سازمان ملل: نشست دوحه «مهم» است، اما به طالبان مشروعیت نمی‌دهد

نشست سوم دوحه با حضور نمایندگان ویژه برخی از کشورها به تاریخ ۳۰ ژوئن آغاز می‌شود

رزا اوتونبایوا در جریان سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد / UNAMA News

رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد درمورد افغانستان، جمعه ۲۱ ژوئن (یکم تیر) پس از سخنرانی در نشست شورای امنیت درمورد افغانستان گفت که نشست سوم دوحه با حضور طالبان «مهم» است.  

او گفت که این نشست به معنی مشروعیت بخشیدن یا «عادی‌سازی» روابط با رژیم طالبان نیست، بلکه نشستی برای رسیدگی به مسائل افغانستان است.  

او افزود که این نشست ممکن است فرصتی برای زنان افغان فراهم کند تا در نشست‌های آینده شرکت  کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «نمایندگان ویژه همه کشورها برای نخستین‌بار با طالبان رودررو ملاقات خواهند کرد و این نمایندگان به طالبان خواهند گفت که این گونه نمی‌شود، ما باید زنان را پشت میز داشته باشیم و هم‌چنان به آنها دسترسی به کار را بدهیم.» 

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل گفت که، با وجود حفظ ثبات نسبی، نشانه‌های فزاینده‌ای از نارضایتی مردم در افغانستان در حال شکل گرفتن است. جامعه بین‌الملل هم در حالت مدیریت بحران در افغانستان است. 

او گفت در نشست دوحه درمورد کمک به بخش خصوصی، بانکداری و جایگزین معیشت برای کشاورزان افغان بحث خواهد شد. کشاورزان افغان به‌دلیل ممنوعیت کشت خشخاش به دستور طالبان آسیب دیده‌اند.  

او افزود که رژیم طالبان خواستار همکاری جامعه جهانی در بخش‌های امنیتی، کشاورزی و بهداشت شده است، اما تغییر نظر طالبان درمورد امکان تحصیل زنان و دختران پیش‌شرط کمک‌های جامعه جهانی است. 

نشست سوم دوحه درمورد افغانستان با حضور نمایندگان ویژه برخی از کشورها به تاریخ ۳۰ ژوئن آغاز می‌شود. طالبان برای نخستین‌بار پذیرفته‌اند که در این نشست شرکت کنند. 

اما حضور نداشتن زنان و نمایندگان جامعه مدنی در نشست دوحه با انتقاد سازمان عفو بین‌الملل و نهادهای ناظر بر حقوق‌ بشر مواجه شده است.  

آگنیس کالامار، رییس سازمان عفو بین‌الملل، با انتشار اعلامیه‌‌ای گفته است که اگر در نشست دوحه به بحران حقوق‌ بشر در افغانستان پرداخته نشود و مدافعان حقوق‌بشر و نمایندگان زنان در آن حضور نداشته باشند، اعتبار این نشست از میان خواهد رفت.  

تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد، حضور نداشتن زنان افغان در نشست دوحه را «تکان‌دهنده» توصیف کرد. او گفت بدون مشارکت زنان در این نشست خطر مشروعیت بخشیدن به طالبان وجود دارد و این امر به اعتبار سازمان ملل متحد «لطمه» می‌زند.  

اما رزا اوتونبایوا  گفت که قبل از برگزاری نشست دوحه با نمایندگان جامعه مدنی در داخل و خارج افغانستان در پیوند با این نشست مشورت خواهد کرد و در روز دوم ژوئیه نیز با نمایندگان ویژه کشورها درمورد افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد.  

هم‌زمان نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، در سخنرانی در شورای امنیت گفت که حضور نداشتن نمایندگان جامعه مدنی و زنان در نشست دوحه «ناامیدکننده» است.  

او گفت که در مباحث این نشست روند سیاسی و حقوق بشر  گنجانده نشده است.  

او افزود: «این نشان‌دهنده دور شدن از موضوعاتی است که برای افغانستان ضروری است و از اهدافی که این سازمان در نظر دارد فاصله گرفته شده است.» 

او تاکید کرد که هرگونه گفت‌وگو درمورد آینده مردم افغانستان بدون پرداختن به نگرانی‌ها، ازجمله مشروعیت ملی، حقوق اسلامی و اساسی همه شهروندان ازجمله زنان و دختران و گروه‌های اقلیت، کمکی به حل مشکل در این کشور کمک نمی‌کند.  

بیش از دو و نیم سال از سلطه‌ی طالبان بر افغانستان می‌گذرد و طالبان به نقض شدید حقوق‌ بشر متهم‌اند. زیر حاکمیت طالبان گزارش‌های مبنی بر گسترش فعالیت تروریستان منتشر شده است. طالبان هیچ اعتنایی به تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام و همچنین احترام به حقوق زنان ندارند. مخالفان طالبان از این نگران‌اند که روابط طالبان با شرکت نمایندگان این گروه در نشست‌هایی چون دوحه عادی شود.  

بیشتر از