ماشین کشتار حکومتی؛ دست‌کم ۳۳ نفر در یک روز به دار کشیده شدند

سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی خواست به اعدام زندانیان در جمهوری اسلامی «توجه فوری» کند

تصویری از ورودی ندامتگاه قزل‌حصار‌ــ رسانه‌های اجتماعی

داده‌های سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به فاصله یک ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، دست‌کم ۸۷ نفر را در زندان‌های مختلف ایران اعدام کرده است.

بر مبنای گزارش این سازمان حقوق بشری، روز چهارشنبه هفدهم مرداد نیز ۲۹ نفر در قزل‌حصار و زندان مرکزی کرج گروهی اعدام شدند. این زندانیان عمدتا با اتهام‌هایی از جمله «قتل عمد، مواد مخدر و تجاوز به عنف» به قصاص نفس یا اعدام محکوم شده بودند.

این ۲۹ زندانی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از زندان قزل‌حصار و زندان مرکزی کرج (ندامتگاه)، برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

دو نفر از اعدام‌شدگان تبعه افغانستان بودند و گفته می‌شود اتهام آنان «تجاوز به عنف» بوده است. منابع حقوق بشری بلوچ نیز خبر داده‌اند که دست‌کم دو تن از اعدام‌شدگان بلوچ و سنی‌مذهب بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های غیررسمی هم وجود دارد که دو تن از زندانیان اعدام‌شده زن بوده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده است که این موضوع را بررسی خواهد کرد.

به‌رغم اینکه کشتار زندانیان در جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه سابقه دارد، اعدام گروهی این تعداد زندانی سابقه نداشته است. جمهوری اسلامی آخرین بار تیر ۱۳۸۸ در جریان اعتراض‌های سراسری جنبش سبز، طی یک روز ۲۰ زندانی را در زندان رجایی‌شهر کرج به دلیل اتهام‌های مربوط به مواد مخدر، اعدام کرد.

روز چهارشنبه هم حکم اعدام سه زندانی دیگر از جمله یک شهروند بلوچ و یک شهروند کرد در زندان مرکزی بندرعباس اجرا شد. یک زندانی هم در سبزوار اعدام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران درباره «اعدام‌های بی‌سابقه زیر سایه تنش بین جمهوری اسلامی و اسرائیل» هشدار داد و از جامعه جهانی خواست به ماشین کشتار در جمهوری اسلامی «توجه فوری» کند. محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان حقوق بشری، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی با سوءاستفاده از تنش با اسرائیل، در حال کشتار گروهی زندانیان و تشدید فضای اختناق در ایران است، هشدار داد: «در صورت فقدان واکنش فوری جامعه جهانی، صدها نفر در ماه‌های آینده می‌توانند قربانی ماشین کشتار جمهوری اسلامی شوند.»

او گفت: «تمام کشورهایی که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند، موظف‌اند در قبال این جنایات و برای پیشگیری از جنایات آتی، واکنش نشان دهند».

فعالان و سازمان‌های حقوق بشری بارها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی از اعدام زندانیان به‌عنوان اهرمی برای ایجاد وحشت در جامعه و سرکوب مخالفان و معترضان استفاده می‌کند. به همین دلیل در مواقعی که احساس خطر می‌کند، شمار اعدام‌ها را افزایش می‌دهد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه حکم اعدام رضا رسایی، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری ۱۴۰۱، را نیز اجرا کرد. رضا رسایی به قتل رئیس اداره اطلاعات سپاه شهرستان صحنه متهم شده بود.

رضا رسایی در حالی اعدام شد که پرونده‌اش ایرادها و ابهام‌های زیادی داشت و او هرگونه مشارکت در قتل را رد کرده بود.

حکم اعدام او هم‌زمان با بیست‌وهشتمین هفته کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف ایران اجرا شد.

پس از اعتراض زندانیان بند زنان زندان اوین به اجرای حکم اعدام رسایی، ماموران گارد زندان به آنان حمله و شماری از آنان را ضرب‌و‌شتم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل، اعدام خودسرانه، مخفیانه و تکان‌دهنده رضا رسایی را محکوم و اعلام کرد که این اعدام بار دیگر نشان داد دستگاه قضایی «پوسیده» جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب سیاسی مردم استفاده می‌کند.

دیانا الطهاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل، نیز یادآور شد که جمهوری اسلامی با استفاده از تنش‌های منطقه‌ای با اسرائیل در حال کشتار زندانیان است. آمار سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون دست‌کم ۳۴۵ نفر در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند که ۱۵ تن از آن‌ها زن بوده‌اند.