ارمنستان کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

اسرائیل در واکنش به تصمیم ارمنستان سفیر این کشور در تل‌آویو را احضار کرد

وزارت خارجه ارمنستان روز جمعه/ ۲۱ ژوئن (یکم تیرماه)/ در بیانیه‌ای اعلام کرد که فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد. ایروان ضمن تاکید بر اصول «حقوق بین‌الملل، برابری و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز» خواستار اجرای راه‌حل دو کشوری برای پایان جنگ غزه شد.

در بیانیه‌ای که روز جمعه در وب‌سایت وزارت خارجه ارمنستان قرار گرفت، آمده است: «وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و درگیری‌های نظامی، یکی از موضوع‌های اصلی امروز است و باید در دستورکاری جهانی حل‌وفصل شود.»

وزارت خارجه ارمنستان هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را محکوم کرد و در عین حال نیز خواستار آزادی گروگان‌های اسرائیلی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایروان همچنین تاکید کرد که جمهوری ارمنستان به قطعنامه‌ مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه پیوسته است.

وزارت خارجه ارمنستان در ادامه همچنین افزود که این کشور علاقه‌مند به برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه و آشتی پایدار بین یهودیان و فلسطینیان و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای پایان‌دادن به درگیری‌ها است.

این وزارتخانه با تاکید بر راهکار دو کشوری افزود: «ما متقاعد شده‌ایم که این تنها راهی است که رسیدن فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به خواسته‌های مشروعشان را تضمین می‌کند.»

اقدام ارمنستان، تمجید و استقبال تشکیلات خودگردان فلسطین را در پی داشت. در نقطه مقابل، وزارت خارجه اسرائیل، سفیر ارمنستان در تل‌آویو را به نشانه اعتراض احضار کرد.

طی ماه‌های اخیر کشورهای اسلوونی، اسپانیا، نروژ و ایرلند نیز اعلام کردند کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

واکنش اسرائیل به اقدام این کشورها نیز اعتراض‌آمیز بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز گفت که به‌رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از سوی کشورهای اروپایی به معنای «جایزه دادن به تروریسم» بود.

تشکیلات خودگران فلسطین از کشورهایی که هنوز فلسطین را به‌عنوان کشوری مستقل به رسمیت نشناخته‌اند، خواسته است که این کار را با هدف پایان‌دادن به جنگ غزه انجام دهند.

با این حال، ایالات‌متحده آمریکا در در ماه آوریل با استفاده از حق وتو در شورای امنیت از عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل متحد جلوگیری کرد.

۱۵ نوامبر ۱۹۸۸ در جریان انتفاضه اول، یاسر عرفات، رهبر فلسطینی‌ها، به‌طور یک‌جانبه تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس را اعلام کرد.

از آن زمان تاکنون ۱۴۷ کشور اعلام کرده‌اند کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. همچنین مالت و استرالیا نیز امکان حمایت از تشکیل دولت فلسطین را مطرح کرده‌اند.

بیشتر از جهان