هفتمین متهم پرونده قتل امام جمعه مهاباد هم اعدام شد

زنان زندانی در اوین برای اعتراض به صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی و شریفه محمدی اعتصاب کردند

کامران شیخه، شهروند اعدام‌شده در ارومیه‌ــ‌ ایندیپندنت فارسی

حکم اعدام کامران شیخه، زندانی عقیدتی اهل مهاباد، صبح پنجشنبه چهارم مرداد در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد.

انتقال این زندانی ۴۰ ساله به سلول انفرادی در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌ها درباره اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام او را بیشتر کرده بود و به همین دلیل، در کنار اقدام سازمان‌های حقوق‌بشری برای صدور بیانیه‌های مختلف، کامران شیخه هم در زندان ارومیه اعتصاب غذای کامل کرده بود. 

شش متهم دیگر پرونده قتل امام جمعه مسجد خلفای راشیدن مهاباد پیش از شیخه اعدام شده بودند.

این هفت شهروند اهل مهاباد آذر ۱۳۸۸ به اتهام قتل ماموستا عبدالرحیم تینا، امام جماعت مسجد خلفای راشدین مهاباد، که یک سال قبل از آن به دست افراد ناشناس کشته شده بود، بازداشت شدند و در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه ماه‌ها تحت بازجویی قرار گرفتند.

این متهمان، وکلا و اعضای خانواده آنان بارها اعلام کردند که برای اثبات جرم این افراد هیچ مستندات قانونی وجود ندارد و اعتراف‌ تعدادی از بازداشتی‌ها هم «زیر شکنجه و آزار فیزیکی شدید» و به اجبار گرفته شده است.

چهار نفر از متهمان این پرونده به نام‌های فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی در فاصله آبان تا بهمن ۱۴۰۲ اعدام شدند و حکم انور خضری و خسرو بشارت هم اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا شد.

متهمان پرونده قتل ماموستا عبدالرحیم تینا سال ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با اتهاماتی مانند «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شدند. در سال ۱۳۹۷، دیوان عالی کشور در ایران، یک‌ بار حکم اعدام هفت متهم این پرونده را نقض کرد، اما در خرداد ۱۳۹۸، قاضی ابوالقاسم صلواتی در دادگاه انقلاب تهران مجددا حکم اعدام این افراد را صادر کرد و دیوان عالی کشور نیز بهمن همان سال، احکام اعدام را تایید کرد.

اعدام کامران شیخه در شرایطی رخ داد که سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۶ فروردین در یک گزارش تحقیقی با عنوان «نگذارید ما را بکشند»، از اعدام ۸۵۳ نفر در ایران در سال ۲۰۲۳ پرده برداشته و این حجم بالا از اجرای حکم اعدام در ایران را در هشت سال گذشته بی‌سابقه خوانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قوه قضاییه جمهوری اسلامی در روزهای گذشته، شریفه محمدی، فعال کارگری و پخشان عزیزی، مددکار اجتماعی و زندانی سیاسی، را هم به اعدام محکوم کرده است. همین امر باعث شد تا گروهی از زندانیان سیاسی در زندان اوین تهران اعتصاب کنند.

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، آبان ۱۴۰۲ در گزارشی به مجمع عمومی این سازمان، درباره نقض گسترده حقوق بشر در ایران و افزایش نگران‌‌کننده سرعت و تعداد اجرای احکام در این کشور هشدار داده بود.

در هفته گذشته، سازمان دیده‌بان حقوق بشر از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی، خواست تا با ایجاد «تغییرات واقعی» در ایران مانع از اجرای هرگونه حکم اعدام شود؛ خواسته‌ای که به نظر نمی‌رسد باب میل هیچ‌یک از مقام‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی، از جمله مسعود پزشکیان و علی خامنه‌ای، بوده باشد.