دست‌کم ۱۲۲ خبرنگار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران «کشتار و حمله‌های مستمر به خبرنگاران» را محکوم کرد

نمایی از ویرانی‌های به‌‌جامانده از حمله اسرائیل به مناطق مسکونی غزه‌- AFP

داده‌های فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد از هفتم سال گذشته میلادی که پیکارجویان حماس به اسرائیل حمله کردند و جنگ غزه آغاز شد تاکنون دست‌کم ۱۲۲ خبرنگار فلسطینی در غزه کشته و شماری دیگر نیز مفقود و دستگیر شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای مشترک با اتحادیه خبرنگاران فلسطینی، «کشتار و حمله‌های مستمر به خبرنگاران» را محکوم کرد و خواستار تحقیق فوری و پاسخ‌گویی درباره مرگ آنان شد.

این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در عین حال به خبرنگاران ساکن غزه توصیه کرد که «در چنین شرایط خطرناکی، احتیاط لازم را رعایت کنند، همواره تجهیزات ایمنی بپوشند و چنانچه رسانه‌هایشان تجهیزات ایمنی حرفه‌ای را برای پوشش رویدادها در اختیار آنان نمی‌گذارند از اعزام برای پوشش خبری خودداری کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ادامه نیز تاکید کرد که هیچ داستانی ارزش جان یک خبرنگار را ندارد.

این سازمان بین‌المللی می‌گوید در همکاری نزدیک با اتحادیه خبرنگاران فلسطینی در حال جمع‌آوری، مستندسازی و بررسی اطلاعات مربوط به کشته شدن ۱۲۲ خبرنگار فلسطینی است که در جنگ غزه کشته شده‌اند و نام و اطلاعات آنان در فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران مستندسازی شده است.

برمبنای این گزارش در یکی از آخرین حوادث مربوط به روزنامه‌نگاران، روز نهم ماه اوت (۱۹ مرداد) تمیم معمر، خبرنگار رادیو و تلویزیون اسرائیل و عبدالله ماهر السوسی، گزارشگر تلویزیون الاقصی در دو حمله هوایی مختلف اسرائیل در خان یونس در جنوب غزه کشته شدند.

حدود ۱۰ روز قبل از آن نیز خبرنگار دیگری با نام محمد مجید ابودقا در حمله هوایی اسرائیل به خان یونس کشته شد.

کشته شدن اسماعیل الغول، خبرنگار شبکه الجزیره و رامی الریفی، عکاس در آخرین روز ماه ژوئیه در غزه نیز واکنش‌ سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق روزنامه‌نگاران را در پی داشت و سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به این اتفاق ابراز خشم کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین اواخر ماه میلادی گذشته با حمایت اتحادیه روزنامه‌نگاران نروژ و صندوق اجتماعی یونیفور کانادا، نخستین مرکز همبستگی رسانه‌ای را در خان یونس افتتاح کردند تا خبرنگاران بتوانند در این مرکز با امنیت درباره جنگ غزه اطلاع‌رسانی کنند.

پیش‌تر سازمان گزارشگران بدون مرز با طرح شکایت در دیوان کیفری بین‌المللی از این نهاد قضایی درخواست کرده بود که «جنایت‌های ارتکابی علیه خبرنگاران در غزه» را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

گزارشگران بدون مرز نیز در اطلاعیه‌اش تاکید کرد که شمار خبرنگاران کشته شده در جنگ غزه از ۱۰۰ نفر عبور کرده و همچنان نیز در حال افزایش است. این سازمان بین‌المللی در اواخر ماه‌های اکتبر و دسامبر سال گذشته نیز شکایتی را علیه اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی ثبت کرده بود.

کریم احمد خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به سازمان گزارشگران بدون مرز اطمینان داده است که کشته شدن خبرنگاران فلسطینی را در تحقیقاتش در نظر می‌گیرد. دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی لاهه قبل از آن اعلام کرده بود که به دنبال صدور حکم جلب برای رهبران اسرائیل و سران حماس به اتهام «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» است.

منابع خبری فلسطین، شمار خبرنگارانی را که در جنگ غزه کشته شده‌اند ۱۶۸ نفر اعلام کرده‌اند.