آغاز دور دوم مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴ از امروز؛ رونالدو جام می‌خواهد

دوندگی بی‌امان کاپیتان پرتغال و فریادهای او بر سر هم‌تیمی‌هایش باز هم کارشناسان را شوکه کرد

فرانسیسکو کونسیسائو در آغوش رونالدو، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴‌ــ رویترز

با پایان دور اول و مرحله گروهی مسابقات جام ملت‌‌های ۲۰۲۴ اروپا در آلمان، حالا می‌توان کشور میزبان، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، هلند، فرانسه و پرتغال را اصلی‌ترین مدعیان کسب جام نامید.

 پرتغال روز سه‌شنبه با رهبری کریستیانو رونالدو، فوق‌ستاره تمام‌نشدنی خود و البته به یمن گل دقیقه ۹۲ فرانسیسکو کونسیسائو، تعویض طلایی روبرتو مارتینز، موفق شد از سد تیم آماده چک عبور کند و صدرنشین گروهش شود.

در دیگر بازی گروه ششم هم ترکیه با درخش آردا گولر ۱۹ ساله و با نتیجه سه بر یک، گرجستان را شکست داد.

دور دوم یورو ۲۰۲۴ از امروز چهارشنبه سی‌ام خرداد آغاز می‌شود.  در این روز کرواسی و آلبانی از ساعت ۱۶:۳۰، آلمان و مجارستان از ساعت ۱۹:۳۰ و اسکاتلند و سوییس هم از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت ایران به مصاف هم خواهند رفت.

اگرچه تیم‌هایی همچون ترکیه، سوییس و رومانی نیز با عملکرد قابل‌دفاع در مسابقات اول نشان دادند که می‌توانند به برد مقابل هر تیمی امیدوار باشند، آلمان با عملکرد خیره‌کننده و برد پنج گله از اسکاتلند، اسپانیا با شکست سه بر هیچ کرواسی، ایتالیا با ارائه‌ نمایشی منظم و حساب‌شده مقابل آلبانی، انگلستان به لطف ستاره‌های رنگارنگ در ترکیبش، هلند با ستاره‌های جوانش، فرانسه با امباپه و بازی‌های سراسر تهاجمی و در نهایت پرتغال آماده با کاپیتانی سیری‌ناپذیر، احتمالا مدعیان اصلی قهرمانی جام ملت‌های ۲۰۲۴ خواهند بود.

کریستیانو رونالدو، فوق‌ستاره پرتغالی النصر عربستان سعودی، با اینکه نتوانست در جریان پیروزی دو بر یک مقابل جمهوری چک گلزنی کند، شبی پراتفاق را پشت سر گذاشت و دوندگی بی‌امانش همراه با فریادهای گاه‌وبیگاه بر سر هم‌تیمی‌های به قصد افزایش روحیه جنگندگی آنان، باز هم کارشناسان و مخاطبان فوتبال را شوکه کرد.

این اسطوره ۳۹ ساله فوتبال جهان و رکورددار بازی در جام ملت‌ها با شش دوره حضور در این مسابقات، حتی پیش از آغاز مسابقه برابر چک هم تماشاگران ورزشگاه لایپزیگ را به وجد آورد و به محض آنکه تصویرش بر صفحه‌ نمایشگرهای ورزشگاه ظاهر می‌شد، صدای تشویق‌های بی‌امان هوادارانش را به آسمان رساند.

پرش بلند و ضربه سر در دقایق ابتدایی مسابقه، ایجاد موقعیت تک‌به‌تک با دروازه‌بان چک، پاس پشت‌پای زیبا برای ویتینیا و یک ضربه سر که توپ را به تیر دروازه کوباند، به اضافه فشار دائمی او به خط دفاعی تیم رقیب با هدف ایجاد موقعیت برای هم‌تیمی‌ها و بالا بردن ضریب اشتباهات خط دفاعی تیم مقابل ازجمله تلاش‌های سی‌آرسون (CR7) در مسابقه‌ای بود که در پایان ۹۰ دقیقه اعلام شد پرتغالی‌‌ها در ۷۰ درصد زمان بازی مالک توپ بودند.

