مقام وزارت راه و شهرسازی: مهاجرت خوزستانی‌ها تقصیر خارجی‌ها است

داده‌های پژوهشی نشان می‌دهد مهاجرت از استان‌هایی مانند خوزستان دلایل اقلیمی دارد

تصویری از آلودگی اهواز، مرکز استان خوزستان-ایرنا

یاسر دستمالچیان ادعا کرد به این دلیل که خارجی‌ها املاک و زمین‌های مرغوب خوزستان را خریده‌اند قیمت ملک در این استان افزایش یافته و بسیاری از مردم ناگزیر به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

دستمالچیان، دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی، با طرح این ادعا که خارجی‌ها قیمت ملک را در ایران بالا برده‌اند، گفت که آن‌ها با ترفند‌های دور زدن قانون ممانعت فروش زمین، ملک و مسکن به خارجی‌ها در شبکه توزیع مسکن ایران اختلال ایجاد کرده‌اند.

این مقام دولتی به فروش ملک در شهرهایی مانند شیراز و چابهار به خارجی‌ها اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر سرمایه‌گذاری عمانی‌ها، قطری‌ها و اماراتی‌ها در بازار مسکن شیراز را شاهدیم. همچنین سرمایه‌گذاران افغانستانی وارد بازار مسکن چابهار شده‌اند و در خوزستان و برخی مناطق استان‌های غربی هم سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان و عراق ورود پیدا کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تملک خارجی‌ها بر زمین‌های زراعی ایران طبق قوانین جاری کشور قبل از وقوع انقلاب اسلامی ممنوع شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی اوایل دهه ۸۰ ممنوعیت هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی‌ در قالب خرید ملک و مسکن در ایران را در قالب تبصره‌ای به این قانون افزودند.

پس از تصویب این قانون، خارجی‌هایی که مایل به خرید ملک و مسکن در ایران بودند، به روش‌هایی مانند خرید قولنامه‌ای ملک یا ثبت سند به نام ایرانیان مورد اعتمادشان متوسل شدند.

مخاطره بالای این نوع خرید ملک و مسکن طبیعتا تمایل به خرید را کاهش می‌دهد، با این حال، دستمالچیان ادعای فراوانی خریداران خارجی املاک در ایران را مطرح می‌کند و می‌گوید که وزارت راه و شهرسازی از «ترفندهای خارجی‌ها» برای خرید ملک در ایران آگاه است.

دستمالچیان به بازار مسکن در استان خوزستان اشاره کرد و افزود: «امروز قیمت مسکن در شهری مانند ملایر ۲۰ تا ۳۰ درصد با قیمت مسکن در تهران فاصله دارد و علت این افزایش قیمت نیز مهاجرت خوزستانی‌ها به این شهر است.»

این مقام دولتی در ادامه ادعاهایش نیز افزود که علت مهاجرت خوزستانی‌ها به ملایر این است که «بومیان خوزستان در این استان ملک و زمین نمی‌خرند، چراکه دیگر زمینی نیست و اراضی مرغوب از سوی خارجی‌ها خریداری شده‌ و اگر هم باشد قیمت آن به‌شدت افزایش پیدا کرده، چراکه تقاضای خارجی‌ها قیمت‌ها را بالا برده ‌است».   

این مقام دولتی در حالی خارجی‌ها را به «اثرات مخرب» و «اخلال» در بازار مسکن به‌ویژه در استان خوزستان متهم کرد و مهاجرت‌ مردم را به آنان نسبت داد که گزارش‌های زیست‌محیطی نشان می‌دهد خروج انبوه مردم از خوزستان و ورود آن‌ها به استان‌های شمالی و مرکزی به بحران‌هایی مانند کمبود آب، آلودگی هوا، ریزگردها، نبود فرصت‌های شغلی مناسب و از بین رفتن زمین‌های زراعی مرتبط است.

مهاجرت‌های داخلی، که نوعی مهاجرت اقلیمی‌ محسوب می‌شود، در عواملی ازجمله توسعه نامتوازن، تبعیض و مرکزمحوری ریشه دارند. این نوع مهاجرت‌ها اخلال در بافت بومی مناطق میزبان، حاشیه‌نشینی، ازدحام شهری و به هم‌ خوردن تعادل و ترکیب جمعیتی را در پی دارند.

به همین دلیل است که کارشناسان از مدت‌ها قبل درباره پیامدهای مهاجرت‌های اقلیمی از استان‌هایی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان به دیگر نقاط ایران هشدار داده‌اند. وضعیت محیط زیست استان خوزستان در سال‌های اخیر به حدی نامساعد بود که بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری این استان از بین رفتند.

سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که در پنج سال منتهی به این سال دست‌کم ۱۱۵ هزار و ۶۴۰ نفر از خوزستان به سایر استان‌های کشور مهاجرت کرده‌اند که از این میان نزدیک به ۵۰ هزار نفر آنان اهوازی بوده‌اند.

سال ۱۳۹۷ نیز پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم، خبر داد که طی چند سال اخير ۴۰۰ هزار نفر از خوزستان به سمت شمال كشور مهاجرت کرده‌اند و اين مهاجرت‌ها بافت جمعيتی منطقه میزبان را تغییر داده است.

این نماینده سابق مجلس اذعان کرد که «آب ناسالم، ريزگردها و هوای نامطبوع، گرمای زياد هوا و شرايط اقليمی نامساعد در کنار بيكاری، فقر و گرانی باعث شده است که مردم چاره‌ای جز ترک محل سکونت خود نداشته باشند».

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز آبان سال گذشته در گزارشی اعلام کرد «با شرایط اقلیمی جدید، مهاجرت از مناطق آسیب‌پذیر اقلیمی مانند استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمانشاه و ایلام به سمت مناطق با اقلیم مناسب افزایش یافته و جمعیت در برخی مناطق مرزی نسبتا کاهش یافته است.

جمعيت استان خوزستان حدود چهار ميليون و ۷۰۰ هزار نفر است. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که طی دو دهه اخیر دست‌کم ۱۰ درصد جمعیت این استان به دیگر نقاط ایران مهاجرت کرده‌اند.