عضو خانواده آرزو بدری به ایندیپندنت فارسی: عزیزمان را فلج کردید و اعتراف اجباری هم می‌گیرید؟

«آرزو گریه می‌کرد و مخالف مصاحبه با ماموران بود، اما او را تهدید کردند که اعضای خانواده‌اش را به اتهام مصاحبه با رسانه‌های خارجی بازداشت می‌کنند»

آرزو بدری، زن آسیب‌دیده و مخالف حجاب اجباری‌ــ شبکه‌های اجتماعی

یکی از اعضای خانواده آرزو بدری، قربانی جدید حجاب اجباری در استان مازندران، روز چهارشنبه ۳۱ مرداد در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داد که آرزو بدری و پدرش تحت فشارهای امنیتی شدید و تهدید به بازداشت دیگر اعضای خانواده، به «اعتراف اجباری» وادار شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز دوشنبه مصاحبه‌ای کوتاه از آرزو بدری و پدرش در بیمارستان ولی‌عصر تهران منتشر کرد که نشان می‌داد آرزو بدری همچنان بدون حرکت روی تخت در این بیمارستان بستری است و به‌سختی صحبت می‌کند. آرزو بدری در این ویدیو تنها در حد چهار کلمه صحبت کرد و پدرش نیز از ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که با شلیک به آرزو موجب فلج شدن او شدند، تشکر کرد.

اکنون یکی از اعضای این خانواده می‌گوید: «آرزو گریه می‌کرد و مخالف مصاحبه با ماموران امنیتی بود، اما به او گفتند اگر مصاحبه نکند، دیگر اعضای خانواده را به اتهام مصاحبه با رسانه‌های خارجی بازداشت می‌کنند... مگر می‌شود پدری مقابل دوربین از ماموران پلیس که دخترش را به دلیل مخالفت با حجاب فلج کرده‌اند، تشکر کند؟ دلیل اینکه مدت مصاحبه کوتاه بود هم این است که آرزو بیشتر از این حاضر به صحبت کردن نبود و بعد از بیان هم همین چهار کلمه هم گریه کرد و به ماموران فحش داد.»

این منبع مطلع همچنین خبر داد که در دو روز گذشته، تنها به پدر آرزو بدری اجازه ملاقاتی کوتاه‌ با فرزندش در بیمارستان ولی‌عصر را دادند و از ورود دیگر اعضای خانواده به این بیمارستان که متعلق به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است، جلوگیری شد.

او افزود: «وضعیت جسمی آرزو همچنان وخیم است و از پدرش شنیدیم که پس از مصاحبه اجباری، دوباره خون بالا آورده و نفس کشیدن او به‌سختی و با درد همراه است. ریه آرزو پس از دو بار جراحی همچنان به دلیل پارگی بر اثر شلیک گلوله ماموران به وضعیت عادی برنگشته و از کمر به پایین نیز همچنان ناتوان و فلج است. پزشکان می‌گویند بهبود وضعیت جسمی آرزو و دوباره راه رفتن او تقریبا با معجزه امکان‌پذیر می‌شود و او در حال حاضر  از کمر به پایین کاملا بی‌حس است.»

در همین حال، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره جزئیات پرونده شلیک ماموران پلیس استان مازندران به آرزو بدری، مدعی شد که «این اقدام به حجاب مرتبط نبود» و گزارش‌های منتشرشده را «فضاسازی رسانه‌ای» خواند. او گفت دلیل شلیک ماموران به آرزو بدری «توجه نکردن مالک خودرو به هشدار پلیس و فرار از صحنه» بود، اما توضیح نداد که چرا ماموران جمهوری اسلامی به سمت فردی که کنار راننده نشسته بود، شلیک کردند و چرا با سایر اقدام‌های انتظامی مانند بستن کردن جاده برای توقیف خودرو اقدام نشد؟

در روزهای اخیر، اعضای خانواده آرزو بدری بارها به نقل از این جوان آسیب‌دیده که مادر دو فرزند است، ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی را درباره این پرونده تکذیب و علت شلیک ماموران به آرزو را مخالفت او و دوستش با حجاب اجباری اعلام کرده‌اند.

 پیش از این در  ۲۵ مرداد هم یکی از اعضای این خانواده به ایندیپندنت فارسی گفته بود: «مقام‌های نظامی و امنیتی همچنان با وقاحت تمام به‌دروغ می‌گویند دلیل شلیک به آرزو رعایت نکردن حجاب نبوده است و او را به‌ دلیل فرار از ایست‌بازرسی پلیس هدف گلوله قرار دادند. در حالی که این دروغ است و ماموران پس از بی‌توجهی آرزو و دوستش به تذکر حجاب، به تعقیب آنان پرداختند و به سمت خودرو و سرنشینان آن شلیک کردند. اصلا هر کسی که از دست پلیس فرار می‌کند، باید به ضرب گلوله کشته یا فلج شود؟ شما چه فرقی با داعش و طالبان دارید؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شلیک ماموران پلیس مازندران در حوالی ساعت ۱۰ شب اول مرداد، گلوله به بدن آرزو اصابت کرد و وارد ریه‌اش شد و سپس به کانال نخاعی در کمر او آسیب جدی زد. پس از جراحی ریه در بیمارستان ساری، آرزو بدری به بیمارستان ولی‌عصر تهران، متعلق به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، منتقل شد تا در آنجا گلوله را از کمرش خارج کنند. بعد از بیرون آوردن گلوله، پزشکان به اعضای خانواده آرزو اعلام کردند که این قربانی حجاب اجباری دست‌کم تا یک سال آینده قادر به راه رفتن نخواهد بود و احتمال اینکه تا آخر عمر از کمر به پایین فلج شود، زیاد است.

بر اساس اطلاعات و مدارک رسیده به ایندیپندنت فارسی، آرزو بدری، مادر دو کودک خردسال، حوالی ساعت ۱۰ شب دوشنبه اول مرداد به همراه دوستش در جاده نور به بابلسر در حرکت بود که ماموران پلیس شهر نور از پشت بلندگوی سمند به آن دو تذکر رعایت حجاب اجباری دادند، اما راننده و آرزو با بی‌توجهی به مسیرشان ادامه دادند. به همین دلیل تعقیب و گریز شکل گرفت و یک مامور بدون هشدار اولیه، از درون خودرو پلیس به سمت خودرو آن‌ها شلیک کرد که یکی از گلوله‌ها از سمت شاگرد در ماشین را سوراخ کرد و بر کمر آرزو بدری نشست. ماموران در ادامه با حمله فیزیکی به این دو زن جوان قصد داشتند آنان را بازداشت کنند که با مشاهده وخامت وضعیت جسمی آرزو بدری و خونریزی شدید، دستپاچه شدند و اورژانس را خبر کردند.