پیشروی ارتش پوتین در اوکراین؛ رئیس ناتو از حمله اوکراین به کورسک حمایت کرد

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که ۲۴ مورد از ۵۲ پهپاد پرتاب‌شده روسیه را سرنگون کرده است

دیدار ولودیمیر زلنسکی با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ـ رویترز

وزارت دفاع اوکراین روز شنبه ۳۱ اوت (دهم شهریور) اعلام کرد که نیروهای روسیه کنترل شهرک دیگری در منطقه دونتسک در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند.

دونتسک یکی از چهار منطقه اوکراینی است که روسیه می‌گوید آن‌ها را تصرف کرده است، اگرچه هنوز کنترل کامل همه آن‌ها را در دست ندارد. کی‌یف و غرب تصرف این اراضی به دست روسیه را محکوم و آن را غیرقانونی اعلام کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز متعهد شده است که این سرزمین‌ها را به اوکراین بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه از زمانی که نیروهای اوکراینی در حمله غافلگیرکننده ششم اوت به دنبال پیشروی در منطقه کورسک برآمدند، به حملاتش شدت بخشیده و دستاوردهای بیشتری داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی هوایی اوکراین روز شنبه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور ۲۴ فروند از ۵۲ پهپاد پرتاب‌شده روسیه را در حملات شبانه‌اش به هشت منطقه اوکراین سرنگون کرده است.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۵ پهپاد شاهد به خودی خود سقوط کردند و سه فروند دیگر به سمت روسیه و بلاروس پرواز کرده‌اند. هیچ گزارشی مبنی بر زخمی شدن افراد در این حملات یا خسارت عمده گزارش نشده است.

اوکراین برای دفع حملات مکرر پهپادها و موشک‌های روسیه از جنگ الکترونیک و همچنین گروه‌های متحرک شکار و دفاع هوایی استفاده می‌کند.

هم‌زمان با حملات شبانه پهپادی روسیه، در مناطق مختلف اوکراین چندین بار هشدارهای هوایی به صدا درآمد و مردم نیمه‌شب به پناهگاه‌ها هجوم بردند. مقام‌های اوکراینی گفتند که این چهارمین حمله پهپادی به کی‌یف در این هفته بود. در این منطقه هشدارها حدود چهار ساعت طول کشید.

در همین حال بنا بر گفت‌وگویی که روز شنبه در نشریه دی ولت آلمان منتشر شد، ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، از حمله نیروهای اوکراین به کورسک روسیه حمایت کرد.

استولتنبرگ به این روزنامه گفت که «اوکراین کاملا برای آغاز حمله غافلگیرانه به منطقه مرزی کورسک روسیه به‌منزله اقدامی دفاعی حق داشت، زیرا طبق قوانین بین‌المللی حق دفاع از خود در مرز متوقف نمی‌شود.»

او تاکید کرد که، طبق قوانین بین‌المللی، سربازان، تانک‌ها و پایگاه های روسیه در آنجا (کورسک) اهداف قانونی به شمار می‌روند.

دفاع این مقام ناتو از تصمیم کی‌یف در حالی است که حمله غافلگیرکننده ششم اوت نیروهای اوکراین متحدان این کشور را نیز غافلگیر کرد. استولتنبرگ گفت که اوکراین «برنامه‌ریزی‌اش را با ناتو در میان نگذاشته و ائتلاف نظامی غربی هیچ نقشی در آن حمله نداشته است.»

استولتنبرگ همچنین بر تعهد آلمان برای باقی ماندن در نقش بزرگ‌ترین کمک‌کننده نظامی اروپایی به اوکراین تاکید کرد. این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها، برلین در حال آماده‌سازی کاهش کمک‌های خود به کی‌یف در بودجه سال آینده است.

حمله به کورسک در خط مقدم شرق اوکراین تغییر چندانی ایجاد نکرده است. در همین حال، ولودیمیر زلنسکی اذعان کرده است که ارتش او در نزدیکی مرکز استراتژیک پوکروفسک، در منطقه دونتسک، با نزدیک شدن نیروهای روسی با وضعیتی «بسیار دشوار» مواجه است.

بیشتر از جهان