ناتوانی قلعه‌نویی در کنترل حواشی؛ از گروه آسان هم صعود نمی‌کنند؟

سرمربی ایران در مسابقه با ازبکستان برای نشنیدن اعتراض‌های طارمی پست بازی او را تغییر داد

مهدی طارمی و امیر قلعه‌نویی در اردوی تیم ملی فوتبال ایران-خرداد۱۴۰۲-فارس

با وجود رقم خوردن قرعه‌ای آسان برای تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، خبر جنجال و دعوای گروهی در اردوی این تیم موجب شد بسیاری از اهالی فوتبال بار دیگر درمورد توانایی‌های فنی و مدیریتی امیر قلعه‌نویی تردید کنند.

سرمربی تیم ملی ایران، پس از مشخص شدن قرعه تیمش و هم‌گروهی با قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که از صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۶ به میزبانی مشترک آمریکا، کانادا و مکزیک «مطمئن» است.

اما این درحالی است که قلعه‌نویی و شاگردانش در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل قطر شکست تلخی را متحمل شدند و در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی نیز در دو دیدار رفت‌وبرگشت نتوانستند ازبکستان را شکست دهند. تیم ایران در بازی رفت در تاشکند نیمه اول را دو بر صفر جلو بود، اما در نیمه دوم ناگهان همه‌ چیز تغییر کرد و ازبک‌ها دو گل خورده را به آسانی جبران کردند.

اکنون مهدی طارمی، ستاره تیم ملی فوتبال ایران، که به‌تازگی از پورتو به اینتر در ایتالیا منتقل شده است، در مصاحبه‌ای با تلویزیون ایران می‌گوید: «در بازی رفت خیلی مسلط بودیم و می‌توانستیم با سه یا چهار گل اختلاف برنده باشیم، اما در نیمه دوم به خاطر شیطنت برخی بازیکنان که نمی‌خواهم در‌مورد آن حرف بزنم، مسابقه را از دست دادیم. فضای بازی برگشت هم اصلا جالب نبود و چون تیم ملی از قبل صعود کرده بود، بازیکنان کار را جدی نگرفتند. هر چه‌قدر هم که قبل از مسابقه این مسائل را به بازیکنان و کادر فنی گوشزد کردیم متاسفانه گوششان بدهکار نبود.»

اشاره مهدی طارمی درباره دعوا بر سر بازوبند کاپیتانی و بی‌توجهی بازیکنان به دستورهای امیر قلعه‌نویی است. مهاجم گلزن ایران، با تحقیر سرمربی تیم، خود را مستحق تعیین کاپیتان تیم ملی و گوشزد کردن نکات مختلف به کادر فنی دانست و البته گزارش برخی از رسانه‌ها در ایران نیز از نادیده گرفتن سخنان قلعه‌نویی از سوی دیگر بازیکنان حکایت دارد.

روزنامه خبرورزشی درباره اتفاقات آن مسابقه جنجالی نوشت: «سردار آزمون که کاپیتان تیم بود، در نیمه دوم تعویض می‌شود و با مشورت حاج‌صفی، بازوبند را به بیرانوند می‌دهد. طارمی به شدت ناراحت می‌شود و لب خط ضمن ناسزا گفتن به یکی از اعضای کادر فنی، به حاج‌صفی هم یادآوری می‌کند که او باعث دعوتش به تیم شده است. طارمی آن‌قدر به حاج‌صفی پرخاش می‌کند که قلعه‌نویی به‌ ناچار پست بازی طارمی را به سمت راست تغییر می‌دهد تا از نیمکت دور شود. بعد از بازی خداداد عزیزی خواهان اخراج هردو بازیکن می‌شود که این درخواست از سوی کادر فنی پذیرفته نمی‌شود و خداداد از کادر فنی کنار می‌رود.»

تاریخ این مسابقه ۳۰ آبان‌ ۱۴۰۲ بود و خبر استفعای خداداد عزیزی از حضور در کادر فنی ۱۳ آذر منتشر شد. همچنین پس از پایان مسابقات جام ملت‌های آسیا نیز احسان حاج‌صفی از فهرست تیم ایران خط خورد تا بدین ترتیب بار دیگر نفوذ بالای طارمی در تیم و تعیین‌تکلیف او برای کادر فنی آشکار شود.

از زمان مصاحبه مهدی طارمی تاکنون، هیچ‌ یک از مسئولان تیم ملی ایران و فدراسیون فوتبال واکنشی به این سلسله اتفاق‌های جنجالی نشان نداده‌اند تا به نظر برسد اینکه سرمربی تیم ملی به جای مدیریت بحران و رفع آن منطقه بازی مهاجم تیمش را تغییر می‌دهد تا صدای اعتراض او را نشنود، برای مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، هیچ اهمیتی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که امیر قلعه‌نویی از زمان به عهده گرفتن مسئولیت فنی تیم ملی ایران، بارها مدعی شده است که بازیکنان از او حرف‌شنوی دارند و حتی احمد نوراللهی، آماده‌ترین هافبک دفاعی دو سال اخیر فوتبال ایران و یکی از بی‌حاشیه‌ترین بازیکنانش را نیز فقط به خاطر یک اعتراض کوچک از حضور در همه اردوها تیم محروم کرده است.

پیش از این از مهدی طارمی به‌منزله اصلی‌ترین عامل برکناری دراگان اسکوچیچ از هدایت تیم ایران و جانشینی کارلوس کیروش در جام جهانی قطر نام برده شده است.

براساس نتیجه قرعه‌کشی مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶، تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها با قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره شمالی در گروه اول هم‌گروه شده است که می‌توان آن را قرعه‌ای نسبتا آسان برای شاگردان قلعه‌نویی دانست، اما آیا قلعه‌نویی با چنین حواشی و بازیکن‌سالاری در اردوی تیم، موفق به صعود مستقیم می‌شود؟با توجه به افزایش تعداد تیم‌های حاضر در جام‌های جهانی از ۳۲ به ۴۸ تیم و تخصیص ۸.۵ سهمیه به قاره آسیا در این رقابت‌ها، کار ایران برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۶ بسیار آسان‌تر از دوره‌های قبلی است، زیرا دو تیم برتر هر گروه مستقیم به جام جهانی می‌روند و برای تیم‌های سوم و چهارم گروه‌ها نیز فرصت صعود در مرحله پلی‌آف در نظر گرفته شده است.

همچنین براساس قرعه‌کشی، تیم‌های کره جنوبی، عراق، اردن، عمان، فلسطین و کویت در گروه دوم قرار دارند و در گروه سوم، که به گروه مرگ معروف شده است، ژاپن، استرالیا، عربستان سعودی، بحرین، چین و اندونزی حضور دارند.

بیشتر از فوتبال