آرامگاه اردشیر هخامنشی نم کشیده است

کارشناسان می‌گویند سنگ‌نگاره‌های این اثر باستانی نیزبراثر نم شدید خدشه‌دار شده‌اند

آرامگاه اردشیر سوم هخامنشی-ایسنا

سیاوش آریا، کنشگر میراث فرهنگی، از وضعیت مخاطره‌آمیز آرامگاه اردشیر سوم در مجموعه تخت جمشید خبر داد و گفت که رطوبت فراوانی به درون این اثر باستانی نفوذ کرده است.

به گفته این کنشگر میراث فرهنگی، پس از بارندگی‌های سال‌های اخیر، رطوبت شدید به آرامگاه اردشیر سوم رخنه کرده و این محوطه باستانی اکنون با چالشی جدید مواجه است.

او با بیان اینکه چهره سنگ‌نگاره‌های این اثر باستانی نیز براثر نم شدید خدشه‌دار شده است، به خبرگزاری ایسنا گفت که حدود چهار سال قبل درمورد رخنه رطوبت به آرامگاه اردشیر هخامنشی هشدار داده است و در همان زمان مسئولان وقت میراث فرهنگی نیز وعده داده‌اند که رطوبت موجود را برطرف و این اثر را مرمت و حفاظت می‌کنند، با این حال هنوز هم «در بر همان پاشنه می‌چرخد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آریا در ادامه نیز افشا کرد که تماس‌های پیاپی با مدیران میراث فرهنگی فارس درباره وضعیت مخاطره‌آمیز آرامگاه اردشیر سوم بی‌پاسخ مانده است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی تاکید کرد: «یکی از دشواری‌های بزرگ یادمان‌های تاریخی سنگی، حفاظت آنان در برابر باران‌های اسیدی و دیگر عوامل طبیعی است که تاثیر بد و مستقیم روی این آثار تاریخی می‌گذارند و پاسبانی از آن‌ها را با سختی روبه‌رو می‌کنند.»

آریا ضمن اذعان بر پرهزینه بودن مرمت و حفاظت آثار تاریخی سنگی گفت: «با این حال نمی‌توان دست روی دست گذاشت و به بهانه کمبود بودجه تماشاگر ویرانی یادمان‌های ارزشمند سنگی بود.»

آرامگاه اردشیر سوم هخامنشی  اتاقی با دو ستون است که در مقابل کاخ صد ستون در تخت جمشید قرار دارد. بالای این مقبره تصویری از نمایندگان ملل مختلف حکاکی شده که تاج شاهی را بر دوش دارند.

اردشیرشاه نیز بالای این قاب ایستاده و شمایلی از انسان بالدار مقابل او قرار دارد. ستون‌های مقبره اردشیر سوم بر دوش گاوهای دو سر قرار دارند که مشابهشان در کاخ‌های تخت جمشید نیز یافت می‌شود.

نمای آرامگاه اردشیر سوم با الگوبرداری از آرامگاه داریوش بزرگ در نقش رستم بنا شده است. یک سکوی سنگی نیز جلو آرامگاه روی ردیفی از پله‌ها قرار دارد. این پله‌ها از سنگ‌های کوچک و بزرگی تشکیل شده‌اند که هیچ ملاطی آن‌ها را به یکدیگر متصل نکرده است.

اردشیر سوم از شاهان ایران و یازدهمین پادشاه از سلسه بزرگ هخامنشیان است. آرامگاه اردشیر اکنون یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس به شمار می‌آید.

پیش‌تر نیز کارشناسان از نفوذ گلسنگ‌ها به مجموعه‌های تاریخی ازجمله تخت جمشید خبر داده‌ بودند.

به گفته محمد سهرابی، سرپرست پیشین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی، تاکنون نزدیک به ۵۰۰ گونه گلسنگ در حال رشد روی بناهای تاریخی و باستانی ایران مشاهده شده و نرخ فرسایش این بناها با رتبه‌بندی‌های متفاوت افزایش یافته است.