نیروهای ارتش اسرائیل اجساد پنج گروگان را در خان‌یونس پیدا کردند

نتانیاهو به‌تازگی گفت که توافق برای مبادله گروگان‌ها می‌تواند نزدیک باشد

ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش روز چهارشنبه ۲۴ ژوییه (سوم مرداد) اجساد پنج گروگان را که در حمله هفتم اکتبر حماس کشته شده‌ بودند، پیدا کرده‌اند. بر مبنای این گزارش، اجساد گروگان‌ها از آن تاریخ تاکنون در غزه نگهداری می‌شد.

رادیو ارتش اسرائیل خبر داد که یکی از این اجساد متعلق به مایا گورن ۵۶ ساله، مربی مهدکودک، است که در حمله حماس کشته شد. چهار جسد دیگر نیز متعلق به کریل برودسکی، راوید آریه کاتز، تومر آهیماس و اورن گلدیس، سربازان اسرائیلی‌اند که آن‌ها نیز در جریان حمله هفتم اکتبر جان باختند.

به گزارش رویترز، اجساد این قربانیان از منطقه خان‌‌یونس در جنوب غزه، جایی که نیروهای اسرائیلی طی هفته جاری حملات جدیدی را در آنجا آغاز کردند، بیرون آورده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پنج نفر جزو ۱۲۰ گروگانی بودند که در غزه نگهداری می‌شدند. اسرائیل این تعداد را بر اساس یافته‌های پزشکی قانونی، اطلاعات، بازجویی از شبه‌نظامیان بازداشتی، فیلم‌ها و شهادت گروگان‌های آزاد‌شده، براورد کرده است.

پیکارجویان حماس در جریان حمله هفتم اکتبر به اسرائیل ۲۵۱ نفر را به گروگان‌ گرفتند. طی توافقی که در ماه نوامبر به دست آمد، حماس ۱۰۵ گروگان را با ۲۴۰ زندانی فلسطینی محبوس در زندان‌های اسرائیل مبادله کرد.

گفته می‌شود که تاکنون دست‌کم ۳۹ گروگان اسرائیلی کشته شده‌اند و باقی آنان نیز همچنان در غزه نگهداری می‌شوند ولی از سرنوشت آنان اطلاعاتی وجود ندارد.

بنیامین نتانیاهو که در سفر به آمریکا برخی اعضای خانواده‌های قربانیان را نیز با خود همراه کرده است، روز چهارشنبه طی سخنانی در کنگره آمریکا گفت که دولتش «فعالانه درگیر تلاش‌های فشرده برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده است و اطمینان دارد که موفق خواهد شد».

نتانیاهو روز دوشنبه در آمریکا به خانواده‌ قربانیان هم گفت که توافق برای مبادله گروگان‌ها می‌تواند نزدیک باشد.

رویترز به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت هیئتی از این کشور هفته آینده در مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها با میانجی‌گری ایالات‌ متحده آمریکا، قطر و مصر شرکت خواهد کرد.

حماس خواهان توافق آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ در غزه است اما نتانیاهو می‌گوید جنگ را تا نابودی کامل حماس ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر و شماری از اعضای پارلمان اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالف‌اند و می‌گویند در صورتی که این کشور تشکیل شود، حماس کنترل آن را بر دست می‌گیرد.

به‌تازگی گروه‌های مختلف فلسطینی در نشستی به میزبانی چین در پکن توافق کرده‌اند که زیر چتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین با یکدیگر متحد شوند.

جنبش فتح، حماس، جبهه فلسطین برای آزادی فلسطین، جبهه دموکرات برای آزادی فلسطین و شماری دیگر از گروه‌های فلسطینی در این مذاکرات شرکت داشتند.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین که اکنون تمام جناح‌های فلسطینی زیر چتر آن جمع شده‌اند، مجموعه‌ای متشکل از احزاب فلسطینی است که در مجامع بین‌المللی به‌عنوان نماینده رسمی مردم فلسطین شناخته می‌شود. این سازمان ابتدا خواهان حذف کامل اسرائیل بود اما سال ۱۹۹۳ با امضای معاهده اسلو، این کشور را به رسمیت شناخت و به تاسیس کشور مستقل فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه متعهد شد.

بر اساس آمار دولت اسرائیل در جریان حمله حماس یک هزار و ۱۹۷ نفر کشته شدند. آمار وزارت بهداشت غزه نیز از کشته شدن بیش از ۳۹ هزار فلسطینی در جریان جنگ غزه حکایت دارد.

بیشتر از جهان