هشدار دبیرکل سازمان ملل: لبنان نمی‌تواند به غزه دیگری تبدیل شود

آنتونیو گوترش تاکید کرد که «یک حرکت عجولانه یا اشتباه محاسباتی در منطقه می‌تواند فاجعه‌ای فراتر از تصور را رقم بزند»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه در سخنانی گفت که از تشدید تنش‌ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان عمیقا نگران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گوترش، با بیان اینکه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع تلاش می‌کنند، به خبرنگاران گفت: «یک حرکت عجولانه یا یک اشتباه محاسباتی در منطقه می‌تواند فاجعه‌ای را آغاز کند که بسیار فراتر از مرز و فراتر از تصور است.»

او تاکید کرد: «مردم منطقه و جهان نمی‌توانند شاهد آن باشند که لبنان به غزه دیگری بدل شود.»

از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، گروه حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران برای همبستگی با حماس، متحد فلسطینیشان، موشک‌هایی را به سوی اسرائیل شلیک کرده است. پرتاب این موشک‌ها سبب شده است ده‌ها هزار نفر به ترک خانه‌هایشان در اسرائیل مجبور شوند و برخی از نزدیکان تندرو بنیامین نتانیاهو برای اقدام شدیدتر در مرز لبنان به او فشار بیاورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جنوب لبنان نیز ده‌ها هزار نفر درپی حملات اسرائیل خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و احتمال جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله بیش از پیش منطقه را تهدید می‌کند.

هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه با بیان اینکه حزب‌الله توانایی دفاع از خود و لبنان را دربرابر اسرائیل دارد، در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «هر تصمیم غیرمحتاطانه رژیم اسرائیل منطقه را وارد یک جنگ جدید می‌کند.»

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد و همچنین ناظران فنی غیرمسلح مدت‌هاست در جنوب لبنان مستقر شده‌اند تا بر خصومت‌ها در امتداد خط مرزی لبنان و اسرائیل نظارت کنند.

آنتونیو گوترش در سخنان روز جمعه‌اش در این زمینه گفت: «نیروهای حافظ صلح سازمان ملل می‌کوشند تنش را کاهش  دهند و از محاسبات اشتباه جلوگیری کنند. جهان باید با صدای بلند و واضح اعلام کند که تنش‌زدایی فوری ضروری است و راه‌حل نظامی در این زمینه موثر نیست.»

در همین حال، خبرگزاری سی‌ان‌ان نوشت که ایالات متحده آمریکا این هفته به اسرائیل تضمین می‌دهد که درصورت جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله از تل‌آویو حمایت کند.

براساس این گزارش،‌ به گفته منابع آگاه، مقام‌های ارشد آمریکایی به هیئتی از مقام‌های ارشد اسرائیلی، که این هفته از واشینگتن بازدید کرده بودند، اطمینان دادند که اگر جنگی تمام‌عیار میان اسرائیل و حزب‌الله رخ دهد، دولت بایدن آماده است که از متحد خود حمایت کند.

 پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، آمریکا را متهم کرده بود که تسلیحات و مهمات را به تل‌آویو ارائه نمی‌کند و این امر باعث ایجاد تنش میان مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی شده است.

مقام‌های ارشد اسرائیل ازجمله ران درمر، وزیر امور استراتژیک، و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی، در مجموعه جلساتی با بعضی از مقام‌های دولت بایدن، ازجمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه، و برت مک گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه، در واشینگتن دیدار کردند.

 به گفته منابع آگاه، آنها درمورد طیف گسترده‌ای از موضوعات ازجمله وضعیت مرز شمالی اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات آتش‌بس با حماس گفت‌وگو کردند. مقام‌های آمریکایی به‌صراحت اعلام کرده‌اند که دولت بایدن به اسرائیل کمک‌های امنیتی مورد نیاز را ارائه خواهد کرد، اگرچه ایالات متحده نیروهای آمریکایی زمینی را مستقر نخواهد کرد.

 دولت بایدن بارها اعلام کرده است که مایل نیست شاهد وقوع جنگ دیگری در جبهه شمالی اسرائیل باشد و خواستار کاهش تنش دیپلماتیک شده است. این هفته، آموس هوخشتاین، نماینده ایالات متحده، به منطقه اعزام شد تا به کاهش تنش کمک کند.

به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، در دیدارهای این هفته مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی، درمورد راه‌های بازگرداندن اسرائیلی‌ها و لبنانی‌هایی آواره به خانه‌هایشان نیز گفت‌وگو شده است.

 این‌طور که در گزارش سی‌ان‌ان آمده است، مقام‌های ایالات متحده جدا نگران‌‌اند که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار میان اسرائیل و حزب‌الله گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران بتواند بر پدافند هوایی اسرائیل در شمال، ازجمله سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین، غلبه کند.

بیشتر از جهان