توماس متیو کروکس، عامل تیراندازی به دونالد ترامپ که بود؟

سوابق رای‌دهندگان ایالتی نشان می‌دهد که کروکس ۲۰ ساله یک جمهوری‌خواه بوده و در انتخابات آتی برای اولین بار می‌توانسته از سن کافی برای رای‌دادن در رقابت‌های ریاست جمهوری برخوردار باشد

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده در گردهمایی طرفدارانش در ایالت پنسیلوانیا هدف تیراندازی قرار گرفت و از این ترور نافرجام جان سالم به در برد، پرسش‌های بسیاری درباره هویت فرد مهاجم و انگیزه او از این اقدام در اذهان عمومی ایجاد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز یکشنبه اعلام کرد که مظنون تیراندازی به سوی دونالد ترامپ جوانی ۲۰ ساله به نام توماس متیو کروکس ساکن شهر بتل پارک (Bethel Park) پنسیلوانیا است و چند ثانیه پس از شلیک گلوله به‌سمت سکوی سخنرانی نامزد جمهوری‌خواهان، با شلیک ماموران پلیس مخفی کشته شده است.

اف‌بی‌آی همچنین اعلام کرد که در حال تلاش برای مشخص‌کردن انگیزه حمله این جوان آمریکایی است، حمله‌ای که در آن یک شرکت‌کننده در تجمع کشته شد و دو نفر دیگر به‌شدت مجروح شدند. ترامپ نیز با اینکه جان سالم به در برد، از ناحیه گوش آسیب دید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوابق رای‌دهندگان ایالتی نشان می‌دهد که فردی به نام توماس متیو کروکس یک جمهوری‌خواه ثبت شده بود و انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا در تاریخ پنجم نوامبر می‌توانست اولین باری باشد که کروکس به سن کافی برای رای دادن در رقابت‌های انتخاب رئیس‌ جمهوری برسد.

بنابر گزارش‌ها، کروکس در محلی به فاصله‌ حدود یک ساعت از محل تیراندازی زندگی می‌کرد. با این که فرد تیرانداز به‌سمت ترامپ یک جمهوری‌خواه ثبت شده بود، طبق پرونده کمیسیون انتخابات فدرال در سال ۲۰۲۱، زمانی که ۱۷ ساله بود، ۱۵ دلار به کمیته «اکت بلو» ActBlue کمک مالی کرد؛ این کارزار یک اقدام سیاسی است که برای سیاستمداران چپ‌گرا و دموکرات پول جمع‌آوری می‌کند.  

پدر فرد مهاجم به نام متیو کروکس، ۵۳ ساله، به سی‌ان‌ان گفت که در تلاش است بفهمد چه اتفاقی افتاده و هنوز ابعاد این اتفاق را درک نکرده است.

برخی رسانه‌ها گزارش دادند که توماس متیو کروکس متولد ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۳ در پنسیلوانیا فاقد هرگونه سابقه کیفری و ثبت شکایت بوده است. او ساکن منطقه‌ای مرفه‌نشین در خانه‌ای سه‌خوابه بوده که سال ۱۹۹۸ پدر و مادرش در بتل پارک خریده‌اند.

توماس کروکس سال ۲۰۲۲ از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و به نوشته رسانه‌های آمریکایی توانسته بود یک جایزه ستاره ملی ۵۰۰ دلاری از ابتکار ملی ریاضی و علوم ایالات متحده دریافت کند. ویدئویی از مراسم فارغ‌التحصیلی این جوان در سال ۲۰۲۲ منتشر شده که نشان می‌دهد کروکس دیپلم دبیرستان خود را دریافت می‌کند و مورد تشویق قرار می‌گیرد.

مقامات مجری قانون روز شنبه گفتند که کروکس هیچ مدرک شناسایی با خودش به محل تیراندازی نبرده است و باید با روش‌هایی از جمله عکس‌ها، فیلم‌ها و دی‌ان‌ای او را شناسایی کنند.

ویدیویی نیز از مظنون تیراندازی به ترامپ در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که او را در حالی نشان می‌دهد که می‌گوید از جمهوری‌خواهان و ترامپ متنفر است.

تصاویری از این تیرانداز جوان در زمان حضور روی بام یک سازه و تیراندازی به‌سوی دونالد ترامپ منتشر شده است.  بر اساس عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده، او تی‌شرت خاکستری‌رنگی با پرچم آمریکا به تن داشت که از محصولات عرضه‌شده در کانال یوتیوب «دمولیشن رنچ» (Demolition Ranch) بود. این کانال با ۱۱میلیون دنبال‌کننده، اغلب ویدیوهای معرفی انواع مختلف سلاح‌های گرم را منتشر می‌کند. چنین مواردی به این شائبه دامن زده که مهاجم تیراندازی به ترامپ از علاقمندان استفاده از اسلحه بوده است.

ویدیویی از لحظاتی پیش از شلیک به دونالد ترامپ در تجمع پنسیلوانیا منتشر شده است که در آن صدای حاضران به گوش می‌رسد که فریاد می‌زنند «او اسلحه دارد». یکی از حاضران در این گردهمایی هم به سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفته است که بالا رفتن یک فرد مسلح از یک ساختمان را به ماموران و پلیس مخفی گزارش داده، اما آن‌ها این موضوع را نادیده گرفتند.

ریچارد گلدینگر، دادستان شهر باتلر که تیراندازی در آنجا رخ داد، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که ضارب به محوطه تحت حفاظت سرویس مخفی وارد نشده بود. با این حال اظهارات شاهدان عینی درباره بی‌توجهی به هشدار آن‌ها و سطح پایین حفاظت از دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در رسانه‌های اجتماعی و همچنین میان سیاستمداران آمریکایی بسیار بحث‌برانگیز شده است.

بیشتر از جهان