چه چیزی دموکرات‌ها را درباره جو بایدن نگران کرده است؟

دموکرات‌ها می‌گویند رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به سه سال گذشته نشانه‌های بیشتری از پیری و ناتوانی را بروز می‌دهد و ممکن است این وضعیت وخیم‌تر هم بشود

پایگاه خبری آکسیوس روز یکشنبه ۳۰ ژوئن (دهم تیر) با انتشار گزارشی به بررسی انتقادهای روبه‌گسترش دموکرات‌ها از جو بایدن و دلایل درخواست آن‌ها از حزبشان برای تغییر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ پرداخت.

در این گزارش اشاره شده که «فقط عملکرد بسیار بد او در مناظره با ترامپ نیست که باعث شده رئیس‌جمهوری پیر، کند و ناتوان به نظر برسد، بلکه بسیاری از اتفاق‌های پی‌درپی جدی‌ترین حامیان بایدن را هم درباره انتخاب مجدد او نگران کرده است».

به نوشته آکسیوس، دموکرات‌ها دچار این هراس شده‌اند که اگر سه سال ریاست‌جمهوری تا این اندازه جو بایدن را فرتوت کرده، پنج سال بعد یعنی در ۸۶ سالگی احتمالا وضعیت جسمانی، عملکردی، سخنرانی‌ها و به طور کلی توانایی‌هایش بسیار بدتر خواهد بود.

دموکرات‌های ارشد خصوصی یا عمومی اعلام می‌کنند که نگران‌اند وضعیت بایدن آنقدر فاجعه‌بار شود که دیگر هیچ‌کس نتواند آن را نادیده بگیرد. به گفته آن‌ها، وضعیت بایدن یک مسئله شخصی و خانوادگی نیست بلکه مسئله‌ای سیاسی و عمومی است که بر حزب دموکرات و انتخابات آینده تاثیر زیادی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک چهره رده‌بالای دموکرات که نخواست نامش فاش شود، به آکسیوس گفت که فکر می‌کند بایدن را با ملایمت اما هرچه زودتر متوجه کرد که برای دور بعدی ریاست‌جمهوری آماده نیست و بهتر است انصراف دهد. او تاکید کرد: «شاید بهتر باشد خواهرش، والری بایدن، یا دوست دیرینه‌‌اش تد کافمن دراین‌باره با او صحبت کنند.»

به گفته این عضو حزب دموکرات، «باید مسیر را طوری هموار کرد که بایدن خودش از صحنه خارج شود. او می‌تواند با صداقت به خود بگوید که به آمريكا خدمت کرده است و در دوران تصدی او، نسلی از دموكرات‌های جديد ظهور كردند که باید فرصت را به آن‌ها داد.»

با این حال، لورن هیت، سخنگوی ارشد کارزار انتخاباتی بایدن، به آکسیوس گفت که «رئیس‌جمهوری مطلقا کنار نمی‌رود».

نزدیکان بایدن درباره عملکرد فاجعه‌آمیز او در شب مناظره با ترامپ چنین استدلال می‌کنند که مشکل بایدن بیشتر بیان و صدای ضعیف او بود نه مشکلات کهولت سن؛ اما حتی اگر این استدلال حقیقت داشته باشد و بایدن در محیط‌های عمومی و خصوصی بتواند شفاف سخن بگوید و توانایی‌های عملکردی‌اش را از دست نداده باشد، آنچه آمریکایی‌ها در جریان مناظره در آتلانتا دیدند، یک رئیس‌جمهوری گیج، گاهی مبهوت و بدون تمرکز بود.

اگرچه دونالد ترامپ ۷۸ ساله هم تقریبا به اندازه بایدن ۸۱ ساله مسن محسوب می‌شود، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که سن برای او مشکل‌ جدی به حساب نمی‌آید و طرفدارانش معتقد نیستند که او ناتوان است.

نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان و ایپسوس که بلافاصله پس از مناظره بایدن و ترامپ انجام شد، نشان داد بیشتر ناظران بر این باورند عملکرد ترامپ بهتر از بایدن بود. با این حال، میزان محبوبیت این دو رقیب تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است، درست همان‌طور که پس از محکومیت ترامپ در دادگاه تغییری نکرد.

کارزار بایدن بر نتیجه نظرسنجی‌های انجام‌گرفته تاکید می‌کند و معتقد است آنچه اهمیت دارد این است که داده‌ها نشان می‌دهند در نگرش مردم آمریکا به رئیس‌جمهوری هیچ تغییری ایجاد نشده است. آن‌ها همچنین مدعی‌اند که گفته‌های دونالد ترامپ در این مناظره بار دیگر یادآوری کرد که چرا این نامزد جمهوری‌خواه نتوانست در انتخابات پیشین موفق باشد.

جو بایدن هم که بیشتر روز شنبه را به دیدار با اهداکنندگان ثروتمند حزب دموکرات در نیویورک گذراند، درباره مناظره تاکید کرد: «من شب خوبی نداشتم، اما ترامپ هم نداشت. نکته مهم دروغ‌های او بود.»

با این حال نظرسنجی مشترک سی‌بی‌اس و یوگاو حاکی از آن است که ۷۲ درصد رای‌دهندگان به اینکه جو بایدن از نظر ذهنی برای پست ریاست‌جمهوری سلامتی لازم را دارد، باور ندارند. فقط ۲۷ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که بایدن ۸۱ ساله برای اجرای مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری از سلامتی کافی برخوردار است.

به رغم همه این موارد، وب‌سایت پولیتیکو گزارش داد که خانواده جو بایدن پس از عملکرد ضعیف او در مناظره پنجشنبه‌شب با ترامپ،‌ انگشت اتهام را به سمت مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا نشانه گرفته‌اند. به نوشته این وب‌سایت، اعضای خانواده بایدن آخرهفته بار دیگر در کمپ دیوید جمع شدند و پشت درهای بسته، مشاوران بایدن را بابت ضعف او در مناظره سرزنش کردند.

نیویورک تایمز نیز که روز شنبه یادداشتی درباره لزوم کناره‌گیری بایدن منتشر کرده بود، گزارش مشابهی درباره گردهمایی اعضای خانواده بایدن در کمپ دیوید منتشر کرد و نوشت که هانتر، پسر بایدن، که با پرونده‌های متعددی در دادگاه روبرو است، بیش از دیگران بر ماندن پدرش در انتخابات اصرار دارد.

بیشتر از جهان