افزایش حملات نظامی کی‌یف؛ روسیه یک منطقه مرزی دیگر را هم تخلیه کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور حملات متعدد سربازان اوکراینی را در دست‌کم هشت نقطه مختلف از منطقه کورسک دفع کردند

روسیه روز دوشنبه دهم اوت (۲۲ مرداد) غیرنظامیان را از بخش‌هایی از دومین منطقه در مجاورت اوکراین تخلیه کرد. تخلیه مناطق مرزی از سوی روسیه پس از افزایش فعالیت‌های نظامی کی‌یف و تنها چند روز پس از بزرگ‌ترین تهاجم اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ سال ۲۰۲۲ انجام می‌شود.

به گزارش رویترز، نیروهای اوکراینی سه‌شنبه گذشته وارد مرز روسیه شده و برخی از بخش‌های غربی منطقه کورسک را درنوردیدند،؛حمله‌ای غافلگیرکننده که ممکن است با هدف به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات احتمالی آتش‌بس پس از انتخابات آمریکا انجام شود.

به گفته برخی از کارشناسان روسی، مسکو که از حمله ارتش اوکراین غافلگیر شده بود، تا روز یکشنبه جبهه دفاعی‌اش را در منطقه کورسک تثبیت کرد، با این حال درنهایت ناچار به خروج ماموران و تخلیه غیرنظامیان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی تاس روسیه اعلام کرد که ۱۱ هزار نفر تنها از منطقه کراسنایا یاروگا تخلیه شده‌اند و تلویزیون دولتی روسیه نیز تصاویری از داوطلبانی منتشر کرد که به غیرنظامیان کمک می‌کنند تا از مناطق مرزی خارج شوند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور حملات متعدد نیروهای اوکراینی را در دست‌کم هشت نقطه مختلف در منطقه کورسک دفع کردند.

این وزارتخانه از نبردهای شدید هوایی و زمینی در منطقه کورسک خبر داد و مدعی شد که اوکراین ۳۲ تانک را در این منطقه از دست داده است.

روسیه تدابیر شدیدی را در مناطق کورسک، بریانسک و بلگورود اعمال کرده است. در همین حال متحدش، بلاروس، پس از اینکه مینسک اعلام کرد اوکراین با هواپیماهای بدون سرنشین حریم هوایی را نقض کرده، اعلام کرد که در حال تقویت تعداد نیروها در مرز است.

مقامات روسیه می‌گویند که حملات اوکراین به قلمرو مستقل روسیه با هدف نمایش به حامیان غربی این کشور است که تاکید کنند کی‌یف همچنان می‌تواند عملیات نظامی بزرگی را انجام دهد. آنها می‌گویند که اقدامات زلنسکی بر این نیز استوار است که پیش از مذاکرات احتمالی آتش‌بس، به ابزاری برای چانه‌زنی دست یابد.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و اکنون ۱۸ درصد از خاک اوکراین را تحت کنترل دارد. نیروهای روسی که بر ارتش اوکراین برتری عددی دارند، امسال در امتداد جبهه یک هزار کیلومتری پیشروی کرده‌اند.

کی‌یف روز یکشنبه سکوت خود را در قبال حملات نیروهایش به مرزهای روسیه شکست و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد که کشورش برای «بازگرداندن عدالت» و فشار بر نیروهای مسکو حمله را آغاز کرده است.

در همین حال گزارش‌ها از آتش‌سوزی در نیروگاه اتمی زاپوریژیا در بخشی از اوکراین که تحت کنترل نیروهای روسیه است، حکایت داشت.

حمله اوکراین برخی در مسکو را به این سوال واداشته است که چرا کی‌یف پس از بیش از دو سال جنگ شدید زمینی در اروپا به این راحتی توانسته به منطقه کورسک نفوذ کند. آنها هشدار دادند که وضعیت در مرزهای منطقه بلگورود غربی شکننده است.

در همین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «ما شک نداریم که سازمان‌دهندگان و عاملان این جنایات، از جمله متولیان خارجی آنها، عواقب تصمیمشان را خواهند دید و پاسخ سخت نیروهای مسلح روسیه زیاد طول نخواهد کشید.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز دوشنبه گفت که «اوکراین با تهاجم خود به جنوب روسیه تلاش می‌کند ثبات مسکو را تضعیف کند، اما موفق نخواهد شد.»

 پوتین در یک نشست تلویزیونی با مقامات ارشد امنیتی و فرمانداران منطقه گفت: «تلفات نیروهای مسلح اوکراین برای آنها به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد، دشمن پاسخی شایسته دریافت خواهد کرد و بدون شک به تمامی اهدافمان خواهیم رسید.»

بیشتر از جهان