پس از پایان دیدار، سسک فابرگاس، ستاره سابق فوتبال اسپانیا درباره رونالدو به بی‌بی‌سی‌اسپورت گفت: «نمایش کلی او بسیار بسیار بهتر از چند سال اخیر و خصوصا ۱۸ ماه قبل است که شاهد آن بوده‌ایم. در نهایت هر کاری که انجام دهید، اگر تیم خوب بازی کند یا نکند، او همیشه برای گلزنی فرصتی پیدا خواهد کرد. او یا برای خودش فرصتی ایجاد می‌کند یا برای دیگران. من فکر می‌کنم او اعتماد به نفس زیادی دارد.»

باشگاه النصر عربستان سعودی در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس، پیام تبریکی برای رونالدو منتشر کرد که در آن نوشته بود: «پیروزی پرتغال در اولین بازی... به کاپیتانمان کریستیانو رونالدو تبریک می‌گوییم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاگردان روبرتو مارتینز در این دیدار با خلق ۱۶ موقعیت گل در برابر تنها چهار موقعیت گل تیم حریف، هفت شوت درون چارچوب با یک شوت چکی‌ها یا ۱۳ کرنری که در مقابل صفر کرنر رقیب ارسال شد، نشان دادند که کاملا سزاوار برد و صدرنشینی در گروه آخر مسابقات‌اند.

با این مسابقه، علاوه بر ثبت رکوردهایی جدید در زندگی فوتبالی رونالدو، یک رکورد دیگر هم به نام بازیکنان پرتغال ثبت شد؛ په‌په، مدافع کهنه‌کار این تیم، با ۴۱ سال و ۱۱۳ روز سن، توانست با گذر از رکورد گابور کرالی، دروازه‌بان معروف مجارستان و هم‌تیمی سابق علی دایی در هرتابرلین، به‌عنوان مسن‌ترین بازیکن در تاریخ مسابقات یورو شناخته شود.

در هفته دوم یورو ۲۰۲۴، دیدار آلمان میزبان با اسکاتلند، اسپانیا با ایتالیا، دانمارک با انگلستان، هلند با فرانسه و ترکیه با پرتغال، از جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین مسابقات محسوب می‌شوند.

گروه دوم مسابقات با حضور تیم‌های کارنامه‌دار اسپانیا، ایتالیا و کرواسی بی‌شک سخت‌ترین گروه مرحله مقدماتی برای معرفی تیم‌های صعود‌کننده بود.

حالا شاید مهم‌ترین خبر مسابقات یورو ۲۰۲۴، رسیدن یا نرسیدن کیلیان امباپه، ستاره فرانسوی رئال مادرید، به مسابقات بعدی فرانسه در این جام باشد. او در دقایق پایانی مسابقه با اتریش از ناحیه بینی به‌شدت مصدومیت شد و خونریزی‌اش به حدی رسید که پس از تعویض، او را به بیمارستان منتقل کردند.

پس از اینکه پزشکان معالج شکستگی بینی امباپه را تایید کردند، درباره دوری دو هفته‌ای این ستاره از میدان‌ها خبرهایی منتشر شد، اما هم‌زمان برخی منابع دیگر خبر دادند که او می‌تواند با استفاده از ماسک محافظ، تیم ملی کشورش را دست‌کم در دیدارهای حذفی همراهی کند.

اما نتیجه قطعی وضعیت سلامتی امباپه قرار است امروز چهارشنبه مشخص شود و اگر نظر پزشکان بر جراحی باشد، تیم ملی فرانسه برای رسیدن به مراحل پایانی با معضل و شوکی بزرگ مواجه خواهد شد.

دیدیه دشان، سرمربی خروس‌ها، روز سه‌شنبه گفت اگر جراحی ضروری باشد، کیلیان آن را انجام خواهد داد. به همین دلیل آزمایش نهایی امروز، اهمیت بالایی دارد و نفس‌های فرانسوی‌ها را در سینه حبس کرده است. تنها خبر قطعی درباره امباپه، غیبت او در دیدار بعدی مقابل هلند است.

بیشتر از فوتبال