قطعی‌های پیاپی برق نان مردم را آجر کرد

خمیر نانوایی‌ها به دلیل قطعی‌های بدون اطلاع برق، ترش و دور ریخته می‌شوند

نانواها در حال آماده کردن خمیر نان‌ــ تجارت‌نیوز

مسئولان وزارت نیرو با انکار هرگونه قطعی برنامه‌ریزی‌شده برق مدعی‌اند که ناترازی تولید و مصرف در اوج گرمای تابستان را «مدیریت» کرده‌اند. به‌رغم این ادعا، فعالان اصناف مختلف از صنایع گرفته تا فروشگاه‌های مواد غذایی و نانوایی‌ها می‌گویند در پی قطعی‌های پیاپی برق ضررهای هنگفتی متحمل شده‌اند.

به‌‌ گفته محمدجواد کرمی، مشاور آرد و نان اتاق اصناف ایران، قطع برق نانوایی‌ها به مدت دست‌کم سه ساعت در روز به ترش شدن خمیرها و دورریزی میزان قابل‌توجهی خمیر منجر شده و به دلیل کاهش فروش، نانوایی‌های دولتی را در خطر کاهش سهمیه آرد قرار داده است.

مشاور آرد و نان اتاق اصناق به این نکته نیز اشاره کرد که دورریز خمیر در حالی اتفاق می‌افتد که دولت هر کیلو گندم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان می‌خرد و آرد حاصل از آن را با احتساب یارانه به نانوایان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی ماه‌های اخیر گندمکاران استان‌های مختلف در اعتراض به خودداری دولت از پرداخت مطالباتشان بارها تجمع اعتراضی برگزار کردند. دولت با بهانه‌هایی مانند نبود اعتبار، برخلاف قانون از پرداخت بدهی گندمکاران سر باز می‌زند. در این سوی ماجرا نیز بدون اعتنا به قطعی‌های پیاپی برق و افزایش دورریز خمیر و آرد، نانوایان را تحت فشار می‌گذارد و سهمیه آن‌ها را قطع می‌کند.

نانوایان می‌گویند اطلاع نداشتن از زمان قطع برق و مدت زمان آن نه‌تنها موجب ترش و فاسد شدن و دور ریختن خمیر شده، بلکه در کنار زیان مالی، آن‌ها را با نهادهایی مانند سازمان تعزیرات حکومتی هم دچار چالش کرده است و چنانچه فرمانداری‌ها و شوراهای آرد و نان پادرمیانی نکنند، این احتمال وجود دارد که سهمیه‌شان قطع یا کم شود.

خلاصه‌ ماجرا این است که دولت بدون پرداخت پول به گندمکاران، محصول آنان را گرفته و آن را در اختیار نانوایی‌های دولتی گذاشته است اما در اثر قطعی‌های پیاپی و طولانی‌مدت برق نه‌تنها آرد حاصل از گندم به نان تبدیل نشده، بلکه به نوشته روزنامه پیام ما، نان نانوایان هم آجر شده است.  

مالک یک نانوایی دولتی در استان مازنداران با نام عباس موسوی وضعیت نانوایی‌ها با قطعی‌های پیاپی برق را چنین توصیف می‌کند: «هیچ‌وقت در تابستان وارد یک نانوایی نشده‌اند که بدانند چه کار سختی است. بعد از اینکه خمیرگیر نیمه‌شب یا در اوج گرمای ظهر می‌آید و با زحمت بسیار خمیر می‌گیرد، ناگهان بدون هیچ اطلاعی برق را چند ساعت قطع می‌کنند و ما مجبوریم خمیر را دور بریزیم، چون ترش شده است.»

این نانوا با انتقاد شدید از دولت گفت: «یک خط نامه نزدند به ما اعلام کنند که قرار است فلان روز، فلان ساعت، برق نانوایی شما قطع شود.»

موسوی در ادامه افزود که طی یک ماه اخیر نه‌تنها بیش از ۱۵۰ فِر نان را به‌ دلیل ترش‌ شدن خمیر دور ریخته، بلکه با نهادهایی مانند تعزیرات هم درگیر شده است؛ چون نانوایی‌های دولتی به پخت و فروش پنج کیسه آرد در روز مکلف شده‌اند و در غیر این صورت به «قاچاق آرد» متهم می‌شوند.

نانوای دیگری در کرج با نام عبدالوهاب نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: «برای قطع برق حتی به اتحادیه‌ها هم اطلاع ندادند. اگر یک برنامه زمان‌بندی وجود داشت، ما در آن زمان خمیر نمی‌گرفتیم.»

این نانوا در ادامه افزود: «کم شدن سهمیه آرد نانوایی‌ها درآمد ما را تحت تاثیر قرار داد. به بسیاری از نانوایی‌ها که مراجعه کنید، می‌بینید دیگر از شاطر و خمیرگیر متخصص خبری نیست. همه خانوادگی اداره می‌شوند، چون توان پرداخت حقوق ندارند. حالا این قطعی‌های برق هم مزید بر علت شده‌اند. ما نمی‌دانیم برق کی قطع و کی وصل می‌شود. مجبوریم در همین گرما در مغازه بمانیم. کاری هم از دستمان بر نمی‌آید. باید بنشینیم تماشا کنیم که خمیر ترش شود. قانونا هم نمی‌توانیم تعطیل کنیم. چون تعطیلی باید با اجازه دولت باشد.»

به گفته مشاور آرد و نان اتاق اصناف ایران، طی هفته‌های اخیر نانوایی‌های سراسر ایران با قطعی یک تا سه ساعته برق در روز مواجه بوده‌اند. در حالی‌ که وزارت نیرو با در نظر گرفتن اینکه نان قوت غالب مردم است، موظف بود قبل از قطعی برق به واحدهای نانوایی اطلاع دهد.

کرمی به خبرگزاری ایلنا گفت طرح موسوم به «مدیریت هوشمند نان» که در دولت ابراهیم رئیسی با ادعای مبارزه با قاچاق آرد اجرا شد، نه‌تنها شرایط را برای دولت، مردم و نانوایان بهتر نکرد که چالش‌زا هم بود.