اعتراض‌های گسترده مخالفان نتانیاهو هم‌زمان با ادامه حملات اسرائیل به غزه

اسرائیل با دیدار میانجی‌‌ها برای مذاکرات آتش‌بس موافقت کرده است، اما همچنان به حملاتش در مناطق مختلف غزه ادامه می‌دهد

این هفته هم مانند روزهای شنبه در هفته‌های گذشته، تظاهرات ضددولتی در تل‌آویو،‌ اورشلیم و برخی شهرهای دیگر اسرائیل برگزار شد.

به گزارش تایمز اسرائیل، تظاهرات معترضان اسرائیلی که شنبه‌شب به روال هفته‌های قبل برگزار شد، به درگیری با پلیس کشیده شد و ماموران امنیتی در اورشلیم و تل آویو چند نفر را بازداشت کردند.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که پلیس اسرائیل برای متفرق‌کردن معترضان از ماشین‌های آب‌پاش استفاده می‌کند. در کنار برخی جوانان بازداشت‌شده، چهره‌هایی مانند سخنگوی یائیر گولان، رئیس حزب تازه‌تاسیس دموکرات، هم دیده می‌شوند.

معترضان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل و همچنین بازگرداندن هرچه سریع‌تر گروگان‌های اسرائیلی‌اند که حماس از روز هفتم اکتبر ربوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات این هفته علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،‌ به شنبه‌شب محدود نشد و روز یکشنبه هم اعتراض‌ها با حضور شمار دیگری از اسرائیلی‌ها ادامه یافت.

 سازمان‌دهندگان تظاهرات روز یکشنبه که آن را «روز اخلال» نام داده‌اند، می‌گویند در زمان‌های مختلفی در طول روز، خیابان‌های اسرائیل را مسدود خواهند کرد. این تظاهرات صبح یکشنبه ساعت ۶:۲۹ صبح، یعنی دقیقا ساعت که یورش حماس در هفتم اکتبر آغاز شد، به راه افتاد.

معترضان می‌گویند اکنون ۹ ماه از حمله شوکه‌کننده حماس به اسرائیل می‌گذرد اما ۱۲۰ گروگان همچنان در غزه نگهداری می‌شوند و نتانیاهو نتوانسته است جنگ با این گروه شبه‌نظامی را به‌خوبی مدیریت کند. آ‌ن‌ها از فدراسیون‌های کارگری خواسته‌اند با اعتصاب به آن‌ها بپیوندند و با ایجاد اخلال در امور اسرائیل، نتانیاهو را وادارند برای برون‌رفت از این بن‌بست تصمیمی جدی و عملی بگیرد. در تصاویر منتشرشده، معترضان تابلوهایی در دست دارند که روی آن‌ها نوشته شده: «حرف زدن بس است، وقت عمل است.»

بر اساس آمار رسمی اسرائیل، در حمله هفتم اکتبر حماس یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند. پس از آن، نتانیاهو جنگ غزه را آغاز کرد و مقام‌های بهداشت و درمان غزه می‌گویند که این درگیری جان بیش از ۳۸ هزار فلسطینی را گرفته است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ششم ژوییه (۱۶ تیر) به نقل از یک مقام بلندپایه حماس نوشت که این گروه پیشنهاد آمریکا را برای آغاز مذاکرات آزادی گروگان‌های اسرائیلی، ۱۶ روز پس از اجرا شدن مرحله اول توافق، پذیرفته است. این منبع تاکید کرد که حماس درخواست قبلی‌اش را مبنی بر اینکه اسرائیل باید پیش از امضای توافق به آتش‌بس دائمی متعهد شود، کنار گذاشته و موافق است در مرحله اول شش هفته‌ای، مذاکرات جریان پیدا کند.

یک مقام فلسطینی نزدیک به میانجی‌‌های بین‌المللی می‌گوید که با پذیرش اسرائیل، این پیشنهاد می‌تواند به توافقی اجرایی منجر شود و به جنگ ۹ ماهه اسرائیل و حماس در غزه پایان دهد.

منبع حماس در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که بر اساس پیشنهاد جدید، میانجی‌ها آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌های بشردوستانه و خروج نیروهای اسرائیلی را تا وقتی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه داشته باشد، تضمین می‌کنند.

تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه تاکنون بی‌نتیجه مانده است. رویترز، به نقل از یک منبع آگاه منطقه‌ای، نوشت که دولت ایالات متحده می‌کوشد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر برای مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی به توافق برسد. تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه در چند روز گذشته با دیپلماسی فعال میان واشینگتن، اسرائیل و قطر تشدید شده است.

در همین حال، مقام‌های حماس در غزه اعلام کردند که حمله روز شنبه اسرائیل به مدرسه‌ای که در آن هزاران آواره پناه گرفته بودند، به کشته شدن ۱۶ نفر منجر شده است. در سوی دیگر، ارتش اسرائیل مدعی است که هواپیماهایش «تروریست‌هایی» را که اطراف مدرسه الجونی در نصیرات واقع در مرکز غزه فعالیت می‌کردند، هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های بهداشت و درمان مستقر در منطقه تحت کنترل حماس، حمله اسرائیل را یک «قتل‌عام نفرت‌انگیز» خوانده و آن را محکوم کرده‌اند. آن‌ها مدعی شدند که ۵۰ مجروح از مدرسه به بیمارستان منتقل شدند.

دفتر مطبوعاتی حماس با بیان اینکه در زمان حمله حدود هفت هزار نفر در مدرسه پناه گرفته بودند، افزود که این مدرسه را آنروا، سازمان امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، اداره می‌کرد و بیشتر قربانیان «کودکان، زنان و سالمندان» بودند.

آنروا نیز اعلام کرد که دو تن از کارکنان این سازمان در حمله اوایل روز شنبه اسرائیل به البریج در مرکز غزه کشته شدند. یک سخنگوی آنروا گفت که از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس، بیش از نیمی از مراکز این نهاد امدادرسانی به فلسطینیان هدف حمله قرار گرفته است که بسیاری از آن‌ها پناهگاه بوده‌اند و دست‌کم ۵۰۰ نفر که در آن مراکز پناه گرفته بودند، کشته شدند.

بیشتر از جهان