چهارمین روز حمله اسرائیل به کرانه باختری؛ حماس و جهاد اسلامی بر ادامه جنگ تاکید کردند

بریتانیا، فرانسه و اسپانیا در مورد عملیات اسرائیل در کرانه باختری ابراز نگرانی کردند

ارتش اسرائيل روز شنبه ۳۱ اوت (دهم شهریور) برای چهارمین روز متوالی به عملیات نظامی گسترده در کرانه باختری اشغالی ادامه داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با ادامه درگیری‌ها و انفجارها در شهر شمالی جنین، ارتش اسرائیل اعلام کرد که دو فلسطینی هنگام آماده شدن برای انجام عملیات انتحاری شبانه در جنوب کرانه باختری کشته شدند.

گروه حماس که حمله هفتم اکتبرش به اسرائیل جرقه جنگ غزه را برانگیخت، از اقدام برای بمب‌گذاری به عنوان «عملیات قهرمانانه در موقعیت حساس» نام برد و از آن استقبال کرد. در بیانیه گروه شبه‌نظامی حماس با اشاره به دو عملیات در کرانه باختری علیه اسرائیل آمده است که «نیروهای مقاومت به غافلگیری دشمن ادامه می‌دهند.»

جهاد اسلامی، متحد حماس نیز که حضور پررنگی در شمال کرانه باختری دارد، به طور مشابه گفت که به عاملان «حمله هماهنگ شده» تبریک می‌گوید.

در همین حال ارتش اسرائیل یکی از این عملیات را «تلاش برای بمب‌گذاری خودرو از سوی یک تروریست» توصیف و اعلام کرد که او کشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه ارتش اسرائيل آمده است که یک افسر ارتش «تا حدودی ​​زخمی شده است و یک افسر ذخیره مسئول امنیت در یک محله مجاور نیز جراحات جزئی دیده است.»

در این بیانیه آمده است که در حادثه دوم، رئیس امنیت شهرک اسرائیلی «کرمی زور» با یک «تروریست» که به محوطه شهرک نفوذ کرده بود، درگیر تعقیب و گریز خودرویی شد که منجر به «خنثی شدن تروریست» شد. بنا بر این بیانیه، در جریان این درگیری، یک بمب در خودروی تروریست منفجر شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حملات همزمان به چندین شهر در شمال کرانه باختری، دست‌کم ۲۰ فلسطینی از روز چهارشنبه به دست ارتش اسرائیل کشته شده‌اند که بیشتر آنها شبه‌نظامی بودند.

از روز جمعه، سربازان اسرائیل عملیاتشان را بر شهر جنین و اردوگاه‌های آوارگان آن متمرکز کرده‌اند، جایی که اسرائيل می‌گوید مدت‌ها سنگر گروه‌های مسلح فلسطینی بوده که علیه اسرائیل می‌جنگند.

از زمان حمله حماس در هفتم اکتبر، خشونت در کرانه باختری افزایش یافته است. سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ غزه، دست کم ۶۳۷ فلسطینی در این منطقه از سوی نظامیان یا شهرک‌نشینان اسرائیلی کشته شده‌اند.

بر اساس آمار رسمی اسرائیل، ۱۹ اسرائیلی از جمله سربازان در حملات فلسطینی‌ها یا در جریان عملیات ارتش در همین مدت کشته شده‌اند.

در میان ۲۰ فلسطینی که از روز چهارشنبه کشته شدن آنها گزارش شده است، حماس و متحدش جهاد اسلامی گفته‌اند که دست‌کم ۱۳ نفر از اعضای شاخه‌های مسلح آنها بوده اند.

بریتانیا، فرانسه و اسپانیا روز جمعه در مورد عملیات اسرائیل در کرانه باختری ابراز نگرانی کردند و «شیوع خشونت را که آشکارا غیرقابل قبول است» محکوم کردند.

در سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که اسرائیل با حداقل سه روز «وقفه بشردوستانه» در بخش‌هایی از غزه از روز یکشنبه موافقت کرده است تا پس از ثبت اولین مورد فلج اطفال در غزه در ربع قرن گذشته، عملیات واکسیناسیون تسهیل شود. با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که این اقدامات به معنای «آتش‌بس» نیست.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس آمار رسمی اسرائیل، حمله حماس در هفتم اکتبر منجر به کشته شدن ۱۱۹۹ نفر شد که بیشتر آنها غیرنظامی بودند. ستیزه‌جویان فلسطینی همچنین ۲۵۱ نفر را به گروگان گرفتند؛ ۱۰۳ نفر از آنها هنوز در غزه اسیرند که ۳۳ نفر از آنها کشته شده‌اند.

بنا به گفته وزارت بهداشت غزه، حمله نظامی تلافی‌جویانه اسرائیل دست‌کم ۴۰ هزار و ۶۰۲ نفر را در غزه کشته است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل می گوید بیشتر کشته شدگان زن و کودک‌اند. جنگ غزه، این منطقه را به ویرانی کامل کشانده و به گفته سازمان‌های امدادی باعث بحران انسانی شده است.

بیشتر از جهان