اعتصاب کارگران پیمانی نفت و گاز وارد پنجمین روز شد

بیش از ۲۰ هزار کارگر پیمانی در اعتراض به شرایط کاری سخت و تبعیض‌آمیز به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند

عکس تزیینی‌ــ اعتصاب کارگران شرکت نفت سپاهان‌ــ رسانه‌های اجتماعی

اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای نفت و گاز در اعتراض به سلطه پیمانکاران، میزان دستمزدها و تعداد روزهای کاری وارد پنجمین روز شد.

به گزارش کانال تلگرامی شورای سازماندهی اعتراض‌های کارگران پیمانی نفت، روز دوشنبه چهارم تیرماه حدود پنج هزار تن از کارگران پروژه‌های پارس ۱ و ۲ در عسلویه و کنگان با پیوستن به کارزار ۱۴‌ــ۱۴ دست از کار کشیدند و به اعتصاب سراسری ملحق شدند.

بر مبنای این گزارش، تاکنون بیش از ۲۰ هزار کارگر پروژه‌ای نزدیک به ۹۰ شرکت نفت و گاز به اعتصاب سراسری اخیر پیوسته‌اند و افزایش حقوق‌ها، ۱۴ روز استراحت در ماه و حذف پیمانکاران از پروژه‌های نفت و گاز را خواستار شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها می‌گویند کارگران پروژه‌های نفت و گاز به دلیل شرایط کاری مشقت‌زا باید ۱۴ روز در ماه کار و ۱۴ روز استراحت کنند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که اعتصاب سراسری را تا عقب‌ کشیدن کامل پیمانکاران از پروژه‌های نفت و گاز ادامه می‌دهند.

گزارش‌های میدانی از پروژه‌های نفت و گاز حاکی از آن است که اعتصاب کارگران فشار سنگینی بر پیمانکاران وارد و بخش‌های مختلف نفت و گاز را با اختلال مواجه کرده است. برخی کارگران نیز با تهدیدهای امنیتی مواجه و بازداشت شده‌اند.

کارگران پیمانی پروژه‌های نفت و گاز با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرده‌اند که از مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امتناع می‌کنند؛ زیرا تجربه سال‌های متمادی در جمهوری اسلامی نشان داده است که کارگران پروژه‌های نفت و گاز حتی به‌عنوان «وعده و وعید» هم در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری و برنامه‌ دولت‌ها جایی نداشته‌اند.

آن‌ها در ادامه بهبود شرایط زیستی و کاری از جمله وضعیت خوابگاه‌ها، کیفیت غذا، سرویس‌های بهداشتی و مجهز شدن محیط‌های کاری‌ به وسایل سرمایشی و تجهیزات ایمنی را خواستار شدند و تاکید کردند که از حقشان کوتاه نمی‌آیند.

در میان پروژه‌هایی که کارگرانشان به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند، نام شرکت‌هایی از جمله فولاد کوشان، آزمون فلز، جهادگران، پتروپالایش کیان، اکسیر صنعت، آذر آب، زلال ایران، ممتاز گستر، عمران ساحل، کیان سازه، پتروسازه تدبیر رویان، پیشگامان سیراف، پتروشیمی بوشهر و پتروشیمی دالاهو به چشم می‌خورد. عسلویه، کنگان، بوشهر، ماهشهر، سیرجان، ایلام، کرمانشاه، تهران، دشت‌عباس و یزد شماری از شهرهایی‌اند که کارگران نفت و گاز آنجا به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند.

یکی از مهم‌ترین مطالبات کارگران در اعتصاب سراسری اخیر حذف کامل پیمانکاران و پایان دادن به سلطه و سوداگری آن‌ها است.

پیش‌تر، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی وعده داده بودند که با تصویب طرحی وضعیت کارگران شرکتی و موقت را تغییر و به سلطه پیمانکاران خاتمه می‌دهند اما این طرح در حد وعده باقی ماند و حتی پیش‌نویس آن هم نهایی نشد.

پیمانکاران پروژه‌های نفتی و عمرانی با استفاده از نفوذ در دستگاه‌های دولتی و برخورداری از رانت انتخاب می‌شوند و برخی از آن‌ها مستقیم یا غیرمستقیم با سپاه پاسداران در ارتباطند.