روسیه کنترل یک روستای دیگر در شرق اوکراین را به دست گرفت

ولادیمیر پوتین روز جمعه بار دیگر گفت که اگر زلنسکی خواهان صلح است باید نیروهایش را از مناطق تصرف‌شده در جنوب و شرق اوکراین خارج کند

روسیه روز شنبه ششم ژوئیه (شانزدهم تیر) اعلام کرد که نیروهایش روستایی را در منطقه دونتسک اوکراین تصرف کرده‌اند.

به گزارش رویترز، مسکو به آرامی پیشروی‌اش در میدان نبرد با اوکراین را ادامه می‌دهد و وزارت دفاع روسیه مدعی شده است که سربازان این کشور «روستای سوکیل» را در حدود ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر دونتسک تصرف کردند.

کی‌یف بدون اشاره به این ادعای روسیه، می‌گوید که نبردهای شدیدی در سراسر خط مقدم در منطقه دونتسک در حال وقوع است و نیروهای روسی تلاش می‌کنند نیروهای اوکراینی را به عقب برانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه بار دیگر خواستار خروج اوکراین از مناطق تصرف شده در جنوب و شرق این کشور شد و گفت که اگر ولودیمیر زلنسکی خواهان صلح و پایان جنگ است باید این شرط را محقق کند.

روز شنبه روسیه همچنین یک حمله پهپادی در سراسر اوکراین را آغاز کرد و به تاسیسات انرژی در منطقه «سومی» در شمال شرق این کشور حمله کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که ۲۴ پهپاد از ۲۷ پهپاد روسیه که به ۱۲ منطقه شلیک شده بودند، سرنگون شدند.

با این حال اپراتور شبکه ملی انرژی اوکراین گفت که تاسیسات انرژی در منطقه «سومی» آسیب دیده و سبب قطع اضطراری برق برای مصرف کنندگان صنعتی شده است.

 از ماه مارس، نیروهای روسیه بمباران تاسیسات برق اوکراین را تشدید کرده‌اند و بخش اعظم تولید برق حرارتی و آبی این کشور را از بین برده‌اند. حمله به تاسیسات انرژی باعث خاموشی طولانی مدت در سراسر اوکراین شده و مشکلات زیادی را برای غیرنظامیان ایجاد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز جمعه گفت که به دنبال دو برابر کردن ظرفیت دفاع هوایی کشورش در تابستان است.

اوکراین سومین سیستم پاتریوت خود را که از سوی آلمان تامین می‌شود، دریافت کرده است. زلنسکی روز جمعه تاکید کرد که اوکراین «حمایت مضاعف» از آمریکا دریافت کرده است، اما جزئیاتی درباره آن ارائه نکرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین پس از انتخاب دولت جدید بریتانیا هم گفت که «از کی‌یر استارمر به دلیل تضمین‌هایش مبنی بر ادامه حمایت از اوکراین سپاسگزارم.»

دفتر استارمر هم اعلام کرد که نخست‌وزیر جدید بریتانیا در یک تماس تلفنی به زلنسکی گفته است که به حمایت «تزلزل‌ناپذیر» از کی‌یف در جنگ با روسیه ادامه خواهد داد.

 زلنسکی هفته گذشته از غرب درخواست کمک‌های بیشتر کرد و خواست که سیستم‌های تسلیحاتی بهتری به اوکراین ارائه دهند. او گفت: «جهان هرچه زودتر به ما کمک کند که با هواپیماهای جنگی روسیه مقابله کنیم، سریع‌تر می‌توانیم به زیرساخت‌های نظامی مسکو حمله کنیم. هرچه بیشتر بتوانیم به روسیه ضربات اساسی وارد کنیم، بیشتر به صلح نزدیک‌ خواهیم شد.»

رهبران ناتو قصد دارند هفته آینده متعهد شوند که دست‌کم برای یک سال دیگر به حمایت تسلیحاتی از اوکراین در سطوح فعلی ادامه دهند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «۳۲ کشور عضو ناتو از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲، هر سال حدود ۴۰ میلیارد یورو برای تجهیزات نظامی اوکراین هزینه کرده‌اند و این باید حداقل میزانی باشد که برای آینده در نظر گرفته می‌شود.» او افزود که این مبلغ بر اساس رشد اقتصادی بین کشورها تقسیم خواهد شد. با این حال هنوز چشم‌انداز واقع‌بینانه‌ای برای پیوستن اوکراین به ناتو ارائه نشده است.

بیشتر از جهان