چشم‌انتظاری فلسطینی‌ها برای واکسیناسیون فلج اطفال در میانه تشدید جنگ

سازمان ملل می‌گوید واکسیناسیون بیش ۶۴۰ هزار کودک فلسطینی مشروط به برقراری آتش‌بس است

کودکان فلسطینی در کنار خرابه‌های ناشی از جنگ-reuters

درحالی‌که فلسطینی‌ها امیدوارند با برقراری آتش‌بس بشردوستانه و شروع کارزار واکسیناسیون کودکان، فلج اطفال در این منطقه متوقف شود، جنگ در غزه تشدید شده است.

مقام‌های سازمان ملل متحد می‌گویند برای آغاز واکسیانسیون کودکان در غزه دست‌کم هفت روز باید در این منطقه آتش‌بس اجرا شود. خانواده‌های فلسطینی اکنون با وجود تشدید درگیری‌ها منتظر توافق کوتاه‌مدت آتش‌بس با هدف واکسیانسیون کودکان‌اند.

سازمان جهانی بهداشت، روز بیست‌وسوم ماه اوت، از شناسایی یک نوزاد مبتلا به فلج اطفال در غزه خبر داد و اعلام کرد که پس از واکسیانسیون سراسری کودکان، این اولین مورد طی ۲۵ سال اخیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی از توالی‌یابی ژنتیکی نشان می‌داد که این مورد با ویروس فلج اطفالی ارتباط دارد که حدود دو ماه پیش در فاضلاب غزه یافت شده است.

شناسایی یک کودک مبتلا به فلج اطفال و اعلام خبر تولد دست‌کم ۵۰ هزار کودک از زمان شروع جنگ غزه تاکنون، ضرورت واکسیناسیون کودکان فلسطینی را آشکار کرد.

ژولیت توما، مدیر ارتباطات آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی گفت که این سازمان امیدوار است واکسیناسیون کودکان را از اول سپتامبر آغاز کند.

پیش‌تر نیز یونیسف، نهاد کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که آماده است بیش از یک میلیون دوز واکسن فلج اطفال را به غزه ارسال کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی، وضعیت برخی خانواده‌های دارای فرزند خردسال در فلسطین را توصیف کرد و از قول مادری به نام ام‌الیان در شهر جنوبی خان یونس نوشت که او نگران است دختر ۱۹ ماهه‌اش به دلیل بیماری ناشی از سوءتغذیه، در معرض ابتلا به فلج اطفال قرار بگیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ۲۹ مرداد، پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل با برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون فلج اطفال در نوار غزه موافقت کرده است و در هفته‌های آینده برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای آن انجام می‌شود.

روز چهارشنبه، برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که مقام‌های اسرائیلی درخواست آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای آتش‌بس در مناطقی خاص به منظور واکسیناسیون کودکان را پذیرفته‌اند.

اما دفتر بنیامین نتانیاهو این خبر را تکذیب کرد و گفت که «این یک آتش‌بس نخواهد بود، بلکه به تخصیص مکان‌هایی مشخص در غزه برای واکسیناسیون محدود است».

عزت الرشیق، از اعضای دفتر سیاسی حماس، ضمن حمایت از ابتکار سازمان ملل متحد برای برقراری فوری آتش‌بس بشردوستانه گفت که «نتانیاهو به دنبال مرگ تدریجی کودکان غزه است».

او مدعی شد که موضع نخست‌وزیر اسرائیل تلاش برای خنثی کردن طرح آتش‌بس فوری بشردوستانه به ابتکار سازمان ملل متحد است.

بیشتر از جهان