کنعانی: تنش نمی‌خواهیم اما حق تنبیه متجاوز را برای خودمان قائلیم

سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در روز چهارشنبه خبر داد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه شانزدهم مرداد با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه در تهران، گفت: «تمام شواهد و قرائن نشان می‌دهد که اسرائیل پشت این ترور بوده و اظهارات برخی مقام‌های اسرائیل نیز بیانگر این موضوع است.»

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، کنعانی در نشست خبری با بیان اینکه «کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز تردید کند» افزود: «اقدام‌های حقوقی و سیاسی لازم را در این زمینه به عمل آورده‌ و فعالیت‌های دیپلماتیک در محکومیت این ترور را در سطح جامعه بین‌الملل انجام داده‌ایم. در همین راستا در روز چهارشنبه هفته جاری نشست فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار می‌شود.»

او با بیان اینکه «ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست»، ادامه داد: «آن‌طرفی که مسئول تنش‌ها است، اسرائیل، با حمایت مستقیم و نامحدود آمریکا، است. آمریکا باید به وظایفش عمل کند و توانش را برای بازداشتن تل‌آویو به کار برد زیرا آن‌ها بدون هماهنگی آمریکا این اقدام‌های ماجراجویانه را انجام نمی‌دهند.»

اظهارات کنعانی در حالی است که پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، هرگونه دخالت کشورش در ترور اسماعیل هنیه را رد کرده بود. بلینکن در روزهای گذشته تاکید کرد که «ما نه در جریان این حمله قرار گرفته بودیم و نه هیچ دخالتی در آن داشتیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی در بخش دیگری از نشست روز دوشنبه، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ایران از طریق وزیر خارجه مصر پیامی برای اسرائيل ارسال کرده است، گفت: « به ارسال پیام از سوی هیچ طرفی به رژیمی که هویت آن را مشروع نمی‌دانیم، نیازی نداریم.»

او در مورد ادعاهای منتشرشده در روزنامه کویتی الجریده مبنی بر سفر هیئت آمریکایی به ایران و رایزنی آن‌ها با مقام‌های تهران پس از ترور اسماعیل هنیه هم گفت: «برخی از این خبرها حتی ارزش تکذیب کردن هم ندارند.»

روزنامه کویتی الجریده روز یکشنبه در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، یک گروه از نمایندگان امنیتی ایالات متحده با میانجی‌گری عمان به ایران سفر کرده و نام ۱۰ نفر از عوامل موساد در ایران را هم به جمهوری اسلامی داده‌اند.

 بنا بر گزارش این رسانه، سفر نمایندگان آمریکا به ایران با این هدف انجام گرفت که پیام «آرامش و هشدار» را به رهبران جمهوری اسلامی برساند و از وقوع یک «جنگ بزرگ» میان تهران و تل‌آویو جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ایران در ازای گرفتن امتیازهایی از اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل خودداری کند، گفت که «مسامحه‌ای در کار نخواهد بود و علاوه بر اسرائيل، هر طرفی که از تل‌آویو حمایت کند، باید به مسئولیت‌ها و عواقب اقدام‌هایش آگاه باشد».

او درباره نقش‌آفرینی شورای امنیت درباره کاهش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل هم افزود: «به عنوان کشوری که به حاکمیت و تمامیت ارضی‌ آن تعدی شده، نمی‌توانیم منتظر اقدام‌هایی باشیم که شورای امنیت و کشورهای عضو آن انجام ندادند.»

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه آیا در جریان سفر وزیر خارجه اردن به تهران در مورد چگونگی پاسخ‌دهی به اسرائیل توافقی بین دو کشور حاصل شد، گفت: «اردن کشور دوست و منطقه‌ای ما و از کشورهای موثر در حوزه فلسطین است. مشورت ما با اردنی‌ها امری طبیعی است و در جریان این سفر نیز در مورد وضعیت فلسطین  و وضعیت جدیدا ایجاد‌شده گفت‌وگو شد.»

ایمن الصفدی،‌ وزیر خارجه اردن، روز یکشنبه در سفری از پیش تعیین‌نشده، به ایران رفت. وزیر خارجه اردن در حالی با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در تهران دیدار کرد که برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بودند ایران احتمالا تا روز دوشنبه به اسرائیل حمله خواهد کرد.

با آنکه پیش‌بینی می‌شد ایمن الصفدی در سفر غیرمنتظره‌اش حامل پیام ویژه‌ای برای مقام‌های جمهوری اسلامی باشد، او تاکید کرد که در دیدار با علی باقری حامل پیامی از جانب اسرائیل به تهران یا برعکس نبوده است.

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای درباره سفر ایمن الصفدی اعلام کرد که او حامل پیامی از سوی ملک عبدالله دوم به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران، درباره اوضاع منطقه و روابط دوجانبه خواهد بود. در بیانیه وزارت خارجه اردن همچنین تاکید شده که سفر الصفدی به منظور مذاکره در مورد «تشدید خطرناک تنش» در سراسر خاورمیانه است.

ایمن الصفدی اولین مقام ارشد اردنی محسوب می‌شود که در بیش از ۲۰ سال گذشته به ایران سفر کرده است. اردن متحد نزدیک کشورهای غربی است و در ماه آوریل به رهگیری تعداد زیادی موشک و پهپادهای شلیک‌شده از ایران به سمت اسرائیل کمک کرد.