افزایش حملات روسیه به خارکیف و کی‌یف؛ زلنسکی از غرب کمک‌های بیشتری درخواست کرد

رئیس‌جمهوری اوکراین در تلگرام نوشت روسیه طی هفته گذشته با بیش از ۸۰۰ «بمب گلاید» به اوکراین حمله کرده است

در هشتصدوپنجاه‌ونهمین روز از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، همچنان چشم‌اندازی برای صلح میان این دو همسایه دیده نمی‌شود و هر کدام تلاش می‌کند پایانی را رقم بزند که دستاوردی برایش داشته باشد.

به گزارش گاردین، مقام‌های محلی اوکراین روز دوشنبه اول ژوییه (یازدهم تیر) اعلام کردند که در حمله روسیه به یک اداره پست در خارکیف، یک نفر کشته و ۹ نفر از جمله یک نوزاد زخمی شده‌اند.

اولگ سینگوبوف، رئیس اداره منطقه‌ای خارکیف، که دومین شهر بزرگ اوکراین محسوب می‌شود، با انتشار پستی در تلگرام از کشته و زخمی شدن مردم بر اثر حمله روسیه خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای روسی در ماه‌های اخیر بارها شهر خارکیف را هدف قرار داده‌اند، اما تحلیلگران نظامی می‌گویند از زمانی که ایالات متحده به اوکراین اجازه داد از تسلیحات آمریکایی برای حمله به برخی اهداف در روسیه استفاده کند، تعداد حملات روسیه به این شهر کاهش یافت.

مقام‌های نظامی  در حومه کی‌یف نیز اعلام کردند که فروریختن قطعات موشک منهدم‌شده روسیه باعث آتش‌سوزی و آسیب به یک آپارتمان ۱۴ طبقه در این منطقه شد. به گفته مقام‌های این شهر، پنج تن از زنان ساکن این ساختمان به دلیل استرس تحت درمان قرار گرفتند و سایر ساکنان تخلیه شده‌اند.

در همین حال، تصاویری از هواپیماهای بدون سرنشین ارتش اوکراین منتشر شد که به نظر می‌رسد اجسادی را نشان می‌دهد که در یک منطقه غیرنظامی در شرق تورتسک روی هم تلنبار شده‌اند. این منطقه در روزهای اخیر زیر بمباران شدید روسیه قرار داشت.

افزایش حملات روسیه به منطقه جنگ‌زده دونتسک سبب شد سرویس‌های امداد و نجات اوکراین برای تخلیه این ناحیه تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کنند. مقام‌های محلی گفتند که از بمب‌های قدرتمند روسیه نیز در حمله به این شهر استفاده شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با انتشار پستی در پیامرسان تلگرام مدعی شد که روسیه در هفته گذشته از بیش از ۸۰۰ «بمب گلاید» (glide bombs) برای حمله به اهدافی در اوکراین استفاده کرده است.

بمب‌های گلاید که به بمب «سُرِشی» هم معروف‌اند، بمب‌هایی سنگین متعلق به دوران شوروی‌اند که به سیستم‌های هدایت دقیق مجهزند و از هواپیماهایی که خارج از برد پدافند هوایی پرواز می‌کنند، پرتاب می‌شوند.

زلنسکی در نطق ویدیویی شبانه‌اش از غرب درخواست کرد سیستم‌های تسلیحاتی بهتری به اوکراین بدهد. او گفت: «جهان هرچه زودتر به ما کمک کند که با هواپیماهای جنگی روسیه مقابله کنیم، سریع‌تر می‌توانیم به زیرساخت‌های نظامی مسکو حمله کنیم. هرچه بیشتر بتوانیم به روسیه ضربات اساسی وارد کنیم، بیشتر به صلح نزدیک‌ خواهیم شد.»

در سوی دیگر، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که دو روستای دیگر در شرق اوکراین را به تصرف درآورده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه با اعلام اینکه نیروهایش هفته‌ها در چند جهت به ارتش اوکراین فشار وارد کردند، مدعی شد که روستای نووپوکروفسک در شرق دونتسک و روستای استپووا نووسلیوکا در شمال شرق منطقه خارکیف را تصرف کرده است.

نووپوکروفسک در شمال روستایی قرار دارد که مسکو روز یکشنبه خبر اشغال آن را اعلام کرده بود. نیروهای روسیه در این منطقه از زمانی که در ماه فوریه مرکز صنعتی آودیوکا را تصرف کردند، پیوسته و آرام به سمت غرب پیش می‌روند.

مسکو از آغاز تابستان تقریبا هر هفته از تصرف یک روستای تازه در شرق اوکراین خبر داده است.

استپووا نووسلیوکا در جنوب شرقی شهر کوپیانسک قرار دارد؛ جایی که روسیه ماه‌ها در حال پیشروی بود. نیروهای روسی در آغاز حمله سال ۲۰۲۲ به اوکراین، کوپیانسک را تصرف کردند، اما نیروهای اوکراینی چند ماه بعد این شهر را پس گرفتند. در ماه مه، روسیه حمله‌ای مجدد در محدوده خارکیف را آغاز کرد.

بیشتر از جهان