هواپیماهایی که از لیتوانی عازم جنوب شرقی آسیا بودند از ایران سر درآوردند

دستگاه‌های گیرنده و فرستنده ماهواره‌ای خودکار این هواپیما‌ها‌ هنگام ورود به حریم هوایی ایران خاموش شده بودند

تصویر تزئینی از یک هواپیمای ایرباس ای‌۳۴۰‌- Canva

براساس گزارش‌ها، جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته دو هواپیما را قاچاقی از کشور لیتوانی وارد کرده است. این هواپیماها قرار بود از لیتوانی به سریلانکا و فیلیپین پرواز کنند.

به گزارش اورشلیم پست، این دو هواپیمای ایرباس ای‌۳۴۰ (A340) که در اجاره شرکت گامبیایی ماکا اینوست (Macka Invest) بودند، در فوریه سال جاری از لیتوانی عازم جنوب شرق آسیا بودند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که از ایران سر در آوردند.

دستگاه‌های گیرنده و فرستنده ماهواره‌ای خودکار (ترانسپوندر) این هواپیما‌ها‌ــ که شناسایی  آن‌ها در رادارهای کنترل ترافیک هوایی را امکان‌پذیر می‌کند‌ــ هنگام ورود به حریم هوایی ایران خاموش شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وب‌سایت داده‌های هوانوردی سی‌اچ‌ـ‌اویشین (ch-aviation)، یک هواپیما در فرودگاه مهرآباد در تهران و دیگری در فرودگاه کنارک چابهار به زمین نشسته بود.

این اتفاق را ابتدا ورسلو (vz.It)، خبرگزاری لیتوانیایی در حوزه تجارت، گزارش داد. به گزارش ورسلو، اکنون شرکت هواپیمایی ماهان این دو هواپیما را در اختیار دارد، در حالی که این اقدام ناقض تحریم‌‌های آمریکا است.

به گفته اوریلیا کوزادا، رئیس فرودگاه شولی در لیتوانی، جلو پرواز هواپیمای سوم گرفته شد، زیرا گمان بر این بود که آن هواپیما نیز ممکن است در ایران به زمین بنشیند.

او در ادامه افزود: «هیچ تمهیدی نمی‌توانست جلو این موضوع را بگیرد. بنابراین، وقتی متوجه شدیم که هواپیمای اول در ایران به زمین نشسته است، اجازه ندادیم که هواپیمای سوم برود.»

البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. تلویزیون ایران اینترنشنال در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ گزارش داد که چهار هواپیمای مسافربری ایرباس ای‌۳۴۰ که از ژوهانسبورگ عازم ازبکستان بودند ترانسپوندرهایشان را خاموش کرده و بنابر گزارش‌ها، در ایران به زمین نشسته بودند.

تهران تایمز در سال ۲۰۲۲ گزارش داد که ایران به دست‌کم ۵۵۰ هواپیما نیاز دارد. تحریم‌های اقتصادی به ایران اجازه نمی‌دهد که هواپیماهای جدید بخرد. هر هواپیمای ایرباس ای‌۳۴۰ بیش از ۱۵۰ میلیون دلار قیمت دارد.