اکسیوس: نتانیاهو کارگروه برنامه هسته‌ای ایران را احیا کرد؛ «ده‌ها متخصص ایرانی روی روند ضروری برای ساخت بمب کار می‌کنند»

به گفته چهار مقام آمریکایی و اسرائیلی، تل‌آویو نگران است که جمهوری اسلامی از ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و گذار به دولت جدید برای پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای شامل تلاش‌های تسلیحاتی استفاده کند

بنیامین نتانیاهو و تاسیسات هسته‌ای ایران-با استفاده از خبرگزاری‌های داخلی و AFP

اکسیوس در گزارشی به نقل از سه مقام عالی‌رتبه اسرائیل نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دو هفته قبل کارگروهی متشکل از اعضای وزارت دفاع، وزارت خارجه و سرویس‌های اطلاعاتی که برای تمرکز بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشکیل شده بود را، احیا کرد. در حدود یک سال و نیم گذشته جلسه‌های این کارگروه به حال تعلیق درآمده بود و اکنون نتانیاهو، مشاور امنیت ملی خود، هانگبی را مسئول راه‌اندازی دوباره آن کرده است.

به گفته چهار مقام آمریکایی و اسرائیلی، تل‌آویو نگران است که جمهوری اسلامی از ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای شامل تلاش‌های تسلیحاتی استفاده کند.

به گفته آنها در این مدت توجه دولت بایدن به کارزار انتخاباتی و بحران در غزه معطوف است و در صورتی که ایران در این بازه زمانی پیشرفتی در برنامه‌های هسته‌ای خود ایجاد کند، دولت بایدن توانایی واکنش سریع را ندارد.

این مقامات می‌گویند، این احتمال وجود دارد که ایران از دوران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و گذار به دولت جدید هم برای پیشبرد اهداف هسته‌ای تسلیحاتی خود استفاده کند.

با این حال جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنان بر این باور است که ایران به طور فعالانه برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که اخیرا گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد ایران در حال کار روی مدل‌های کامپیوتری است که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد.

مقامات آمریکا و اسرائیل اخیرا توافق کرده‌اند که نشست به تعویق افتاده کارگروه مشاوره استراتژیک با محوریت ایران را در ماه آینده میلادی برگزار کنند.

اکسیوس به نقل از یاکوف ناجل، مشاور امنیت ملی سابق نتانیاهو که اکنون در بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها مشغول به کار است و به نوشته اکسیوس همچنان روابط نزدیکی با نخست‌وزیر اسرائیل دراد، می‌نویسد: «ده‌ها دانشمند ایرانی در ماه‌های اخیر روی روند فنی لازم برای ساخت یک بمب اتم کار کرده‌اند.»

به گفته او، این فعالیت‌ها زیر عنوان کارهای دانشگاهی و کاربرد غیرنظامی انجام شده است.

ناجل می‌گوید، از آنجایی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نمی‌خواهد مسئولیت بپذیرد و می‌خواهد جا برای انکار داشته باشد، این فعالیت‌ها را به‌طور رسمی تایید نکرده است.

اکسیوس با اشاره به گزارش‌ها درباره پیشرفت هسته‌ای ایران می‌نویسد، از دسامبر ۲۰۲۲ تا کنون به دلایل مختلف سیاست داخلی اسرائیل و پس از آن حمله هفتم اکتبر حماس و آغاز جنگ در غزه، دولت نتانیاهو به‌طور جدی به برنامه هسته‌ای ایران نپرداخته بود.

اما در ماه‌های اخیر برخی مقامات نزدیک به نتانیاهو نگرانی خود را درباره نادیده گرفتن موضوع ابراز کردند.

پس از آن بود که نتانیاهو کارگروه متشکل از شش گروه تحت نظارت شورای امنیت ملی را دوباره فعال کرد. یکی از این تیم‌ها تحت رهبری موساد قرار دارد که به‌طور ویژه موضوع احتمال فعالیت‌های تسلیحاتی را بررسی می‌کند.

یکی دیگر از تیم‌ها نیز تحت هدایت شین‌بت است و مسئول بررسی عملیات نفوذ جمهوری اسلامی است.

تیم‌های دیگر هم با بخش‌های اطلاعاتی و سایبری همکاری می‌کنند و فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه را زیرنظر دارند.