کشته شدن دو عضو ارشد حماس در حمله اسرائیل؛ بلینکن عازم منطقه شد

وزیر خارجه ایالات متحده دهمین سفرش را از زمان آغاز جنگ غزه به منطقه انجام می‌دهد تا شاید بتواند بر به نتیجه رسیدن آتش‌بس غزه تاثیر بگذارد

ارتش اسرائیل شامگاه شنبه ۱۷ اوت (۲۷ مرداد) اعلام کرد دو تن از جنگجویان ارشد حماس را  که در قتل یک اسرائیلی دست داشته‌اند در حمله هوایی به خودرویشان در شهر جنین کشته است.

به گزارش رویترز، در بیانیه مشترک آژانس امنیتی و نیروهای دفاعی اسرائیل احمد ابوآرا و رافت دواسی، جنگجویان حماس، در اطراف جنین، واقع در کرانه باختری، شناسایی شدند و سپس در حمله هوایی هدف قرار گرفتند.

شاخه نظامی گردان‌های القسام حماس نیز در بیانیه‌ای کشته شدن دو عضو ارشد این گروه را تایید کرد.

در بیانیه اسرائیل آمده است که این دو شبه‌نظامی در برنامه‌ریزی تیراندازی هفته گذشته در کرانه باختری نقش داشته‌اند که در آن یک جوان اسرائیلی به نام یوناتان دویچ کشته شد.

مقام‌های اسرائیلی پیش‌تر نیز گفته بودند که افراد مسلح فلسطینی روز یازدهم اوت به جاده اصلی در کرانه باختری تیراندازی کردند، یک نفر را کشتند و یک نفر دیگر را زخمی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اواخر همان روز، گردان‌های القسام گفتند که نیروهای مستقر در کرانه باختری یک سرباز اسرائیلی را در دره اردن کشتند و «به سلامت به پایگاه‌هایشان بازگشتند».

حماس در آن زمان اعلام کرد که این عملیات در تلافی حمله اسرائیل به مدرسه‌ای است  که فلسطینی‌های آواره در شهر غزه در آنجا پناه گرفته بودند و به گفته سازمان دفاع مدنی غزه دست‌کم ۹۰ نفر در آن حادثه کشته شدند.

خشونت در کرانه باختری از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، شدت گرفته و به خشونت شهرک‌نشینان یهودی و حملات خیابانی فلسطینیان رسیده است.

در اقدامی دیگر نیز که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه آن را محکوم کردند، شهرک‌نشینان اسرائیلی روز پنج‌شنبه، با حمله به روستایی در کرانه باختری، دست‌کم یک فلسطینی را کشتند.

این خشونت‌ها در کرانه باختری در حالی رخ می‌دهد که دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه با هدف پایان دادن به درگیری‌ها هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

هم‌زمان با ادامه جنگ غزه و تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری و در عین حال نگرانی جهانی از بروز درگیری منطقه‌ای وسیع‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، عازم منطقه شد.

پیش از سفر آنتونی بلینکن به منطقه برای پیشبرد مذاکرات آتش‌بس، مقام‌های بهداشتی فلسطین اعلام کردند که حملات روز یکشنبه اسرائیل به غزه جان ۱۹ نفر ازجمله شش کودک را  گرفته است.

به گفته مقام‌های بهداشتی، این کودکان و مادرشان در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در شهر دیرالبلاح کشته شدند. ارتش اسرائیل در این زمینه هیچ اظهارنظری نکرده است.

در روزهای اخیر، تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف درگیری‌های اسرائیل و حماس و تضمین توافقی برای بازگرداندن گروگان‌ها تشدید شده است. قرار است مذاکرات با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر این هفته در قاهره و پس از نشست دو روز گذشته در دوحه ادامه یابد.

از زمان آغاز جنگ این دهمین سفر بلینکن به منطقه است. این سفر چند روز پس از آن انجام می‌شود که ایالات متحده طرح‌هایی را ارائه کرد که کشورهای میانجی معتقدند شکاف بین طرف‌های درگیر جنگ غزه را از میان می‌برد.

به نظر می‌رسد بلینکن در اسرائیل با نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقام‌های ارشد دیدار کند. دفتر بنیامین نتانیاهو روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «خوش‌بینی محتاطانه» برای دستیابی به توافق وجود دارد و مقام‌های آمریکایی نیز مثبت بوده‌اند، در حالی که هشدار داد که هنوز برای رسیدن به نتیجه کارهایی باید انجام شود.

با این حال حماس اظهارات خوش‌بینانه ایالات متحده را «فریبنده» خواند و نتانیاهو را به ایجاد شرایط جدید و در تلاش برای از بین بردن مذاکرات متهم کرد.

حماس خواهان توافق آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ است، در حالی که اسرائیل خواهان توقف موقت جنگ است و می‌گوید تا نابودی حماس دست از مبارزه برنمی‌دارد.

جنگ غزه در حالی ادامه پیدا کرده است که آوارگان فلسطینی در شرایط دشواری زندگی می‌کنند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که دستورات روز جمعه اسرائیل مبنی بر اعلام تخلیه مناطق بیشتر، وسعت «منطقه بشردوستانه» را، که نیروهای اسرائیلی آن‌ها را نقاط امن تعیین کرده بودند، حدود ۱۱ درصد کاهش داده است.

براساس آمار اسرائیل، جنگجویان حماس در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

به گفته مقام‌های بهداشتی فلسطین، حملات نظامی بعدی اسرائیل به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی، که عمدتا غیرنظامی بودند، منجر شده و بخش زیادی از غزه را به ویرانه بدل  کرده است. اسرائیل می‌گوید در جریان این جنگ ۱۷ هزار جنگجوی حماس را کشته است.

بیشتر از جهان