جولیان آسانژ پس از توافق با دستگاه قضایی ایالات متحده آزاد شد

بر اساس این توافق، موسس ویکی‌لیکس در دادگاه فدرال جزایر ماریانا به نقض قوانین ایالات متحده اقرار می‌کند

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، در حال سوار شدن به هواپیما، ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴‌ــ AFP

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، پس از توافق با دستگاه قضایی ایالات متحده از زندان بلمارش آزاد شد و خاک بریتانیا را ترک کرد.

به گزارش رویترز،‌ طبق توافق آسانژ و ایالات متحده،‌ به بنیان‌گذار ویکی‌لیکس اجازه داده می‌شود به خانه‌اش در استرالیا بازگردد، البته پس از آنکه به جرمش مبنی بر نقض قوانین ایالات متحده اقرار کرد.

آسانژ ۵۲ ساله قرار است در دادگاه اعتراف کند که برای به دست آوردن و افشای اسناد محرمانه دفاع ملی ایالات متحده اقدامی مجرمانه‌ مرتکب شده است و به این ترتیب به پرونده جنجالی ۱۴ ساله‌اش پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است که او صبح چهارشنبه ۲۶ ژوئن (ششم تیر) در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در جزایر ماریانای شمالی حاضر شود و به جرمش اعتراف کند. بنا بر اعلام دادستانی، این جزیره واقع  اقیانوس آرام به دلیل مخالفت آسانژ با سفر به سرزمین اصلی ایالات متحده و همچنین نزدیکی آن به استرالیا انتخاب شده است.

ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، اعلام کرد که آسانژ روز دوشنبه زندان بلمارش در بریتانیا را ترک کرد و بعدازظهر همان روز سوار هواپیما شد. در این بیانیه آمده است: «این اتفاق نتیجه یک کارزار جهانی است که از سازمان‌های مردمی، مبارزان آزادی مطبوعات و قانون‌گذاران گرفته تا رهبران طیف‌های سیاسی مختلف و سازمان ملل در آن نقش داشتند.»

در ویدیویی که ویکی‌لیکس در شبکه ایکس منتشر شد، آسانژ که پیراهن آبی و شلوار جین پوشیده، قبل از سوار شدن به هواپیما سندی را امضا می‌کند. در بیانیه ویکی‌لیکس آمده است که «آسانژ پس از پایان جلسه دادگاه، به استرالیا بازخواهد گشت».

استلا آسانژ، همسر بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، هم با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت: «جولیان آزاد است! کلمات نمی‌توانند قدردانی بی‌حد ما را از شما بیان کنند؛ شما که سال‌ها برای تحقق این امر بسیج شدید.»

دولت استرالیا به رهبری آنتونی آلبانیزی که برای آزادی آسانژ تحت فشار بود، هنوز در مورد روند قانونی این پرونده اظهارنظر نکرده است. با این حال یک سخنگوی دولت گفت: «موضع ما روشن بود. پرونده آسانژ مدت زیادی است که طول کشیده و ادامه حبس او هیچ سودی ندارد.»

ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ صدها هزار سند محرمانه ارتش ایالات متحده را در مورد جنگ‌های آمریکا در افغانستان و عراق همراه با مجموعه‌ای از تلگراف‌های دیپلماتیک منتشر کرد؛ اقدامی که بزرگ‌ترین رخنه امنیتی در نوع خود در تاریخ ارتش ایالات متحده محسوب می‌شد.

از جمله رویدادهایی که ویکی‌لیکس از آن‌ها پرده برداشت، واقعه‌ای بود که سال ۲۰۰۷ در عراق رخ داد. در این رویداد، دو هلی‌کوپتر آپاچی آی‌اچ‌ــ۶۴ آمریکایی چند ساختمان را هدف گرفتند و عده‌ای از مردم را گلوله‌باران کردند. در آن حمله بیش از ۱۲ نفر که هیچ‌کدام مسلح نبودند، از جمله دو خبرنگار رویترز، کشته شدند. در این ویدیو صدای یکی از افراد نیروی هوایی آمریکا می‌آید که می‌گوید: «وای به‌به، این مرده‌های حرامزاده را ببین!» 

ویکی‌لیکس این ویدیو را به همراه رونوشتش در بهار ۲۰۱۰ منتشر کرد. یک ماه بعد، چلسی منینگ، تحلیلگر سازمان اطلاعات و امنیت ارتش ایالات متحده، به اتهام اینکه اسناد محرمانه را در اختیار آسانژ گذاشته است، دستگیر شد. او در دادگاه نظامی به ۳۵ سال زندان محکوم شد اما باراک اوباما هفت سال پس از حبس او و هنگام کنار رفتن از مسند ریاست‌جمهوری، در حکم او تخفیف داد.

آسانژ در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به دلیل انتشار گروهی اسناد محرمانه ایالات متحده متهم شد.

اتهامات علیه آسانژ خشم بسیاری از حامیان جهانی او را برانگیخت. آن‌ها استدلال می‌کردند که بنیان‌گذار ویکی‌لیکس نباید با اتهاماتی مواجه شود که معمولا علیه کارمندان دولت فدرال که اطلاعات را سرقت یا افشا می‌کنند، مطرح می‌شود. بسیاری از حامیان آزادی مطبوعات هم معتقدند که متهم کردن آسانژ به اقدام جنایی تهدیدی برای آزادی بیان است. سازمان‌های رسانه‌ای بزرگ، مدافعان آزادی مطبوعات و پارلمان استرالیا از جمله نهادهایی‌اند که بر اساس قانون جاسوسی ۱۹۱۷، تحت پیگرد قرار دادن آسانژ را محکوم می‌کنند؛ قانونی که پیش از این هرگز در مورد انتشار اطلاعات محرمانه استفاده نشده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی، با فشارهای مداوم برای کنار گذاشتن کیفرخواست ۱۸ اتهامی آسانژ در دادگاه فدرال ویرجینیا، که در دوران دونالد ترامپ مطرح شد، مواجه بود.

آسانژ اولین بار سال ۲۰۱۰ در بریتانیا بر اساس یک حکم دستگیری اروپایی بازداشت شد، زیرا مقام‌های سوئدی گفتند می‌خواهند از او درباره اتهام آزار جنسی بازجویی کنند؛ موضوعی که بعدا منتفی شد. او به سفارت اکوادور در لندن گریخت و هفت سال آنجا ماند تا از استرداد به سوئد جلوگیری کند.

آسانژ در سال ۲۰۱۹ از سفارت بیرون آورده شد و به دلیل پرداخت نکردن وثیقه به زندان افتاد. او از آن زمان در زندان بلمارش لندن است و از آنجا حدود پنج سال با حکم استرداد به ایالات متحده مبارزه کرد.

او در بلمارش با شریک زندگی‌اش استلا ازدواج کرد و دو فرزند دارد.

بیشتر از جهان