واکنش‌ها به ترور هنیه؛ از تهدید خامنه‌ای به «خون‌خواهی» تا ابراز نگرانی از چرخه انتقام در منطقه

جمهوری اسلامی ایران در پی کشته شدن رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، سه روز عزای عمومی اعلام کرد

کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس که برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به ایران رفته بود، روز چهارشنبه ۳۱ ژوئیه (دهم مرداد) در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

پس از آن که گروه حماس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌های جداگانه‌ای کشته شدن اسماعیل هنیه و محافظش را بر اثر حمله اسرائيل در تهران تایید کردند، واکنش‌های داخلی و خارجی به این موضوع آغاز شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با انتشار پیامی در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه گفت که «خونخواهی او را وظیفه خود می‌دانیم.» در بیانیه رهبر جمهوری اسلامی آمده است: «رژیم صهیونی مهمان عزیز ما را در خانه به شهادت رساند و ما را داغدار کرد اما زمینه مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.»

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی ایران هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تهدید کرد که تهران، اسرائیل را پشیمان خواهد کرد.

پزشکیان با اشاره به مراسم تحلیف روز سه‌شنبه که هنیه نیز در آن حضور داشت، نوشت: «دیروز دست او را بالا بردم و امروز باید روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.» او در ادامه این پیام مانند علی خامنه‌ای وعده انتقام داد و افزود که «اسرائیل از اقدام بزدلانه‌اش پشیمان خواهد شد.»

در همین حال دولت مسعود پزشکیان با صدور اطلاعیه‌ای روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را به عنوان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم که میزبان اسماعیل هنیه در تهران بود، در دومین بیانیه روز چهارشنبه تاکید کرد که کشته شدن این مقام حماس «بدون توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی» صورت گرفته است.

سپاه پاسداران هم مانند رهبر جمهوری اسلامی، اسرائیل را عامل کشته شدن هنیه خواند و وعده انتقام مشترک تهران و گروه‌های نیابتی‌اش را داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی دیگر نیز گردان‌های عز‌الدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ترور اسماعیل هنیه در تهران عواقب عظیمی در سراسر خاورمیانه خواهد داشت.» این گروه همچنین افزود که «اسرائیل با این ترور، جنگ را وارد مرحله جدیدی کرد.»

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، ترور اسماعیل هنیه در تهران را «بزدلانه» توصیف و آن را محکوم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، اسماعیل هنیه را برادر خود خواند و ترور او در تهران را «رذیلانه» توصیف کرد. او در ادامه پیام خود نوشت که «ترور هنیه، مانند قتل دیگر رهبران سیاسی فلسطینی، مقاومت قهرمانانه در غزه و دیگر سرزمین‌های فلسطینی را تضعیف نخواهد کرد.»

در همین حال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در جریان بازدید از یک پایگاه نظامی، در اظهارنظری پس از کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران گفت که اسرائیل برای هرگونه سناریوی احتمالی آماده است. او تاکید کرد: «ما جنگ نمی‌خواهیم اما برای همه احتمالات آماده می‌شویم.»

آمیخای الیاهو، وزیر میراث فرهنگی دولت اسرائیل نیز با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس، کشته شدن اسماعیل هنیه را «راهی درست برای پاک کردن جهان از آلودگی وجود او» خواند. او با تاکید بر این که اسرائیل نباید به هیچ «صلح خیالی» و «رحم بیشتری» تن بدهد، افزود: «کشته شدن هنیه جهان را اندکی به جای بهتری تبدیل می‌کند.»

در آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هرگونه دخالت کشورش در ترور اسماعیل هنیه را رد کرد. او در پاسخ به سوال یک خبرنگار تاکید کرد که «ما نه در جریان این حمله قرار گرفته بودیم و نه هیچ دخالتی در آن داشتیم. گمانه‌زنی در این باره واقعا سخت است.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم در واکنش به پرسشی درباره نقش اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه و این که آیا واشینگتن از این موضوع اطلاع قبلی داشته است، گفت: «چیزی برای گفتن در این مورد ندارم؛ اما اگر به اسرائیل حمله شود آمریکا از آن دفاع خواهد کرد. ما نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد و می‌کوشیم تنش‌زدایی کرده و موضوعات را از طریق دیپلماسی حل کنیم.»

اما از سوی روسیه نیز میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه، در گفتگو با ریانووستی کشتن هنیه را «یک ترور سیاسی کاملا غیرقابل پذیرش» خواند. رهبران حماس سفرهای متعددی به روسیه داشته‌اند و مسکو پیش از این از «انفعال» اسرائيل برای برقراری آتش‌بس در غزه انتقاد کرده بود.

دمتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه هم با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه، هشدار داد که «با این اقدام، خاورمیانه عملا در آستانه یک بحران بزرگ قرار گرفته است.»

 در همین حال، سباستین فیشر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، در واکنش به کشته شدن هنیه گفت: «مساله اساسی قبل از هر چیز این است که خونسرد باشیم و واکنش مناسب نشان دهیم. منطق انتقام راهگشا نیست.»

وزارت امور خارجه مصر نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید ترور هنیه در تهران، هشدار داد که «چنین اقداماتی منطقه را وارد چرخه بی‌پایان خشونت و انتقام می‌کند.» مصر از زمان به قدرت رسیدن حماس در نوار غزه در بیش از ۱۵ سال گذشته همواره یکی از میانجی‌ها برای پایان دادن به مخاصمات مسلحانه این جنبش و اسرائیل بوده است. در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است که تشدید تنش و عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس غزه، اوضاع را پیچیده می‌کند.

قطر هم که میانجی‌گری میان اسرائیل و حماس را بر عهده دارد، ترور هنیه را محکوم کرد و آن را «جنایتی فجیع و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بشردوستانه» دانست. وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای درباره کاهش احتمال رسیدن به صلح در منطقه هشدار داد.

وزارت امور خارجه چین هم در واکنش به این موضوع گفت که پکن با «این ترور» مخالف است و آن را محکوم می‌کند.

همچنین وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای ترور هنیه را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای امنیت و ثبات در منطقه» توصیف کرد.