نامزدها حل مشکلات اقتصادی را وعده می‌دهند، مردم به «همستر» پناه برده‌اند

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم کالاهای خوراکی در خردادماه هم افزایش یافت

عکس تزیینی‌ــ مرد میوه‌فروش و انبوهی از میوه‌ها که خریداری ندارند‌ــ اکو ایران

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم ماهانه اقلام خوراکی در خردادماه نشان می‌دهد که قیمت تمام خوردنی‌ها در این ماه نسبت به اردیبهشت‌ افزایش یافته است. در این میان، میزان تورم میوه و خشکبار نه‌تنها نسبت به سایر اقلام خوراکی بیشتر بود که رکورد چهار ساله را نیز شکست. در گروه اقلام غیرخوراکی و خدمات نیز بالاترین تورم ماهانه به بهداشت و درمان اختصاص یافت.

‌منظور از تورم ماهانه درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. در خرداد ۱۴۰۳، تورم ماهانه خانوارها در ایران برابر ۲.۸ درصد، تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»‌ ۴.۲ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۲.۱ درصد بود.

مرکز آمار ایران که دو سال پیش، سال پایه تورم را از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ تغییر داد تا نرخ تورم ماهانه و سالانه در دولت ابراهیم رئیسی را کاهشی جلوه دهد، میزان تورم خردادماه را بر اساس سال پایه جدید کمی بیشتر از ۳۶ درصد اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، در خرداد امسال، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوار به بیش از ۲۴۹ رسید. این عدد نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل‌ از آن بالغ بر ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. به این معنا که مردم ایران به‌طور میانگین‌ ۳۱.۹ درصد بیشتر از خرداد‌ ۱۴۰۲ برای خرید «مجموعه‌ای از کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

تورم نقطه به نقطه خرداد ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل نیز ۰.۰۹ واحد درصد افزایش داشت.

با وجود عددسازی‌های متناوب نهادهای دولتی مانند مرکز آمار ایران، حتی داده‌های رسمی نیز نشان می‌دهد که سیر صعودی افزایش قیمت‌ها به‌رغم وعده‌ها و ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی ادامه دارد و در حالی‌ که مسئولان دولتی افزایش نرخ تورم را منکر می‌شوند، مردم ایران تورم را در زندگی به وضوح احساس می‌کنند.

آسوشیتدپرس روز دوشنبه چهارم تیر در گزارشی، به وضعیت اقتصادی ایران پرداخت و نوشت در حالی‌ که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حل مشکلات اقتصادی را وعده می‌دهند، عموم مردم با رویای ثروتمند شدن به بازی همستر روی آورده‌اند و در هر فرصتی، حتی پشت چراغ قرمز، با عصبانیت به گوشی‌هایشان ضربه می‌زنند، بدون اینکه بدانند چه کسی پشت آن است.

در این گزارش آمده است که مردم ایران پیش‌تر نیز برای حل مشکلات مالی‌ به رمزارز بیت کوین پناه برده بودند و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هم بسیاری از مردم پول‌هایشان را از بانک‌های جمهوری اسلامی خارج و به طلا، دلار، وسایل نقلیه، ملک و دارایی‌های غیرمنقول تبدیل کردند.

آسوشیتدپرس به افزایش قیمت‌ها نیز پرداخته و نوشته که قیمت میوه و سبزیجات در ایران ۵۰ درصد و قیمت گوشت ۷۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و نرخ وسایل حمل‌ونقل عمومی هم دو برابر شده است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس کنونی بنیاد شهید که به عنوان نامزد پوششی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافته و ماموریتش دفاع از دولت ابراهیم رئیسی است، به‌تازگی طی سخنانی ادعا کرد که «فقر غذایی» در دولت سیزدهم «ریشه‌کن» شد و همه ایرانیان طی سه سال گذشته بین یک هزار و ۹۰۰ تا دو هزار و ۱۰۰ کالری دریافت کردند؛ ادعایی که حتی داده‌های رسمی نهادهای دولتی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس هم خلاف آن را اثبات می‌کند. این مرکز پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که همه دهک‌های درآمدی در ایران میزان کالری مصرفی‌شان را کم کرده‌اند تا بتوانند مخارج دیگری مانند اجاره‌بهای مسکن را پرداخت کنند. این کاهش کالری در دهک‌های متوسط شدیدتر بوده است.

ابراهیم رئیسی در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود که ظرف یک سال، یک میلیون شغل ایجاد می‌کند، یک میلیون خانه می‌سازد و فقر را ریشه‌کن می‌کند. حالا با گذشت نزدیک به سه سال از شروع به کار دولت سیزدهم و در حالی که ایرانیان با تنگناهای اقتصادی بیشتری مواجه‌اند، نامزدهای پوششی مدعی‌اند که رئیسی به وعده‌هایش عمل کرده است و آن‌ها نیز در صورت رسیدن به قدرت، راه او را ادامه می‌دهند.

بیشتر از اقتصاد