنعتی به اعضای هیئت‌رییسه و رییس فدراسیون نیز این است که به‌زودی خبر مختومه شدن پرونده و نهایتا برکناری چند مدیر میانی از سمت‌های خود منتشر خواهد شد.»

افزایش چشمگیر تعداد پرونده‌های فساد مالی و پرداخت رشوه به داوران یا اعضای فدراسیون در فوتبال ایران به حدی رسیده است که حتی صدای اعتراض محمدحسین میثاقی، مجری صداوسیمای جمهوری اسلامی، را هم درآورده است. او هفته گذشته از عدم پیگیری قضایی تمامی پرونده‌های فساد مالی و جعل مدارک در سال‌های اخیر انتقاد کرد.

میثاقی گفت: «مشخص شده که دو نفر در فدراسیون فوتبال، مثلا رییس کمیته، یک چیزی از باشگاه مس رفسنجان گرفته و داده به داوران، اسم داور کو؟ کدام بازی را درآوردند؟ از کالچو و یوونتوس که بالاتر نیستید. پای چهار باشگاه صنعتی و یک باشگاه جنوبی وسط است. مثلا چرا با مدیران و مربیان باشگاهی که با بازیکن ۴ میلیارد قرارداد ۲۱ میلیارد بستند یا ۳ بازیکن خارجی در نیم‌فصل گرفتند که یک دقیقه هم به آن‌ها بازی نرسید، برخوردی نمی‌شود؟ فصل قبل ۴۰۰ میلیارد تومان خرج کردند، اما ۵ بازیکن با رباط پاره و ۳ بازیکن خارجی بی‌کیفیت با مبالغ ۱۷ و ۱۹ و ۲۰ میلیارد تومان خریدند.»

این درحالی است که سهیل مهدی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ، که به‌دلیل دریافت پنهانی سکه‌های بهار آزادی و مشارکت در پرونده فساد ۷ میلیون دلاری از سمت خود برکنار شده است، به‌تازگی در وب‌سایت فوتبالی گفته است: «این موضوع به من، شما و رسانه‌ها مربوط نیست، اجازه بدهید که از سوی سازمان‌های قضایی کشور جلو برود. الان بیست روز است که به من تهمت فاسد فوتبال می‌زنند و صحبت‌هایی به من تحمیل می‌شود، ولی من به همه آنها احترام می‌گذارم تا زمانی که تمام موضوع شفاف شود.»

همچنین این وب‌سایت ورزشی در گزارشی دیگر خبر داده است که یکی از مربیان لیگ برتری برای مشارکت در پرونده فساد در فوتبال، برای چهارمین بار به دادگاه احضار شده است: «در مدتی که از شروع این ماجرا گذشته، چند نفر از متهمان به دادگاه و نهادهای احضار شده‌اند و توضیحاتی درباره اتفاقاتی که افتاده داده‌اند. بعد از همین توضیحات بود که نام‌های جدیدی در این پرونده مطرح شد و حالا نوبت به احضار افراد جدیدی رسیده است. برای همه هم روشن شده که ماجرا فقط مربوط به یک باشگاه نیست و به زودی پرونده چند باشگاه، چند مدیر فوتبالی، چند فعال فوتبال و چند چهره فوتبالی مثل مربیان و مدیران هم باز خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد سرمربی مورد اشاره در این گزارش، محمد ربیعی سرمربی فعلی تیم ذوب‌آهن اصفهان است که در هفته‌های گذشته به اتهام پرداخت رشوه به داوران فوتبال در زمان هدایت تیم مس رفسنجان تحت پیگرد قضایی قرار گرفت.

ربیعی هفته گذشته در نشست خبری پیش از بازی با صنعت نفت آبادان هم در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این پرونده گفت: «من مسئول و پاسخ‌گوی فنی هر تیم هستم و در دورانی که در مس بودم نیز ازلحاظ فنی پروژه خوبی انجام شد که کاملا هم شفاف است. حرف‌هایی زده شده که بهترین منبع آن مراجع قضایی هستند. در این موضوعات حرف‌هایی زده می‌شود، اتهاماتی مطرح می‌شود و بزرگ‌نمایی می‌شود.»

اما از سوی دیگر رسول کربکندی، سرمربی سابق تیم ذوب‌آهن اصفها، نیز چند روز قبل، با تایید وجود فساد مالی گسترده در فوتبال ایران، گفته است: «یک فصل ما و فولاد خوزستان در کورس قهرمانی بودیم. در فاصله ۵ هفته مانده به پایان فصل، به من زنگ زدند گفتند ما می‌توانیم کاری کنیم حداقل ۳ بازی را ببرید و قهرمان شوید. گفتند بازیکنانی داریم که می‌توانند گل به خودی بزنند و داورهایی داریم که می‌توانند به نفع شما سوت بزنند. ما قبول نکردیم و نایب قهرمان شدیم.»

منظور او لیگ چهارم خلیج‌فارس بود که فولاد خوزستان با ملادن فرانچیچ، سرمربی کروات، قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد.

همچنین باشگاه استقلال تهران نیز به‌تازگی، به‌دلیل اتهاماتی که علی خسروی، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال، علیه جواد نکونا مطرح کرده است، از این داور بازنشسته شکایت کرده است. خسروی بدون اشاره مستقیم به سرمربی تیم استقلال تهران، به خبرآنلاین گفته بود: «آمدند به ما شیتیل بدهند، ما قبول نکردیم و آن‌ها را از اتاق بیرون انداختیم. همه هم می‌دانند که چه کسی بوده. دوربین‌های اداره ما همه‌چیز را ضبط کرده. ما را بخواهند تا فیلم را ارائه کنیم. آقا شیتیل را شما به فوتبال آورید، زیرا این‌قدر پول‌های غیرقابل شمارش گرفتید که آمدید خرج کنید، اما نتوانستید داوران ما را بخرید. ممکن است چند داور هم (فاسد) باشند، خب آن‌ها را اعلام کنید و این‌قدر در فضای مجازی تهدید نکنید.»

اما با این وجود و در شرایطی که دیگر نمی‌توان انتظار داشت که یک عضو رسمی کمیته داوران و فدراسیون فوتبال، علنی‌تر از این جملات درمورد تلاش برخی از داوران و مربیان برای پرداخت رشوه به داوران و اعضای این کمیته افشاگری کند، اما کمیته انضباطی در اقدامی عجیب حکم محرومیت ۲۰ روزه خسروی از حضور در ورزشگاه‌های فوتبال را صادر کرد، اما هنوز هیچ خبری هم درباره بررسی افشاگری خسروی از سوی نهادهای نظارتی و قضایی منتشر نشده است.

منبع مطلع ایندیپندنت فارسی در فدراسیون فوتبال ایران، ۲۹ اردیبهشت‌ امسال خبر داده بود که «برای سرمربی یکی از تیم‌های پرطرفدار تهرانی و یکی از داوران دربی تهران در فصل جاری» نیز به‌دلیل پرداخت و دریافت رشوه پرونده قضایی تشکیل شده است.

بیشتر از فوتبال