بروز تخلفات گسترده در طرح نان کارتی؛ آماده‌سازی زیرساخت کالابرگ الکترونیک تا شهریور

با تکمیل زیرساخت کالابرگ الکترونیک در شهریور ۱۴۰۱، کالاهای اساسی و ضروری با توجه به قول دولت، به صورت کالابرگ ارائه می‌شود

عکس از مهر

با وجود بروز تخلفات گسترده در طرح آزمایشی نان کارتی، نمایندگان مجلس از آماده‌سازی طرحی مشابه برای کالابرگ الکترونیک تا شهریور ماه خبر دادند و وزیر اقتصاد و دارایی نیز گفت که دولت هنوز تصمیم نهایی درباره اجرای کالابرگ الکترونیکی اتخاذ نکرده، اما پس از آماده شدن مقدمات، ابراهیم رئیسی در یکی از جلسات رسمی تصمیم نهایی را ابلاغ خواهد کرد.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه کالابرگ الکترونیک بخشی از مصوبه مجلس و بخشی از قانون بودجه سالانه کشور است، گفت: دولت در اجرا، به دلیلِ اتفاقات اردیبهشت ماه و نیز اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تفاوت‌هایی ایجاد کرد چون اوضاع آن گونه که تصور می‌شد، پیش نرفت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود که با تکمیل زیرساخت کالابرگ الکترونیک در شهریور ۱۴۰۱، کالاهای اساسی و ضروری با توجه به قول دولت، به صورت کالابرگ ارائه می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد که مشمولان یارانه در قانون مشخص شده‌اند و دامنه‌ای که مشمول یارانه هدفمندی شده، کالابرگ نیز دریافت خواهد کرد.

از سوی دیگر محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام، خبر داد که شهر ایلام برای اجرای آزمایشی طرح کالابرگ تعیین شده است.

او گفت که از مرداد ماه این طرح در شهر ایلام به اجرا گذاشته می‌شود.

قرار است همزمان با ایلام، طرح کالابرگ در دو شهرستان گرمسار در استان سمنان و آبیک در استان قزوین نیز به صورت آزمایشی اجرا شود.

به گفته کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در طرح کالابرگ قرار است که نرم‌افزاری اجرایی شود که توزیع ۶ تا ۸ قلم کالا در قالب این نرم‌افزار به شکل الکترونیکی انجام خواهد شد. مشمولان کالابرگ از طریق این نرم‌افزار در فروشگاه‌هایی که تعیین می‌شوند امکان خرید این اقلام غذایی را خواهند داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود که با راه‌اندازی کالابرگ الکترونیک مردم این ۶ تا ۸ قلم کالای اساسی را از طریق نرم‌افزار خریداری و مبلغ آن را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ پرداخت می‌کنند و مابه التفاوت این مبلغ با قیمت آزاد کالا را دولت از طریق همین نرم‌افزار به فروشگاه‌های تعیین شده پرداخت می‌کند.

کریم حسینی تاکید کرد که در حال حاضر دولت از زمان حذف ارز ترجیحی اقدام به پرداخت یارانه نقدی کرده است و این پرداخت‌ها  اثرات منفی و از جمله اثر تورمی دارد و تاکنون نیز قطعاً اثر تورمی خود را در کشور گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده مجلس تاکید کرد که ادامه روش پرداخت یارانه نقدی راه صحیح و راه‌حل مشکل تورم و گرانی نیست به همین خاطر دولت وعده‌ ارائه کالابرگ الکترونیکی را داده است.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، روز چهارشنبه گفت که دولت هنوز تصمیم نهایی درباره کالابرگ الکترونیکی اتخاذ نکرده است و پس از آماده شدن مقدمات، رییس جمهوری اسلامی در یکی از جلسات رسمی تصمیم نهایی را ابلاغ خواهد کرد.

عبدالرضا مصری، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز با تاکید بر لزوم راه‌اندازی کالابرگ الکترونیکی، گفت که مجلس و دولت معتقدند که تزریق پول از طریق پرداخت یارانه نقدی، تورم ایجاد می‌کند بنابراین سازوکار ارائه کالا با کالابرگ یعنی رساندن کالا به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده، بهترین رویه است.

مصری افزود که برای کالابرگ الکترونیک دولت به دنبال سیستمی است که برای مردم مشکل ایجاد نشود و پس از اجرای آزمایشی عرضه کارتی نان در چند استان، به نظر می‌رسد فضا برای به اجرای کالابرگ آماده‌تر شده است.

مقام‌های دولت در چند ماه گذشته با اجرای آزمایشی طرح نان کارتی با عنوان «طرح مهیا»، از نتایج آن ابراز رضایت کرده‌اند اما به چالش‌های این طرح اشاره نکرده‌اند. در این میان اما محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در نامه‌ای به مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهادکشاورزی فقط بخشی  از مشکلات این طرح را برشمرد.

اورانی در بخشی از نامه خود به موارد متعددی از تخلف در اجرای طرح نان کارتی اشاره کرد و نوشت که «جمع آوری کارت‌های بانکی بلا استفاده آشنایان و استفاده از آن‌ها در نانوایی‌ها برای افزایش تراکنش صوری به منظور جذب بیشتر ۱۵ درصد یارانه و دریافت سهمیه بیشتر آرد، اقدام به کشیدن کارت یک‌جا تحت عنوان ادای نذر یا  توزیع نان در بین مستمندان،پرداخت وجه دستی توسط نانوایان به مشتری برای افزایش تراکنش صوری و ثبت تعداد نان بیشتر از تعداد تحویلی در دستگاه کارت خوان» بخشی از این تخلفات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به مشکلات فنی شرکت مجری کارت هوشمند نان و مشکلات کارتخوان‌های هوشمند نصب شده در نانوایی‌ها نیز اشاره کرد.

او نوشت: استفاده نکردن از دستگاه ها‌ی کارت خوان در برخی از نانوایی‌ها به بهانه عدم آشنایی مردم و نداشتن کارت اعتباری، عدم آنتن دهی در برخی مناطق خصوصا روستا‌ها و ضعیف بودن آنتن دهی همراه اول، شارژ نشدن دستگاه کارتخوان هوشمند و تمام شدن باطری آن» از جمله دیگر مشکلات است.

محتوای نامه رئیس جهاد کشاورزی خراسان حاکی از بروز تخلفات گسترده در مرحله آزمایشی عرضه نان کارتی است که با ورود این طرح به مرحله آزادسازی قیمت نان سنتی و پرداخت یارانه آن به نانوایی‌ها، منجر به جابه‌جایی میلیاردها تومان از یارانه نان به ازای تراکنش‌های صوری و بروز فسادهای گسترده در چرخه توزیع نان خواهد شد.

مقام‌های دولت در ماه‌های گذشته برای دفاع از حذف ارز ترجیحی عنوان کرده بودند که اختصاص ارز ترجیحی سبب بروز فساد در تعدادی از شرکت‌های وارد کننده کالا  شده است.

این در حالی است که در حال حاضر مقام‌های دولت و نمایندگان مجلس جزئیات فنی طرح کالابرگ الکترونیک را ارائه نمی‌کنند اما اظهارات پراکنده آنها نشان می‌دهد که در حال آماده کردن زیرساخت طرحی مشابه «نان کارتی» برای «کالابرگ الکترونیک» هستند که به تخلفات و فساد مالی ابعاد گسترده‌تری خواهد داد.