گروه هکری اسرائیلی: به نرم‌افزارهای حیاتی و داخلی جمهوری اسلامی دسترسی پیدا کردیم

با افزایش سطح درگیری‌های نظامی میان دو کشور، حملات سایبری نیز افزایش یافته است

تصویری گرافیکی با موضوع کمپین سایبری جمهوری اسلامی علیه ورزشکاران اسرائیلی در المپیک پاریس-Dall-E

یک گروه هکری در اسرائیل به نام «ما شرورهای اصیل سرخ» (We Red Evils Original) اعلام کرد که مسئولیت حمله روز گذشته به زیرساخت‌های اینترنت خانگی ایران را برعهده می‌گیرد.

به گزارش اورشلیم پست، این گروه لحظاتی پیش از قطع سراسری اینترنت وای‌فای در ایران، این پیام را در کانال تلگرامی‌شان منتشر کردند: «تا دقایقی دیگر به سیستم‌ها و ارائه‌دهندگان اینترنتی در ایران حمله خواهیم کرد و ضربه سختی برای آنان در راه است.»

هیچ‌یک از مقام‌های دولت بنیامین نتانیاهو و وزارت ارتباطات و فناوری ایران، تاکنون این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده‌اند، اما برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پایتخت ایران، در ساعت‌های پایانی روز پنج‌شنبه قطعی اینترنت‌های خانگی را تایید کرده بودند.

دولت اسرائیل در روزهای گذشته اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی یک کارزار سایبری را برای تهدید ورزشکاران اسرائیلی حاضر در بازی‌های المپیک پاریس رهبری می‌کند.

اما حالا گروه هکری اسرائیلی در کانال تلگرامی‌اش می‌نویسد: «ما موفق شدیم به نرم‌افزارهای مهم و حیاتی جمهوری اسلامی دسترسی پیدا کنیم که حالا به جزئیات آن نمی‌پردازیم، اما مطمئنیم که ایران می‌داند متحمل چه آسیبی شده است. همان‌طور که از تجربیات گذشته‌مان دریافتیم که دکل‌ها و راکتورها با نشت داخلی یا گر‌م شدن بیش از حد به‌طور گسترده تخریب خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه هکری «ما شرورهای اصیل سرخ» از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه به‌شکل غیررسمی فعالیت‌های هکری خود را آغاز کرد و در اکتبر ۲۰۲۳ و پس از حمله گروه حماس به خاک اسرائیل نیز مدعی شد که زیرساخت‌های مدیریت پروژه‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران را هک کرده است.

همچنین در ماه نوامبر امسال، هکرهای این گروه مدعی شدند که توانسته‌اند حساب‌های تمامی اعضای خانواده بلا و جیجی حدید، مدل‌های آمریکایی-فلسطینی و معترض به اسرائیل، را در واتس‌اپ هک و مسدود کنند و سپس اسکرین‌شات‌ها و جزئیات تماس این خانواده را به نشانه مدرک روی کانال تلگرامی‌شان منتشر کردند.

این گروه سال گذشته نیز در انتقام از حوثی‌های یمن بابت پرتاب موشک به اسرائیل، چند ساعت اینترنت یمن را قطع کرده بودند. نت‌بلاکز، رصدخانه جهانی اینترنت، نیز این قطعی را تایید کرده بود.

هنوز میزان دقیق خسارت واردشده به زیرساخت‌های اینترنت جمهوری اسلامی پس از حمله اخیر برآورد نشده است، اما اسرائیل و جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل رابطه‌ای مملو از عملیات‌های پنهانی و سایبری مخرب داشته‌اند.

پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل در فروردین سال جاری، اکسیوس در گزارشی با عنوان «جهان برای حملات سایبری جمهوری اسلامی و اسرائیل آماده می‌شود» نوشته بود که این حمله پهپادی و موشکی دو کشور را وارد محدوده‌ای‌ جدید و بی‌سابقه از جنگ‌های سایبری خواهد کرد.

اسرائیل و جمهوری اسلامی قادرند از بدافزارهای مخرب، باج‌افزارها و انواع حملات سایبری علیه یکدیگر استفاده کنند. هکرهای وابسته به رژیم ایران در سال ۲۰۲۲ نیز از بدافزار وایپر علیه آلبانی استفاده کرده بودند. آمریکا و اسرائیل نیز در سال ۲۰۱۰ یک زیرساخت حیاتی ایران را به بدافزار آلوده کردند تا در فعالیت یکی از تاسیسات هسته‌ای آن اختلال ایجاد کنند.

به نوشته اکسیوس، در جریان جنگ جاری میان اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی در چند حمله سایبری به سازمان‌های اسرائیل نقش داشته است. عملیات سایبری به کشورها این امکان را می‌دهد که بدون خطر تلفات سنگین، تلافی‌جویی کنند.