گروه‌های فلسطینی زیر چتر سازمان آزادی‌بخش با یکدیگر متحد شدند

جناح‌های فلسطینی بر «یکپارچگی تلاش‌های ملی برای توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه» توافق کردند

رهبران گروه‌های فلسطینی پس از امضای بیانیه توافق با یکدیگر عکس گرفتند-AFP

گروه‌های مختلف فلسطینی از جمله حماس و فتح روز دوشنبه ۲۲ ژوییه (یکم مرداد) در پکن، پایتخت چین، در اقدامی بی‌سابقه، به منظور دستیابی به «وحدت فراگیر» زیر چتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) با یکدیگر متحد شدند.

بیانیه اتحاد فراگیر ۱۴ جناح فلسطینی که پس از مذاکرات در چین صبح سه‌شنبه به امضای این گروه‌ها رسید، از پایان یافتن اختلاف‌ میان این گروه‌ها خبر می‌دهد. به گزارش رویترز و به نقل از تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی چین، گروه‌های فلسطینی با امضای این بیانیه در پکن توافق کردند اختلاف‌ها را کنار بگذارند تا وحدت فلسطین را تقویت کنند.

پس از امضای این بیانیه، رهبران ۱۴ گروه فلسطینی از جمله حماس و فتح به همراه ونگ یی، وزیر خارجه چین، با نمایندگان رسانه‌ها دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه چین در این دیدار تاکید کرد که توافق برای تشکیل یک دولت آشتی ملی موقت بر اساس بیانیه پکن، مهم‌ترین نکته در شرایط کنونی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران دو جناح رقیب یعنی حماس و فتح، پیش از این در ماه آوریل هم در چین با یکدیگر دیدار کرده بودند تا در مورد تلاش‌های لازم برای آشتی و پایان دادن به اختلاف‌های ۱۷ ساله گفت‌وگو کنند. آن‌ها ماه فوریه نیز در مسکو مذاکره کرده بودند. دیدارها و گفت‌وگوهای مشابهی نیز سال‌های قبل در کشورهای ترکیه، الجزایر و مصر برگزار شد اما هیچ‌یک به صلح میان جناح‌های فلسطینی منجر نشده بود.

اینک گفت‌وگو میان جناح‌های فلسطینی پس از برگزاری دو روز نشست در پکن، با امضای بیانیه آشتی و پایان اختلاف‌ در حالی به پایان می‌رسد که همه این گروه‌ها رهبری سازمان آزادی‌بخش فلسطین را پذیرفته‌اند.

آن‌ها در بیانیه پایانی تاکید کردند: «گروه‌های فلسطینی برای دستیابی به وحدت ملی فراگیر شامل همه جناح‌های فلسطینی در چارچوب ساف توافق کردند و به تاسیس کشور مستقل فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس، مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد تحت رهبری ساف، متعهدند.»

گروه‌های فلسطینی همچنین بر «یکپارچگی تلاش‌های ملی به منظور توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه و مقاومت در برابر تلاش‌ها برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمین‌هایشان» توافق کردند.

جنبش فتح، جنبش حماس، جبهه فلسطین برای آزادی فلسطین، جبهه دموکرات برای آزادی فلسطین و شماری دیگر از گروه‌های فلسطینی در این مذاکرات شرکت داشتند.

سرزمین‌های فلسطینی کرانه باختری و نوار غزه از ماه ژوئن ۲۰۰۷ به دلیل اختلاف‌های شدید بین دو جنبش فتح و حماس از نظر سیاسی دو پاره شد‌ند. حماس در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۶ بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد و از آن زمان کنترل کامل نوار غزه را به دست گرفت. جنبش فتح نیز بر کرانه باختری حکومت می‌کند.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین که اکنون تمام جناح‌های فلسطینی زیر چتر آن جمع شده‌اند، مجموعه‌ای متشکل از احزاب فلسطینی است که در مجامع بین‌المللی به‌عنوان نماینده رسمی مردم فلسطین شناخته می‌شود. این سازمان ابتدا خواهان حذف کامل اسرائیل بود اما سال ۱۹۹۳ با امضای معاهده اسلو، این کشور را به رسمیت شناخت و به تاسیس کشور مستقل فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه متعهد شد.

در نقطه مقابل، مقام‌های اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالفت می‌کنند و آن را به معنای گسترش «تروریسم» می‌دانند.

بیشتر از جهان