تلاش برای به انزوا کشاندن لبنان، از قبرس تا فرودگاه رفیق حریری

فرودگاه رفیق حریری بیروت عملا به فرودگاه حزب‌الله تبدیل شده است

فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت‌ــ  عکس از  enabbaladi.net

گزارش روزنامه بریتانیایی تلگراف از وضعیت ناهنجار فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت که هم‌زمان با شدت گرفتن درگیری بین حزب‌الله و اسرائيل و قرار گرفتن لبنان در آستانه جنگی ویرانگر منتشر شد، از اهمیت خاصی برخوردار است.

فارغ از صحت‌وسقم این گزارش، باید به این نکته اشاره کرد فرودگاه بیروت که تنها دروازه لبنان به جهان محسوب می‌شود، از مدت‌ها پیش در کنترل حزب‌الله است و شبه‌نظامیان وابسته به این گروه نه‌تنها بخش‌های مختلف امنیتی، اطلاعاتی و گمرک فرودگاه را در کنترل دارند، بلکه محوطه این فرودگاه را نیز محاصره کرده‌اند و اگرچه نیروهای ارتش لبنان در نقاط مختلف فرودگاه حضور دارند، فرودگاه عملا در اختیار حزب‌الله است؛ زیرا این حزب بر تمامی نهادهای رسمی امنیتی، سیاسی و اقتصادی لبنان مسلط است و کلیه تصمیم‌های سیاسی و امنیتی لبنان با توجه به اهداف و منافع حزب‌الله اتخاذ می‌شود. افزون بر آن، تمام راه‌های ورودی، خروجی برای دسترسی به فرودگاه از قلب منطقه تحت نفوذ حزب‌الله می‌گذرد.

دولت لبنان کنترل فرودگاه بین‌المللی بیروت را که نام شهید استقلال لبنان، رفیق حریری، به آن داده شده است، سال‌ها پیش از دست داد. این فرودگاه در حالی در کنترل حزب‌الله است که دادگاه ویژه لبنان در لاهه برخی رهبران این حزب را به ترور رفیق حریری در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ متهم کرد؛ آنچه عملا این نام را فاقد معنا می‌کند. نام رفیق حریری برخلاف حزب‌الله که اکنون بر لبنان مسلط است، نماد صلح، وحدت و آشتی ملی، توسعه، اقتصاد، رفاه، گشایش روابط و مدرنیته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این رو، گزارش روزنامه تلگراف درباره ذخیره‌سازی موشک‌های ساخت جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بیروت مستلزم آن است تا نهادهای بی‌طرف، آن را بررسی کنند. البته بررسی این موضوع نباید به مقام‌های رسمی لبنان که با حزب‌الله روابط تنگاتنگی دارند و همواره سعی می‌کنند پوشش دولتی و مشروعیتی را که این حزب به آن نیاز دارد فراهم کنند، واگذار شود.

از آنجا که وضعیت کنونی لبنان به‌زودی تغییر نخواهد کرد، باید برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن بیشتر بحران و پایان دادن به سیطره حزب‌الله بر فرودگاه بین‌المللی بیروت اقدام‌های جدی انجام شود. کنترل این فرودگاه و حفظ امنیت آن باید به‌طور کامل به نیروهای امنیتی لبنان سپرده شود و برای اطمینان از بی‌طرف ماندن فرودگاه، نهادهای بین‌المللی معتبر در تامین امنیت و کنترل فرودگاه نقش داشته باشند تا راه دسترسی و نفوذ طرف‌های دیگر از جمله حزب‌الله در امور فرودگاه بسته شود.

مشکل اصلی این است که دولت و موسسات دولتی لبنان نمی‌خواهند به این واقعیت آشکار اذعان کنند که در برابر حزب‌الله سر تسلیم فرود آورده‌اند. تصمیم یک‌جانبه حزب‌الله برای ورود به جنگی ویرانگر با اسرائيل که اکثر مردم لبنان با آن مخالف‌اند، به همه نشان داد که دولت لبنان در کنترل حزب‌الله است. در حالی که جنگ فرسایشی حزب‌الله و اسرائيل از هشتم اکتبر گذشته تاکنون ادامه دارد، دولت لبنان و رهبران سیاسی این کشور جز ایفای نقش میانجی بین رهبری حزب‌الله و نمایندگان کشورهای بزرگی که دغدغه جلوگیری از گسترش جنگ دارند، کار دیگری نکردند.

با توجه به موارد فوق، می‌توان گفت اگر تحقیقات بین‌المللی مستقلی انجام شود، آنگاه با دلایل و شواهد کافی ثابت خواهد شد که حزب‌الله از فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری برای انتقال سلاح‌ و تجهیزات جنگی ساخت جمهوری اسلامی ایران و انتقال پول و سایر کالاهای ممنوعه استفاده می‌کند؛ به‌ویژه اینکه فرودگاه بیروت به فرودگاه حزب‌الله تبدیل شده است. در واقع، تمامی گذرگاه‌های مرزی لبنان از بندرگاه بیروت تا سایر مرزهای قانونی واقع در امتداد خط مرز لبنان و سوریه در کنترل حزب‌الله است. افزون بر آن، حزب‌الله با کنترل بیش از ۱۳۵ گذرگاه مرزی غیرقانونی دیگر که از شمال لبنان تا دامنه‌های کوه حرمون گسترش یافته، لبنان را به اردوگاهی نظامی تبدیل کرده است که کنترل آن را شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در دست دارند.

پس از آنکه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، جمهوری قبرس را صراحتا تهدید کرد، روزنامه تلگراف با انتشار گزارشی درباره فعالیت‌های حزب‌الله در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت، نشان داد لبنان که در یک دهه گذشته با زور و اکراه از محور عربی‌اش به دور رانده شد، با گذشت هر روز منزوی‌تر می‌شود.

با گسترش نفوذ شبه‌نظامیان حزب‌الله، دولت لبنان به سمت فروپاشی گام برمی‌دارد و رهبران آن به‌جای مقابله برای نجات لبنان از چنگ حزب‌الله، تسلیم برنامه‌ها و خواسته‌های روزافزن شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران می‌شوند.

برگرفته از روزنامه النهارالعربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه