جمهوری‌خواهان جو بایدن را مسئول تحریک ترور ترامپ می‌‌دانند

جمهوری‌خواهان کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اظهارات پرخاشگرانه جو بایدن در روزهای گذشته علیه دونالد ترامپ را یادآوری کردند

پس از تیراندازی به سمت دونالد ترامپ هنگام سخنرانی در گردهمایی انتخاباتی پنسیلوانیا که به کشته شدن یکی از حاضران و زخمی شدن دو نفر دیگر منجر شد، گروهی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه انگشت اتهام را به سمت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گرفته‌اند و می‌گویند لفاظی‌های انتخاباتی او به سوءقصد برای ترور رقیبش منتهی شد.

به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، از روز یکشنبه نزدیک به ۱۲ قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکا در مورد نقش داشتن جو بایدن و دموکرات‌ها در تحریک جوانی که شامگاه شنبه اسلحه‌اش را به سمت ترامپ نشانه گرفت، اتهام‌هایی را مطرح کرده‌اند.

بسیاری از آن‌ها به اظهارنظر بایدن هنگام تماس تلفنی با حامیان مالی‌ دموکرات‌ها در هفته گذشته اشاره می‌کنند؛ تماسی که بایدن در آن گفت: «من یک وظیفه دارم و آن شکست دادن دونالد ترامپ است. کاملا اطمینان دارم بهترین فردی‌ام که می‌توانم این کار را انجام دهم. بنابراین، صحبت در مورد این بحث [مناظره] را تمام کنیم. زمان آن رسیده است که ترامپ را هدف قرار دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تیراندازی روز شنبه که ترامپ به شکل معجزه‌آسایی از آن نجات یافت، رئیس‌جمهوری آمریکا حمله به او را محکوم کرد و خطاب به آمریکایی‌ها گفت که چنین خشونت‌هایی قابل‌قبول نیستند. با این حال اظهارات پیشین بایدن و اشاره خاص او در عبارت «ترامپ را هدف قرار دهیم» کمتر از یک هفته قبل از سوءقصد به نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان، باعث شد عده بسیاری از طرفداران ترامپ مسئولیت تیراندازی پنسیلوانیا را به دوش بایدن بگذارند.

مایک کالینز، نماینده جمهوری‌خواه جورجیا، در واکنش به پستی درباره اظهارات بایدن به اهداکنندگان مالی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جو بایدن دستورها را صادر کرد.»

او در پست دیگری هم به اظهارات پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و نوشت: «آن‌ها تلاش کردند تهدید را خنثی کنند.»

کالینز افزود: «توجه داشته باشید که پس از اقدام به ترور رئیس‌جمهوری ترامپ، همان افرادی که خواستار محاکمه او به دلیل تجمع حامیانش در ششم ژانویه شدند، حالا خواستار محاکمه جو بایدن نیستند. این در حالی است که نامزد دموکرات‌ها گفت زمان آن فرا رسیده است که ترامپ هدف قرار بگیرد.»

مارشا بلک‌برن، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تنسی، نیز در پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به اظهارنظر پرخاشگرانه بایدن اشاره کرد. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «همین چند روز پیش بایدن گفت زمان آن رسیده است که ترامپ را هدف قرار دهیم».

این سناتور از رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل صادر نکردن بیانیه بلافاصله پس از تیراندازی به سمت ترامپ هم انتقاد کرد و تاخیر او در محکوم کردن این اتفاق را «غیرقابل قبول» خواند.

جو بایدن شنبه‌شب از خانه‌اش در دلاور، جایی که آخر هفته را سپری می‌کرد، به تیراندازی به ترامپ واکنش نشان داد. او این سوءقصد را محکوم کرد و از همه آمریکایی‌ها خواست که این خشونت را محکوم کنند.

بایدن تاکید کرد: «باید به عنوان یک ملت متحد شویم و این خشونت بیمارگونه را محکوم کنیم.»  او سپس دلاور را ترک کرد تا به کاخ سفید بازگردد و تازه بعدازظهر یکشنبه بود که در مورد تیراندازی سخنرانی کرد.

جمهوری‌خواهان در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نیز به اظهارات پرخاشگرانه بایدن واکنش نشان دادند و در پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی درباره سوءقصد به ترامپ نوشتند: «این اتفاق افتاد!»

لورن بوبرت، نماینده جمهوری‌خواه کلرادو، در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از «لفاظی چپ‌ها» گفت: «پس از اظهارات بایدن که خواستار هدف قرار دادن رقیبش شد، رئیس‌جمهوری ترامپ به معنای واقعی کلمه هدف قرار گرفت.» او افزود که معتقد است جو بایدن مسئول تیراندازی به ترامپ است.

سایر جمهوری‌خواهان نیز به تلاش‌های اخیر دموکرات‌ها برای پایان دادن به حفاظت از ترامپ پس از محکومیت او در دادگاه  موسوم به «پرونده حق‌السکوت» انتقاد کردند.

 تیم اسکات، سناتور جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی، هم خاطرنشان کرد که در هفته‌های گذشته، دموکرات‌ها و رسانه‌ها به «واهمه‌افکنی بی‌ملاحظه» دامن زده‌ و ترامپ و طرفدارانش را «تهدیدی برای دموکراسی» خوانده‌اند. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «لفاظی‌های تحریک‌آمیز آن‌ها زندگی‌ها را به خطر می‌اندازد.»

استیو اسکالیز، نماینده جمهوری‌خواه لوییزیانا و رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، که در تمرین یک بازی بیسبال در سال ۲۰۱۷ هدف اصابت گلوله قرار گرفت، نیز گفت که دموکرات‌ها به «عصبیت مضحک» درباره انتخاب مجدد ترامپ دامن زده‌اند. او تاکید کرد: «در گذشته هم دیده‌ایم که دیوانه‌های افراطی چپ چگونه با لفاظی‌های خشونت‌آمیز عمل می‌کنند. این لفاظی‌های خشونت‌بار باید متوقف شود.»

بیشتر از جهان