دور بعدی مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه در قاهره؛ بایدن خوش‌بین است

آمریکا امیدوار است طرفین در جلسه هفته آینده در قاهره به توافق نهایی برسند

فرار زن فلسطینی و ۳ فرزندش از مناطق جنگی در غزه-۱۶ اوت ۲۰۲۴-رویترز

مذاکرات دوحه برای دست‌یابی به آتش‌بس دائمی در غزه و پایان جنگ اسرائیل و حماس، در شرایطی تا هفته آینده متوقف شده است که بایدن امید زیادی به نتیجه‌بخش بودن آن دارد.

ایالات متحده، قطر و مصر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که امیدوارند براساس پیشنهاد جدید واشینگتن و نقاط مشترک در خواسته‌های دو طرف، شکاف‌های باقی‌مانده را تا حدی کاهش دهند که بتوانند به اجرای سریع توافق‌نامه صلح دست یابند.

این سه  کشور میانجی همچنین گفتند که در روزهای آتی و پیش از جلسه بعدی، روی جزئیات این پیشنهاد کار خواهند کرد. در بخشی از بیانیه آمریکا، قطر و مصر آمده است: «هم‌اکنون مسیر درست برای رسیدن به نتیجه، نجات جان انسان‌ها، ایجاد آرامش برای مردم غزه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای کاملا روشن است.»

به گزارش رویترز، ماه‌هاست که اسرائیل و میانجی‌ها برای پایان دادن به جنگ غزه، که ده‌ها هزار فلسطینی در آن کشته شدند، مذاکراتشان را آغاز کرده‌اند. حماس، گروه شبه‌نظامی فلسطینی، مستقیما درگیر این مذاکرت نبود، اما در جریان نتایج جلسات قرار می‌گرفت.

عزت الرشق، یکی از مقام‌های ارشد حماس، در گفت‌وگو با رویترز تایید کرد که میانجی‌ها محتویات این جلسات را به مقام‌های حماس منتقل می‌کنند و سپس افزود که معتقد است که اسرائیل به آنچه در مذاکرات قبلی بر آن توافق شده پایبند نبوده است.

با این حال رییس‌جمهوری آمریکا درمورد اجماع کلی و رسیدن به توافقی پایدار خوش‌بین است و در واشینگتن تاکید کرد که، در قیاس با دوران پیش از شروع مذاکرات، طرفین «بسیار بسیار» به توافق جامع‌ «نزدیک‌ترند».

یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفت، مذاکرات اخیر «پربارترین مذاکرات چندماه پیش بود» و هفته آینده مذاکره‌کنندگان به امید رسیدن به توافق نهایی در قاهره جلسه‌ای دیگر خواهند داشت. این مقام، که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگاران گفت: «در ۴۸ ساعت گذشته همه شرکت‌کنندگان بر این امر اتفاق نظر داشتند که روح جدیدی به کالبد مذاکرات دمیده شده تا آن را به نتیجه برساند. حضور گروه اسرائیلی در اینجا (قطر) هم بسیار موثر بود و ما در بسیاری از مسائل پیشرفت زیادی داشتیم.»

در بیانیه جو بایدن آمده است که به گروه مذاکره‌کننده‌اش دستور داده است تا طرح «پل‌سازی جامع» را که روز جمعه ترسیم شد به طرفین جنگ ارائه کنند تا «مبنایی برای توافق نهایی آتش‌بس و توافق برسر آزادی گروگان‌ها باشد».

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین توضیح داد که با شیخ تمیم بن‌ حمد آل‌ثانی، امیر قطر، و عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر، مستقیم  گفت‌وگو کرده است و آنها حمایت قاطعشان را از پیشنهاد جدید آمریکا اعلام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن افزود که گروه‌های کارشناسی برای ادامه کارهای فنی در خاورمیانه خواهند ماند و مقام‌‌های ارشد هم «پیش از رسیدن به پایان هفته» جلسه‌ای دیگر در قاهره تشکیل خواهند داد. بایدن در ادامه گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، را به اسرائیل می فرستد تا بر تعهد ایالات متحده در حمایت از اسرائیل تاکید کند و «بگوید با توجه به آتش‌بس جامع و توافق برای آزادی گروگان‌ها دیگر هیچ‌کس در منطقه نباید برای تضعیف این روند اقدامی انجام دهد».

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین جمعه‌شب به خبرنگاران گفت که درمورد چشم‌انداز توافق آتش‌بس جنگ غزه خوش‌بین است اما هشدار داد که مذاکرات «هنوز به پایان نرسیده است». بایدن در پاسخ به این سوال که با دست‌یابی به توافق چه زمانی آتش‌بس واقعی آغاز می‌شود، گفت «فعلا باید صبر کنیم».

در همین حال مقام‌های اسرائیل تاکید کردند که صلح تنها وقتی امکان‌پذیر است که «حماس نابود شود»، در حالی که حماس می‌گوید تنها آتش‌بس دائمی را می‌پذیرد و آتش‌بس موقت را قبول ندارد.

به گزارش رویترز، از دیگر مشکلات رسیدن به توافق نهایی در این پرونده، می‌توان به ترتیب قراردادها، تعداد و هویت اسیران فلسطینی برای آزاد شدن در کنار گروگان‌های اسرائیلی، کنترل بر مرز غزه و مصر و چگونگی رفت‌وآمد آزادانه فلسطینیان در داخل غزه اشاره کرد.

یک مقام اسرائیلی می‌گوید که اکنون هیئت مذاکره این کشور در حال بازگشت به خانه است و به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو نیز روز دوشنبه با بلینکن دیدار کند.

روز جمعه، نیروهای اسرائیلی اهداف کوچکی را در سراسر غزه و اماکن شلوغ هدف قرار دادند و دستورهای جدیدی را نیز برای ساکنان این منطقه‌ها صادر کردند تا برخی از نقاط را که قبلا مناطق امن غیرنظامی به شمار می‌رفتند ترک کنند. اسرائیل می‌گوید حماس از این مناطق برای شلیک خمپاره و موشک به سمت خاک اسرائیل استفاده کرده است.

در همین حال و هم‌زمان با فرار صدها خانواده از مناطق ناامن در غزه، سازمان ملل متحد خواستار توقف یک هفته‌ای جنگ برای تشکیل کمپین واکسیناسیون فلج اطفال و مقابله با شیوع بیماری در میان آوارگان فلسطینی شده است. وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین مورد تاییدشده فلج اطفال را در نوار غزه شناسایی کرده است.

بیشتر از جهان