برآورد اطلاعاتی جدید آمریکا و اسرائیل از «مدل‌سازی هسته‌ای تسلیحاتی» ایران

به گزارش اکسیوس، هدف مدل‌سازی کامپیوتری روشن نیست اما برخی مقامات اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند این اطلاعات نشانه‌ای نگران‌کننده درباره اهداف هسته‌ای تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران است

تکنسین‌ها در تاسیسات هسته‌ای ایران-خبرگزاری‌های داخلی

اکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی، یک مقام کنونی و یک مقام سابق اسرائیل گزارش داد، سرویس‌‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، داده‌های جدیدی از مدل‌سازی کامپیوتری در ایران را برآورد کرده‌اند که می‌تواند در تحقیق و توسعه سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد.

بر اساس این گزارش، هدف این مدل‌سازی روشن نیست. برخی مقامات اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند این اطلاعات نشانه‌ای نگران‌کننده درباره اهداف هسته‌ای تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران است. اما برخی دیگر می‌گویند این اطلاعات به معنی چرخش سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی به سمت تسلیحات نیست.

تهران بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌‌های هسته‌ای خود تاکید دارد.

قرار است مقامات آمریکا و اسرائیل روز پنجشنبه در نشست کارگروه مشاوره استراتژیک اسرائیل-آمریکا در کاخ سفید، درباره وضعیت برنامه‌ هسته‌ای ایران رایزنی کنند.

این نخستین گفت‌و‌گوی مفصل و در سطح عالی بین آمریکا و اسرائیل است که پس از حدود یک سال و نیم (مارس ۲۰۲۳)  درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شود.

یکی از مقامات در این زمینه به اکسیوس گفت که اطلاعات جدید، تردید و نگرانی درباره فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

یک مقام اسرائیل می‌گوید، پس از ضعف اطلاعاتی اسرائیل در جریان حمله هفتم اکتبر حماس، جامعه اطلاعاتی اسرائیل بسیار حساس‌تر شده و هرگونه حرکت احتمالی جمهوری اسلامی به سوی سلاح هسته‌ای را با دقت بررسی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ برآورد کرده بود که ایران از سال ۲۰۰۳ به این سو برنامه هسته‌ای نظامی خود را متوقف کرده است.

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفت که آمریکا هنوز در این برآورد، تجدید نظر نکرده است.

برخی مقامات نیز گفته‌اند که هنوز تصور نمی‌کنند علی خامنه‌ای، فرمان حرکت به سوی نظامی شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را صادر کرده باشد.

در ماه مارس گذشته، برخی منابع اسرائیلی ادعا کرده بودند که ایران به دنبال قطعاتی برای ساخت کلاهک هسته‌ای است.

مارک دوبویتز، مدیر بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها به اکسیوس گفت اگر ایران در حال برداشتن گام‌های نخستین برای ساخت کلاهک هسته‌ای باشد در تضاد با برآورد اطلاعاتی آمریکا است که می‌گوید برنامه‌های هسته‌ای نظامی ایران از سال ۲۰۰۳ به این سو متوقف شده است.

اخیرا برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هشدار داده‌اند که در صورت احساس تهدید، احتمال تغییر دکترین هسته‌ای جمهوری اسامی وجود دارد.

این درحالی است که تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در اختیار دارد. فقط چند هفته لازم است که این حجم اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد غنی شود. برای ساخت یک بمب هسته‌ای، ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۹۰ درصد لازم است.

اکسیوس در بخش دیگری از گزارش خود به رایزنی‌های پشت پرده ایران و آمریکا در عمان اشاره می‌کند که هدف آن دستیابی به درکی مشترک درباره محدودیت موقت برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

به گزارش اکسیوس، به دلیل همین رایزنی‌ها بود که دولت بایدن تلاش می‌کرد مانع تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود. چرا که به گمان دولت بایدن، اقداماتی از این دست، مذاکرات غیر مستقیم با تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تهران در واکنش به قطعنامه شورای حکام، سانتریفیوژهای بیشتر در فوردو نصب کرد.