عباس‌ علی‌آبادی؛ حقوق‌بگیر نجومی مپنا و گزینه پیشنهادی برای وزارت نیرو

فردی که در مقام مدیریت شرکت مپنا اقدام کارآمدی در زمینه تولید برق انجام نداد قرار است وزیر نیرو شود

عباس علی‌آبادی، وزیر کنونی صمت و گزینه پیشنهادی پزشکیان برای وزارت نیرو- اکو ایران

مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی، عباس علی‌آبادی را برای وزارت نیرو به مجلس معرفی کرد.

علی‌آبادی فعالیت در جهاد سازندگی، معاونت وزیر نیرو، ریاست دانشگاه مالک اشتر، مدیرعاملی سابق شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) و وزارت صمت را در کارنامه دارد و اکنون در انتظار گرفتن رای اعتماد مجلس برای رسیدن به جایگاه وزارت نیرو است.

انتخاب علی‌آبادی با توجه به کارنامه و سوابق کاری‌اش در وزارت صمت و مپنا واکنش‌های زیادی در پی داشت. برخی کارشناسان حوزه انرژی هشدار داده‌اند که ضعف مدیریتی علی‌آبادی بحران کمبود آب و ناترازی تولید و مصرف برق را افزایش می‌دهد.

عباس علی‌آبادی، اواخر خرداد سال گذشته، پس از استیضاح و برکناری سید رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت، برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی شد و توانست از نمایندگان مجلس یازدهم رای اعتماد بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تا قبل از رسیدن به این مقام، مدیرعامل شرکت مپنا بود. علی‌آبادی طی مدت حضور در مپنا ادعاهای متعددی را مطرح کرد، از ساخت هواپیما گرفته تا لوکوموتیو، اما مروری کوتاه بر سوابق و فعالیت‌های مپنا و گروه‌های مشابه آشکار می‌کند که این گروه‌ها، با ادعای حمایت از تولید ملی ولی با هدف به دست آوردن سود مالی سرشار، مانع واردات می‌شوند.

با این حال، اصل ماجرای شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران را باید در جای دیگری جست. این شرکت که به‌واسطه عضویت علی‌آبادی در سپاه پاسداران، همکاری نزدیکی با مجموعه نظامی وابسته به علی خامنه‌ای دارد، مدعی است که نخستین و بزرگ‌ترین پیمانکار نیروگاهی در ایران است و نزدیک به ۸۵ درصد تولید برق ایران را در اختیار دارد.

طی روزهای اخیر که مقام‌های جمهوری اسلامی در توجیه ناترازی تولید، توزیع و مصرف برق به ارائه گزارش‌های آماری متعدد متوسل شده‌اند، آنچه مورد توجه و تاکید کارشناسان قرار گرفت این بود که زیرساخت‌های فرسوده تولید برق در ایران به‌روزرسانی نشده و فقدان سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کارآمد در این بخش به کمبود برق در ایران و خاموشی‌های مکرر در اوج گرمای تابستان منجر شده است.

حالا همان فردی که در مقام مدیریت شرکت مپنا نتوانسته است اقدام کارآمدی در زمینه تولید برق انجام دهد قرار است وزیر نیرو شود.

سایت رویداد۲۴ در گزارشی با عنوان «گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، چگونه کشور را از نعمت برق محروم کرد» به این موضوع پرداخت و ضمن اشاره به خاموشی‌های پیاپی و خسارت‌های هنگفت به صنایع کشور نوشت: «علی‌آبادی که کارنامه‌ای بسیار ضعیف و غیرقابل دفاع در وزارت صمت از خود بر جای گذاشت، برای سال‌ها مدیریت گروه مپنا را به عنوان متولی اصلی ساخت نیروگاه و صنعت برق کشور در اختیار داشت و بحرانی که امروز شاهد آن هستیم، بزرگ‌ترین دستاورد مدیریت او بر مپنا است.»

در این گزارش آمده است: «انتخاب علی‌آبادی برای وزارت نیرو به مفهوم تشدید بحران بی‌برقی و تضمین ناکامی دولت پزشکیان است و دود چنین انتخابی، چهار سال دیگر به چشم مردم ایران می‌رود کما این‌که امروز دود سال‌ها مدیریت وی بر مپنا در حال سوزاندن مردم در جهنم تابستانی امسال است.»

