ایرباس سفارش ایران‌ایر را لغو کرد

از ۱۰۰ هواپیما فقط سه هواپیما به ایران‌ایر تحویل داده شده بود

یک هواپیمای ایران ایر‌- AIRBUS

گزارش‌‌ها حاکی از آن است که ایرباس سفارش ایران را حذف کرده است و ایران‌ایر نزدیک به ۱۰۰ هواپیمایی را که سفارش داده بود دریافت نخواهد کرد. گفته می‌شود این حذف سفارش در آمار و ارقام پایان سال این شرکت هواپیماسازی اروپایی مشهود است.

به گزارش سیمپل‌فلای، این هواپیماها در پنج سال گذشته در فهرست دفتر سفارش ایرباس وجود داشت. اما تازه‌ترین تغییر شمار لغو سفارش این شرکت را به بیش از ۲۲۰ هواپیما رساند.

به گزارش فلایت گلوبال، ایران ایر در سال ۲۰۱۶ در پی توافق برجام، این سفارش خرید هواپیما را ثبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ها، ایران‌ ایر موافقت کرد ۹۸ هواپیما دریافت کند: ۱۶ ای‌۳۵۰‌ـ۱۰۰۰، ۲۸ ای‌۳۳۰‌ـ۹۰۰، هشت ای‌۳۳۰‌ـ۲۰۰، ۳۲ ای‌۳۲۰نئو، هشت ای‌۳۲۱، و ای‌۳۲۰. دو ای‌۳۳۰‌ـ۲۰۰ هم که ابتدا قرار بود به شرکت هواپیمایی آویانکا تحویل داده شود، برای ایران ایر در نظر گرفته شد.

قیمت هواپیمای ای‌۳۲۰ هنگام ثبت سفارش ۹۸ میلیون دلار بود و قیمت ای‌۳۳۰‌ـ‌۲۰۰ از ۲۳۱ میلیون دلار آغاز می‌شد.

طبق قرارداد، تحویل هواپیماها قرار بود از سال ۲۰۱۷ آغاز شود. اما در سال ۲۰۱۶،  برخی قانون‌گذاران در آمریکا گفتند به‌دلیل نقش جمهوری اسلامی در تامین مالی تروریسم،  ممکن است جلو تحویل هواپیماها گرفته شود.

بر اساس گزارش‌ها، سفارش‌ها به‌دلیل فناوری استفاده‌شده در هواپیماها، نیازمند تایید دولت آمریکا بود. برخی مقام‌های آمریکایی این بحث را مطرح کردند که جمهوری اسلامی می‌تواند از این هواپیماها برای انتقال تسلیحات و نیرو استفاده کند.

گرچه ایرباس خارج از آمریکا است، این شرکت برای تحویل هواپیما به ایران همچنان به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا نیاز دارد، زیرا دست‌کم ۱۰ درصد مواد به‌کاررفته در تولید هواپیماها ساخت آمریکا است.

در پی بروز مجدد تنش‌های سیاسی میان ایران و آمریکا در سال ۲۰۱۸، از ۱۰۰ هواپیمای سفارشی، فقط دو ای‌۳۳۰‌ـ۲۰۰ و یک ای‌۳۲۱ تحویل شده است. از آن زمان به بعد، ۹۷ هواپیمای باقی‌مانده در فهرست دفتر سفارش ایرباس قرار داشت‌ــ البته تا پایان سال ۲۰۲۳.

ایرباس ارقام سفارش و تحویل هواپیماهای تجاری در سال ۲۰۲۳ را روز پنجشنبه ۱۱ ژانویه منتشر کرد. به گزارش فلایت گلوبال، این ۹۷ هواپیمای باقی‌مانده دیگر در فهرست سفارش‌ها قرار ندارند. این فهرست نشان می‌دهد که ایرباس در یک سال گذشته سفارش ۲۲۵ هواپیما را لغو کرده است.