طرح اسموتریچ برای کنترل کرانه باختری

در حال حاضر حدود ۲.۸ میلیون فلسطینی و نزدیک به ۷۵۰ هزار شهرک‌نشین در کرانه باختری زندگی می‌کنند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائيل‌ــ عکس از AFP

هم‌زمان با هشدارهای جامعه جهانی، کشورهای عربی و برخی ناظران اسرائيلی مبنی بر اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین در آستانه سقوط و فروپاشی است، شامگاه جمعه (۳۱ خرداد) یک فایل صوتی از بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائيل، منتشر شد مبنی بر اینکه دولت اسرائیل قصد دارد با اعمال کنترل غیرنظامی بر کرانه باختری، تشکیلات خودگردان فلسطین را به سمت فروپاشی کامل سوق دهد.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از این فایل صوتی نوشت: «اسموتریچ به هوادارانش که در شهرک‌های یهودی‌نشین زندگی می‌کنند می‌گوید که تل‌آویو به دنبال اتخاذ اقدام‌های محرمانه‌ای برای تغییر شیوه کنترل اسرائیل بر کرانه باختری است.»

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، این فایل صوتی مربوط به رویدادی است که ۹ ژوئن برگزار شد. بزالل اسموتریچ که در وزارت جنگ اسرائيل نیز سمتی دارد، به هوادارانش می‌گوید: «هدف از این اقدام مهم و تاریخی که به تحول بزرگی منجر خواهد شد، جلوگیری از تبدیل شدن کرانه باختری به بخشی از دولت فلسطین است.» او می‌افزاید: «این یک طرح دراماتیک بزرگ است و چنین تغییراتی دی‌ان‌ای اسرائیل را تغییر می‌دهد.»

 فایل صوتی سخنان اسموتریچ را یکی از کارشناسان سازمان «صلح اکنون» که با سیاست شهرک‌سازی مخالف است و در سخنرانی وزیر دارایی اسرائيل حضور داشت، در اختیار نیویورک‌تایمز قرار داده و سخنگوی اسموتریچ هم صحت این فایل را تایید کرده است.

در حال حاضر، تشکیلات خودگردان فلسطین افزون بر کنترل منطقه «الف» کرانه باختری، منطقه «ب» را نیز به طور مشترک با اسرائيل اداره می‌کند، در حالی که منطقه «ج» که دوسوم مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، در کنترل اسرائيل است.

اگرچه تقسیم کرانه باختری به سه منطقه الف، ب و ج در زمان امضای توافقنامه اسلو در آغاز دهه ۱۹۹۰ رخ داد و قرار شد این وضعیت موقت حداکثر تا هنگام تشکیل کشور فلسطین در عرض پنج سال باقی بماند، اقدام‌های سازماندهی‌شده اسرائيل علیه تشکیلات خودگردان فلسطین، این وضعیت موقت را به وضعیتی دائم تبدیل کرد.

در همین حال، یک مقام فلسطینی در مصاحبه‌ای که با الشرق‌الاوسط ‌داشت، با اشاره به اینکه طرح اسموتریچ، اقدامی تعجب‌آور و غیرمنتظره نیست، ادعا کرد: «اسرائيل در تلاش برای از بین بردن تشکیلات خودگردان فلسطین است.» 

در حالی که سطح هشدارهای جهانی و محلی در مورد احتمال سقوط تشکیلات خودگردان فلسطین افزایش یافته است، دولت اسرائیل قصد دارد درباره اقدام‌های تنبیهی جدیدی که بقای تشکیلات خودگردان فلسطین را تهدید می‌کند، رای‌گیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر آن، اسموتریچ در تلاش برای اعمال اقدام‌های تنبیهی دیگری از جمله توسعه و ایجاد شهرک‌ها در سراسر کرانه باختری، مشروعیت بخشیدن به احداث شهرک‌های یهودی‌نشین، لغو مجوزهای «وی‌آی‌پی» VIP (مجوز ویژه افراد مهم)  برای مقام‌های فلسطینی، امکان اعمال تحریم‌های مالی اضافی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران آن، جلوگیری از ورود کارگران فلسطینی به اسرائيل و ممانعت از انتقال پول به تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله است. 

