هشدار سازمان ملل درمورد افزایش توانایی مالی و لجیستکی داعش در افغانستان

شاخه خراسان دولت اسلامی افزون بر حمله به غیرنظامیان، شماری از مقام‌ها و نیروهای طالبان را نیز هدف قرار داده است 

نیروهای طالبان در کابل- WAKIL KOHSAR/AFP

ولادیمیر ورونکوف، رییس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه ۱۸ مرداد (۸ اوت) در نشست شورای امنیت این سازمان هشدار داد که شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) توانایی مالی و لجستیکی‌اش را افزایش داده است.  او گفت که داعش با استفاده از حمایت افغان‌ها و شهروندان کشورهای آسیای میانه توانایی مالی و لجستیکی‌اش را تقویت کرده است.

او افزود که خطر حمله‌ شاخه خراسان مستقر در افغانستان در خارج از این کشور وجود دارد: «این گروه همچنین تلاش‌هایش را برای جلب و جذب نیرو افزایش داده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل گفت که فعالیت داعش و دیگر گروه‌‌های تروریستی در افغانستان هنوز هم یک نگرانی جدی است و همسایگان افغانستان باید تهدید داعش را کنترل و از گسترش آن جلوگیری کنند.  

او تصریح کرد: «ما باید متحد شویم تا از تبدیل شدن دوباره افغانستان به مرکز تروریسم جلوگیری کنیم.» 

ودانت پاتل، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا، پنج‌شنبه ۱۱ مرداد  گفته بود که شاخه خراسان دولت اسلامی شبکه‌ای تروریستی و فراملی است و جاه‌طلبی و توان انجام حمله‌های تروریستی بین‌المللی را دارد.   

او افزود که آمریکا تلاش می‌کند افغانستان هرگز به سکوی پرتاب حمله‌های تروریستی علیه این کشور و متحدانش بدل نشود و واشینگتن، با هدف جلوگیری از تلاش گروه‌های تروریستی، برای جذب نیرو به همکاری با شرکایش ادامه خواهد داد. 

تحت حاکمیت طالبان، نگرانی جدی مبنی بر گسترش فعالیت‌های تروریستی ازجمله شاخه خراسان دولت اسلامی وجود دارد، اما طالبان مدعی‌اند که قادر به مهار هر نوع فعالیت تروریستی‌اند و افغانستان مکانی برای حضور داعش نیست.  

با سرنگونی حکومت افغانستان، طالبان تمام زندانیان ازجمله تروریست‌ها را از زندان‌ آزاد کردند، در حالی که حکومت پیشین افغانستان صدها عضو داعش را طی عملیات‌‌های گوناگون بازداشت کرده بود.  

حدود سه سال از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت شاخه خراسان دولت اسلامی، افزون بر حمله به غیرنظامیان، شماری از مقام‌ها و نیروهای طالبان را نیز هدف قرار داده است. 

رژیم طالبان از ملحق شدن برخی از فرماندهان و نیروهایش به شاخه خراسان دولت اسلامی نگران است و این موضوع مبارزه آنان را با داعش دشوار می‌کند. شماری از فرماندهان و نیروهای طالبان از تجمل‌گرایی و تلاش رهبرانشان برای گسترش ارتباط با کشورهای غربی، ازجمله ایالات متحده آمریکا، ناراضی‌اند و این کار گروه‌های تروریستی ازجمله داعش را تسهیل می‌کند.  

بیشتر از جهان