گسترش حملات به مناطق مختلف غزه؛ وزیر دفاع اسرائیل عازم ایالات متحده شد

دفتر رسانه‌ای حماس در غزه اعلام کرد دست‌کم ۴۲ نفر در یک شبانه‌روز در حملات اسرائیل کشته شده‌اند

اسماعیل الثوابه، مدیر دفتر رسانه‌ای حماس، اعلام کرد که در حملات روز شنبه ۲۲ ‌ژوئن (دوم تیر)‌ اسرائیل به مناطقی در شهر غزه دست‌کم ۴۲ نفر کشته شدند.

اسماعیل الثوابه به رویترز گفت که تنها در یک حمله اسرائیل به منطقه الشطی، یکی از هشت اردوگاه آوارگان نوار غزه، ۲۴ نفر جانشان را از دست دادند و ۱۸ فلسطینی هم در حمله به خانه‌ها در محله الطفه کشته شدند.

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای کوتاه در این زمینه اعلام کرد: «نیروهای ما دو پایگاه زیرساختی نظامی حماس را در شهر غزه بمباران کردند.» گفته شده که جزئیات بیشتر به‌زودی منتشر خواهد شد.

حماس در مورد ادعای اسرائیل مبنی بر ضربه زدن به زیرساخت‌های نظامی اظهارنظری نکرد. این سازمان تحت حمایت جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات اسرائیل جمعیت غیرنظامی را هدف قرار داده و تهدید کرد که «اشغالگران بهای تجاوزاتشان به مردم ما را خواهند پرداخت».

تصاویری که رویترز به دست آورده است، نشان می‌دهد که ده‌ها فلسطینی برای جست‌و‌جوی قربانیان در میان خانه‌های ویران‌شده هجوم می‌برند. تصاویر این خبرگزاری از خانه‌های منفجرشده و آوار و گردوغبار در کمپ پناهندگان شاطی حکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حملات زمینی و هوایی اسرائیل در غزه زمانی پس از آن آغاز شد که شبه‌نظامیان تحت رهبری حماس در هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل یورش بردند. بر اساس آمار اسرائیل، در حمله حماس حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند.

حمله اسرائیل پس از این تهاجم غزه را ویران کرده است و به گفته مقام‌های حماس بیش از ۳۷ هزار و ۴۰۰ نفر فلسطینی تاکنون در این جنگ جان باخته‌اند. به گفته مقام‌های بهداشتی فلسطین ۱۰۱ نفر از این افراد  ظرف ۲۴ ساعت گذشته کشته شده‌اند.

با گذشت بیش از هشت ماه از جنگ، اسرائیل اکنون بر دو منطقه‌ای متمرکز است که نیروهایش هنوز نتوانسته‌اند تصرف کنند. این مناطق عبارت‌اند از رفح در لبه جنوبی غزه و منطقه اطراف دیرالبلاح در مرکز.

ساکنان غزه می‌گویند که تانک‌های اسرائیل در روزهای اخیر تهاجم به مناطق غربی و شمالی رفح را شدت بخشیده‌اند. نیروهای اسرائیلی روز شنبه چندین منطقه را از زمین و هوا بمباران کردند و بسیاری از خانواده‌های ساکن مناطق امن هم مجبور شدند پناهگاه‌هایشان را ترک کنند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده است که نیروهایش به عملیات هدفمند «دقیق و مبتنی بر اطلاعات» در رفح ادامه می‌دهند و بسیاری از «مردان مسلح فلسطینی» را کشته و زیرساخت‌های نظامی را از بین برده‌اند.

روز جمعه وزارت بهداشت غزه خبر داد که دست‌کم ۲۵ فلسطینی در المواصی واقع‌در غرب رفح کشته و ۵۰ تن زخمی شدند. فلسطینی‌ها می‌گویند یک گلوله تانک به چادری که خانواده‌های آواره آنجا زندگی می‌کردند، اصابت کرده است. بنابر اعلام ارتش اسرائیل، این حادثه در دست بررسی است. در بیانیه این نهاد آمده است: «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه حمله به منطقه بشردوستانه در المواصی را ارتش اسرائیل انجام داده باشد، وجود ندارد.»

در همین حال، ویلیام شومبورگ، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در رفح، این شهر را «شهر ارواح» توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شومبورگ گفت: «اینجا شهر ارواح است. افراد بسیار کمی را در شهر می‌بینید. میزان خرابی‌ها بسیار بالا و نمادی دیگر از فاجعه‌ای است که طی ۹ ماه گذشته در غزه رخ داده است.»

آژانس غذای سازمان ملل متحد هم خبر داد که کاروان‌های کمک‌رسانی در غزه را «مردم مستاصل» غارت کرده‌اند.

با شدت‌گرفتن درگیری‌ها، جمعیت ۲.۴ میلیونی غزه از پایان جنگ ناامید شده‌اند و سازمان‌های امدادرسان هم درباره ناتوانی در ارائه کمک‌ هشدار داده‌اند.

در حالی که اسرائیل مدعی است اجازه داده کمک‌های امدادرسانی به غزه وارد شود، سازمان ملل اعلام کرد که از روز سه‌شنبه نتوانسته است هیچ گونه تدارکاتی از کرم شالوم دریافت کند.

در سوی دیگر، در اسرائیل مانند هفته‌های گذشته، ده‌ها هزار نفر در ده‌ها منطقه در اعتراض‌های ضد دولتی شنبه‌شب شرکت کردند. معترضان خواستار برگزاری انتخابات جدید و بازگرداندن گروگان‌های غزه شدند.

به گزارش تایمز اسرائیل، اسرائیلی‌های ناراضی از سیاست‌های نتانیاهو که ماه‌ها است هر شنبه شب به خیابان‌ها می‌آیند و علیه مدیریت دولت در جنگ غزه شعار می‌دهند، بار دیگر با در دست داشتن پلاکاردها خواسته‌هایشان، شامل برگزاری انتخابات زودهنگام، را تکرار کردند. در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه عازم واشینگتن شد. هدف او از این سفر این است که ایالات متحده را راضی کند محموله بمب‌های سنگینی را که تحویل آن‌ها به اسرائیل را متوقف کرده است، به این کشور برساند.

گالانت در سخنانی که قبل از پرواز به سمت ایالات متحده بیان کرد، با تاکید بر اهمیت روابط اسرائیل با آمریکا، گفت: «دیدار با مقام‌های ارشد دولتی برای آینده جنگ حیاتی است. من قصد دارم در این دیدارها درباره تحولات در جبهه‌های جنوبی و شمالی، غزه و لبنان، گفت‌وگو کنم.»

از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، گروه حزب‌الله تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران برای همبستگی با حماس، موشک‌هایی را به سوی اسرائیل شلیک کرد. پرتاب این موشک‌ها سبب شد ده‌ها هزار نفر در شمال اسرائیل مجبور شوند خانه‌هایشان را ترک کنند و برخی از نزدیکان تندرو بنیامین نتانیاهو برای اقدام شدیدتر در مرز لبنان به او فشار بیاورند.

در جنوب لبنان نیز ده‌ها هزار نفر درپی حملات اسرائیل خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و احتمال در گرفتن جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله بیش از پیش منطقه را تهدید می‌کند.

بیشتر از جهان