کنعانی: مذاکرات آتش‌بس با پاسخ ایران به ترور هنیه ارتباط ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بار دیگر گفت که «از حق خود برای تنبیه متجاوز حتما استفاده خواهیم کرد»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین اظهاراتش بار دیگر گفته‌های پیشین را تکرار و تاکید کرد که تهران در برابر ترور اسماعیل هنیه خواهان «تنبیه متجاوز» است.

اگرچه اسرائیل مسئولیت کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس، در تهران را تکذیب یا تایید نکرده است، جمهوری اسلامی می‌گوید که تل‌آویو عامل این اتفاق بوده و با حزب‌الله که از کشته شدن یکی از رهبرانش به نام فواد شکر خشمگین است، متعهد شده‌اند که به اسرائیل پاسخ دهند.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری گفت: «جمهوری اسلامی مبتنی بر منشورحقوق بین‌الملل، حق ذاتی تنبیه متجاوز را دارد و قاطعانه هم عمل خواهد کرد. ترور هنیه نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عضوی از اعضای سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و ما در عین حال که بر حق ملت فلسطین تاکید داریم، از حق خود برای تنبیه متجاوز حتما استفاده خواهیم کرد.»

او پیشتر با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه در تهران، گفته بود که «تمام شواهد و قرائن نشان می‌دهد که اسرائیل پشت این ترور بوده و اظهارات برخی مقام‌های اسرائیل نیز بیانگر این موضوع است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنعانی در واکنش به ارتباط مذاکرات آتش‌بس اسرائیل و حماس با حمله احتمالی تلافی‌جویانه تهران گفت: «پاسخ ایران به ترور هنیه به‌عنوان مهمان رسمی ما و مساله مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه، دو موضوع جداگانه است.»

او جمهوری اسلامی را «قوی‌ترین و مهمترین حامی منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف جنگ و آتش‌بس» خواند و مدعی شد که تهران از اقداماتی که در این راستا باشد حمایت خواهد کرد.

کنعانی در عین حال برخی گزارش‌ها مبنی بر این که تهران در مذاکرات آتش‌بس نماینده‌ای خواهد داشت را رد کرد و افزود: «ما در مذاکرات آتش‌بس حضور نداریم زیرا از سویی اسرائیل یک طرف این مذاکرات است و از سوی دیگر باور داریم تصمیم‌گیری در خصوص این مساله برعهده مردم فلسطین است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال گفت که ایران دولت آمریکا را دارای صلاحیت برای پیگیری موضوع آتش‌بس نمی‌داند زیرا واشنگتن در طرف اسرائیل ایستاده است.

این اظهارات همزمان با آن است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده دهمین سفر منطقه‌ای به خاورمیانه را انجام داده و روز دوشنبه با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد.

بلینکن در این دیدارها که پیش از سفر به مصر برای پیگیری توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی انجام شد، تاکید کرد که نباید فرصت را از دست داد و گفت که «شاید مذاکرات کنونی آخرین فرصت برای دستیابی به آتش‌بس باشد».

 وزیر خارجه ایالات متحده از دو طرف درگیر جنگ غزه خواست که روند مذاکرات را بر هم نزنند و اجازه دهند که پس از ۱۰ ماه درگیری، امکان آتش‌بس فراهم شود.

سفر منطقه‌ای بلینکن در حالی انجام گرفت که نگرانی‌ها از تبدیل شدن جنگ غزه به یک درگیری گسترده‌ منطقه‌ای واکنش‌های جهانی را به همراه داشته است. در روزهای گذشته، سران برخی کشورهای اروپایی از تهران خواستند که از حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل اجتناب کند و منطقه را با تنش‌های بیشتری همراه نسازد. در همین حال تبادل فرامرزی آتش میان اسرائیل و حزب‌الله نیز شدت گرفته است.

روز دوشنبه ناصر کنعانی نیز به بالا گرفتن درگیری‌ها میان اسرائيل و حزب‌الله لبنان اشاره کرد و افزود: «دولت، ملت و ارتش لبنان نشان دادند که در مقابل ماجراجویی اسرائيل ایستادگی می‌کنند و در برابر هرگونه تجاوزگری جدید خواهند ایستاد. ایران هم جهت تامین امنیت منطقه تردیدی به خود راه نخواهد داد.»

کنعانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش درمورد معاهده جامع روسیه و ایران گفت: «این سند رو به پیشرفت است. ما دعوت رئیس‌جمهوری روسیه از همتای ایرانی‌اش برای نشست سران آتی بریکس را دریافت کردیم. فرصت برای تبادل نظر میان مقامات دو طرف وجود دارد و این سند می‌تواند در زمان آتی امضا و پس از طی مراحل تشریفاتی، اجرایی شود.»

او درمورد مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز بدون اشاره به جزئيات گفت: «برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به برجام مذاکراتی در دولت فعلی برقرار شده است. شرایط روشن است و امیدواریم با شروع به کار دولت جدید از طریق توافقی که امضا شده حقوق مردم ایران را استیفا کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه به ارتباط میان مصر و ایران نیز اشاره کرد و مدعی شد که تبادل نظر میان دو کشور در سطوح مقامات بالارتبه در جریان است.