بر مبنای این گزارش، سال ۱۳۹۵ وقتی مپنا توان تامین برق مورد نیاز کشور را نداشت، دولت وقت قراردادی را برای ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت شش هزار مگاوات نیروگاه برق و به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار با شرکت ترکیه‌ای یونیت اینترنشنال امضا کرد.

این نیروگاه‌ها قرار بود در هفت منطقه از کشور ساخته شوند و دست‌کم ۱۰ درصد نیاز برق کشور را تامین کنند. شرکت یونیت اینترنشنال در زمان جنگ ایران و عراق نیز پنج نیروگاه در ایران ساخته بود، اما گروه مپنا، به ریاست عباس علی‌آبادی، با هدف حفظ منافع و انحصار بر صنعت برق کشور و چنبره زدن بر پول‌های حاصل از برجام، به مخالفت با ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور پرداخت و با بسیج کردن بسیج دانشجویی و رسانه‌هایی مانند کیهان، رجانیوز و مشرق کارزار رسانه‌ای و سیاسی علیه این قرارداد به راه انداخت.

درنهایت نیز علی‌آبادی خود وارد میدان شد و در مصاحبه‌های مختلف به این قراداد تاخت و با ارسال نامه‌ای به نهادهای امنیتی و دفتر علی خامنه‌ای مدعی شد که ساخت نیروگاه به دست شرکت ترکیه‌ای تهدید امنیتی است.

در نتیجه چنین اقدام‌هایی قرارداد ساخت نیروگاه با شرکت ترکیه‌ای لغو شد. حالا مسعود پزشکیان فردی را که در بحران فعلی ناترازی برق در ایران نقش داشته برای وزارت نیرو معرفی کرده است.

خرداد سال گذشته در جریان بررسی صلاحت علی‌آبادی برای تصدی پست وزارت صمت، جلال محمودزاده، نماینده مخالف، فاش کرد که علی‌آبادی در مپنا ماهی ۶۰۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفته و از حقوق‌بگیران نجومی بوده است.

محمودزاده در ادامه نیز به ابهام‌های مربوط به مدرک تحصیلی وزیر جدید صمت و عضویتش در هیئت‌علمی دانشگاه پرداخت و تاکید کرد زمان عضویت علی‌آبادی در هیئت‌علمی دانشگاه با سال اخذ مدرک لیسانسش همخوانی ندارد.

این نماینده مخالف علی‌آبادی از او سوال کرد: «آیا درست است که خانواده شما سال‌ها ساکن آلمان بودند؟ آیا تابعیت آلمانی خانواده خود را تایید یا رد می‌کنید؟»

عباس علی‌آبادی در حدود یک سال و دو ماهی که وزیر صمت بود نیز نتوانست کارنامه قابل‌ قبولی به‌جا بگذارد. او در حالی به‌تناوب وعده انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی ایران را می‌داد که کارشناسان حوزه آب هشدار می‌دهند که راهکار مقابله با بحران بی‌آبی در ایران طرح‌های مبهمی مانند انتقال آب نیست.

وزیر کنونی صمت در بخش واردات خودرو نیز عملا اختلال ایجاد کرد و حتی یک بار نیز گفت که از شنیدن خبر واردات خودرو کارکرده به ایران «کهیر» می‌زند. ادعای او واکنش‌های زیادی در پی داشت و سایت تجارت نیوز در گزارشی ضمن اشاره به کیفیت نازل و قیمت‌های نجومی خودروهای تولید داخل این سوال را مطرح کرد که «آیا وزیر صمت از دیدن پراید ۴۰۰ میلیون تومانی کهیر نمی‌زند؟» برخی کارشناسان نیز به‌صراحت گفتند که وزیر صمت خودبزرگ‌ترین مانع واردات خودرو به ایران است.

عباس علی‌آبادی، پیشینه سیاسی مشخصی دارد، از یاران جبهه پایداری و علیرضا زاکانی است و احتمالا با هدف تامین سهم‌خواهی تندروها برای این پست پیشنهاد شده است. شهردار کنونی تهران در انتخابات ریاست‌ جمهوری گفته بود چنانچه رییس‌جمهور شود در کابینه‌اش از افرادی مانند علی‌آبادی استفاده خواهد کرد.