سی‌ان‌ان: ایران گزینه مناسبی برای پاسخ به حملات اسرائیل ندارد

«فرماندهان سپاه پاسداران سردرگم‌اند که چگونه می‌توانند به این حملات پیاپی پاسخ دهند»

دیدار علی خامنه‌ای و اسماعیل هنیه در تهران-AFP

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران اعتبار نظام جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای تا حد زیادی زیر سوال برد، زیرا «این تجاوز به حاکمیت و حباب امنیتی تهران آشکار کرد که آن‌ها از تامین امنیت جانی متحدان خود در تهران هم ناتوان‌اند».

تحلیلگر سی‌ان‌ان با بیان این مطلب، می‌افزاید که جمهوری اسلامی در موارد قبلی ترور چهره‌های ارشد و فرماندهان نظامی‌اش مانند قاسم سلیمانی یا محسن فخری‌زاده نیز موفق نشد پاسخی مناسب و برابر به این حملات بدهد و حالا هم احتمال اینکه تهران بار دیگر مجبور شود عقب‌نشینی کند و وعده‌هایش برای انتقام را به فراموشی بسپارد، زیاد است.

نیک پتون والش در این مقاله نوشت: «واکنش رژیم ایران به مرگ هنیه نقش این نظام را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای تعیین می‌کند و اگر نتواند در این پرونده به اندازه کافی قدرتمند ظاهر شود، اعتبارش به‌شدت آسیب خواهد دید. مثلا یک ضربه مخفیانه و نامتقارن، آن‌هم با تاخیر چندهفته‌ای احتمالا آسیب واردشده به حیثیت نظام را جبران نمی‌کند... خط قرمز‌های جمهوری اسلامی ماه‌ها است که زیر پا گذاشته شده و صبح چهارشنبه هم چند قدم بیشتر از قبل از آن گذر شد، اما سوال اصلی حالا این است که تا پیموده شدن تمام پله‌هایی این نردبان تا مرحله بحران چند قدم باقی مانده است؟ و تهران برای پاسخگویی شدیدتر چقدر توان دارد؟»

او معتقد است که اگرچه تعداد شعارهای تند مقام‌های جمهوری اسلامی در روز بعد از حمله اسرائیل در تهران پرشمار است، جمهوری اسلامی برای پاسخگویی به این حمله کار راحتی در پیش ندارد: «واضح است که تهران در ماه‌های پس از حمله ۷ اکتبر، به راه‌اندازی یک حمله وسیع از طریق نیروی نیابتی‌‌اش، حزب‌الله لبنان، برای شروع جنگی تمام‌عیار با اسرائیل، تمایلی نداشته است.»

در کنار وحشت عظیمی که چنین درگیری‌هایی برای لبنانی‌ها و اسرائیلی‌ها به همراه خواهد داشت، حزب‌الله همچنان کارت قدرتمندی است که تهران احتمالا یک بار آن را بازی خواهد کرد؛ زیرا ارتش و سپاه پاسداران در ایران به دلیل تحریم‌ها دچار عقب‌ماندگی و فرسایش شده‌اند و نمی‌توانند از جاه‌طلبی‌های رژیم در برنامه هسته‌ای‌اش محافظت کند.

تحلیلر سی‌ان‌ان ضمن بیان این نکات، می‌گوید: «این اتفاق‌ها برای نظامی رخ می‌دهد که روز‌به‌روز در حال تغییر است.  یعنی شخصیت‌هایی در این نظام تصمیم‌گیرند که یا به‌سرعت جابه‌جا می‌شوند یا در داخل به‌شدت تحت فشارند. این موضوع موجب می‌شود تا خطر اشتباه محاسباتی یا اقدام‌هایی که برای ارضای نگرانی‌های خودخواهانه انجام می‌شود، افزایش یابد و جای تصمیم‌های مهم‌تر و منطقه‌ای را بگیرد. به‌طور خلاصه، این آشفتگی است که بیشتر می‌شود و احتمال انجام دادن کارهای غیرمنتظره را افزایش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اولین بیانیه رهبر جمهوری اسلامی درباره ترور اسماعیل هنیه آمده است: «مهمان عزیز ما را در خانه ما کشتید و اکنون راه را برای مجازات سخت خود هموار کردید»، اما تحلیلگر سی‌ان‌ان می‌گوید باید به یاد داشت که این رهبر سیاسی و مذهبی سال‌ها است با اعتراض‌های مردمی در داخل و افزایش تنش‌های نظامی با اسرائیل درگیر است و ۲۴ ساعت پیش از این سخنان سوگند خوردن مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران، را شاهد بوده است. در نتیجه این تهدیدهای خامنه‌ای احتمالا تنها یک بلوف سیاسی باشد.

در ادامه این تحلیل، با اشاره به ترور فواد شکر، ملقب به حاج محسن، از اصلی‌ترین فرماندهان و طراحان نظامی حزب‌الله لبنان، در روز سه‌شنبه به دست اسرائیل اشاره می‌شود که دولت نتانیاهو تاکنون در جبهه‌های مختلف به جمهوری اسلامی ضرباتی سنگین وارد و شکست‌هایی تحمیل کرده است.

نیک پتون والش می‌افزاید که اسرائیلی‌ها «درونی‌ترین خط قرمزهای جمهوری اسلامی را هم زیر پا گذاشتند»، اما فرماندهان سپاه پاسداران همچنان نمی‌دانند که چگونه باید به این حملات پاسخی مناسب و قانع‌کننده بدهند.