اسموتریچ چندی پیش در واکنش به تصمیم نروژ، اسپانیا و ایرلند برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، اعلام کرد که از ماه آینده، مانع انتقال درآمدهای مالیاتی به تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد شد و از پرداخت غرامت به بانک‌های اسرائيلی که با بانک‌های فلسطینی تراکنش مالی دارند، جلوگیری می‌کند. اسموتریچ پیش از این اقدام نیز انتقال درآمدهای مالیاتی فلسطین به تشکیلات خودگردان را متوقف کرده بود.

بنا بر اعلام تشکیلات خودگردان فلسطین، مجموع درآمدهای مالیاتی که اسرائيل از پرداخت آن به تشکیلات خودگردان امتناع کرده است، به شش میلیارد شکل (۱.۶۳ میلیارد دلار) می‌رسد. این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری از مشکلات مالی شدیدی دارد و در چند ماه اخیر تنها توانسته است نیمی از حقوق کارمندانش را پرداخت کند.

در طول دو سال گذشته، تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل کسری حدود ۵۰ میلیون دلار از درآمدهای مالیاتی از اسرائيل، نتوانست به کارکنانش در بخش‌های مختلف نظامی و غیرنظامی حقوق کافی پرداخت کند. افزون بر آن، تشکیلات خودگردان فلسطین قادر نیست سایر هزینه‌های مهم و حیاتی را بپردازد. تردیدی نیست که با تداوم وضعیت کنونی، تشکیلات خودگردان فلسطین با فروپاشی کامل روبرو خواهد شد و فرصت تشکیل کشور فلسطین برای همیشه از دست خواهد رفت.

در فایل صوتی لو رفته، اسموتریچ می‌گوید: «هدف من و همه حاضران در این نشست، جلوگیری از ایجاد یک دولت تروریستی در قلب سرزمین اسرائیل است». اسموتریچ توضیح می‌دهد که چگونه قصد داشت قدرت را از ارتش به غیرنظامیان تحت اختیار خود در وزارت دفاع منتقل کند؛ جایی که طبق توافقنامه ائتلاف، به او اختیارات گسترده داده شده است.

اسموتریچ با اشاره به ایجاد یک طرح غیرنظامی برای کنترل نوار غزه، گفت: «دولت برای منحرف کردن توجه جامعه جهانی، به وزارت دفاع اجازه داد تا در این طرح مشارکت داشته باشد. پذیرش این موضوع در عرصه بین‌المللی و حقوقی آسان‌تر می‌شود تا این بحث مطرح نشود که تل‌آویو به دنبال الحاق کرانه باختری به قلمرو اسرائيل است.»

در حالی که اسموتریچ ادعا کرده که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، از طرح جدید برای کرانه باختری حمایت می‌کند، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که وضعیت نهایی این مناطق در مذاکرات مستقیمی که دو طرف در آن حضور داشته باشند، تعیین خواهد شد و سیاست تل‌آویو در این زمینه تغییر نکرده است.

فایل صوتی اسموتریچ در حالی منتشر شده که روزنامه نیویورک‌تایمز ماه گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن سرلشکر یهودا فوکس، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش اسرائیل، اسموتریچ را به تضعیف تلاش‌های قانونی که هدف از آن مهار ساخت‌وساز غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری است، متهم کرد.

فاکس با تاکید بر نقش اسموتریچ در توسعه ساخت‌وسازهای غیرقانونی در کرانه باختری، گفته بود: «اجرای قانون در این زمینه کاهش یافته است.» او افزود: «اسموتریچ و متحدانش مانع اجرایی شدن اقدام‌هایی می‌شوند که دولت به دادگاه‌های اسرائیل اجرای آن را برای مهار ساخت‌وساز غیرقانونی در کرانه باختری وعده داده است.»

در حال حاضر، حدود ۲.۸ میلیون فلسطینی و نزدیک به ۷۵۰ هزار شهرک‌نشین در کرانه باختری زندگی می‌کنند.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه