اسرائیل پس از صدور دستور تخلیه به جنوب غزه حمله کرد

نهادهای امدادرسان درباره بحران انسانی وخیم و تهدید گرسنگی برای ۲.۴ میلیون نفر از مردم غزه هشدار داده‌اند

اسرائیل روز سه‌شنبه دوم ژوییه (دوازدهم تیر) در جنوب غزه حملات جدیدی انجام داد و صدها فلسطینی را مجبور به فرار کرد. این حملات پس از آن انجام شدند که ارتش اسرائیل بار دیگر دستور تخلیه برخی مناطق پرجمعیت را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهدان از حملات متعدد در شهر خان یونس و اطراف آن خبر دادند و گفتند که در این حملات هشت نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند.

این بمباران پس از یک رگبار راکتی نادر انجام شد که گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی که کنار حماس می‌جنگد، مسئولیت آن را بر عهده گرفت. گردان‌های قدس، شاخه مسلح جهاد اسلامی، اعلام کردند که این موشک‌ها را برای «انتقام از جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین» به سمت جوامع اسرائیلی در نزدیکی مرز غزه شلیک کردند.

ارتش اسرائیل در این مورد اعلام کرد که حدود ۲۰ پرتابه در حال عبور از منطقه خان یونس را شناسایی و بیشتر آن‌ها را رهگیری کرده است. همچنین تاکید کرد که حملات انجام‌شده تلفات جانی نداشته و این ارتش در حال حمله به منابعی است که آتش‌افروزی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه دستور تخلیه مناطقی از جمله القراره، بنی سهیله و دیگر شهرهای رفح و خان ​​یونس را صادر کردند. از دستور اولیه برای تخلیه رفح قبل از حمله زمینی تقریبا دو ماه می‌گذرد؛ دستوری که بر اساس آن، بیش از یک میلیون نفر که به جنوبی‌ترین شهر غزه پناه برده بودند، یک بار دیگر آواره شدند.

با گذشت حدود ۹ ماه از جنگ ویرانگر اسرائیل و حماس، گزارش‌ها از ادامه درگیری‌ها در سایر بخش‌های نوار غزه حکایت دارند. شاهدان از حملات هوایی اسرائیل در منطقه جنوبی رفح و اردوگاه پناهجویان در مرکز نصیرات خبر دادند. از منطقه شجاعیه شهر غزه، جایی که نبردها برای چندمین روز متوالی ادامه دارد نیز آتش سنگین تانک‌های اسرائیل گزارش شده است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که هلی‌کوپترهای اسرائیلی به خانه‌هایی در شجاعیه تیراندازی کردند. در همین حال گردان‌های القسام، شاخه مسلح حماس، اعلام کرد که به نبرد در شجاعیه و رفح ادامه می‌دهد. ارتش اسرائیل هم اعلام کرده است سربازانش در حملاتی در شجاعیه، «تعداد زیادی تروریست‌» را از بین برده‌اند. این نهاد همچنین از کشته شدن یک سرباز اسرائیلی در جنوب غزه خبر داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که به‌تازگی گفته بود «مرحله شدید» جنگ در غزه رو به پایان است، روز یکشنبه گفت که سربازانش در رفح، شجاعیه و همه جای نوار غزه به عملیات ادامه می‌دهند. او افزود: «این یک مبارزه دشوار است که بالای زمین، روی آن و زیر زمین در تونل‌ها انجام می‌شود.»

ماه‌ها گفت‌وگوهای متوالی برای آتش‌بس و توافق بر سر آزادی گروگان‌ها میان اسرائیل و حماس پیشرفت چندانی نداشته است. حماس روز شنبه اعلام کرد در طرح تجدیدنظرشده‌ای که میانجی‌‌های آمریکایی ارائه کرده‌اند، هم «موضوع جدیدی» وجود ندارد.

جنگ غزه در حالی ادامه دارد که سازمان ملل و نهاد‌های امدادرسان درباره وخامت بحران انسانی و تهدید گرسنگی برای ۲.۴ میلیون نفر از مردم غزه هشدار داده‌اند.

تایمز اسرائيل روز سه‌شنبه نوشت که نتانیاهو به شکل خصوصی با نقش‌آفرینی تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه پس از جنگ موافقت کرده است. به نوشته این رسانه، سه مقام آگاه اعلام کردند که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر به شکلی غیرعلنی تا حدودی از مخالفت با دخالت افراد مرتبط با تشکیلات خودگردان فلسطین در مدیریت غزه پس از جنگ علیه حماس عقب‌نشینی کرده است.

این تحول پس از آن است که دفتر نتانیاهو اعلام کرده بود تشکیلات خودگردان فلسطینی را در هیچ یک از برنامه‌هایش برای مدیریت غزه پس از جنگ وارد نخواهد کرد. نتانیاهو ایده حاکمیت تشکیلات خودگردان بر نوار غزه را علنا رد می‌کند. او هفته گذشته به کانال ۱۴ اسرائیل گفت که اجازه نمی‌دهد کشور فلسطینی در قلمرو ساحلی ایجاد شود و در عین حال تاکید کرد که آماده نیست غزه را به تشکیلات خودگردان بدهد.

با این حال به نوشته تایمز اسرائيل، دو مقام اسرائیلی و یک مقام آمریکایی تایید کردند که دستیاران ارشد نتانیاهو به طور خصوصی اعلام کردند به این نتیجه رسیده‌اند که افراد مرتبط با تشکیلات خودگردان تنها گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند که اسرائیل می‌تواند برای مدیریت امور غیرنظامی در غزه پس از جنگ به آن‌ها تکیه کند.

بیشتر از جهان