پایان بی‌نتیجه مذاکرات آتش‌بس غزه؛ آمریکا از ادامه تلاش‌ها خبر داد

حماس و اسرائیل گزینه‌های جایگزین برای حضور نیروهای اسرائیلی در کریدورهای فیلادلفیا و نتزاریم را نپذیرفتند

مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه در قاهره که با تلاش میانجی‌‌های بین‌المللی از جمله آمریکا، مصر و قطر برای پایان دادن به درگیری ۱۰ ماهه اسرائیل و حماس دنبال می‌شد، بار دیگر بدون نتیجه به پایان رسید.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی مصری نوشت که روز یکشنبه در مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره هیچ توافقی حاصل نشد و نه حماس و نه اسرائیل با پیشنهاد‌های سازش که میانجی‌گران مطرح کردند، موافقت نکردند.

این دور از مذاکرات در حالی بدون نتیجه خاتمه یافت که پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته بود این گفت‌وگوها «بهترین و شاید آخرین فرصت» برای دستیابی به توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس باشند.

به‌رغم نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات و پایان آن در روز یکشنبه، یک مقام ارشد آمریکایی مذاکرات در قاهره را «سازنده» توصیف کرد و گفت که این مذاکرات با تلاش همه طرف‌ها برای دستیابی به «توافق نهایی و قابل‌اجرا» انجام شد. این مقام که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: «این روند طی روزهای آینده برای رسیدگی بیشتر به مسائل و جزئیات باقی‌مانده ادامه خواهد یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه‌ها گفت‌وگوهای متناوب برای پایان دادن به عملیات نظامی اسرائیل در غزه یا آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در دست حماس پس از حمله هفتم اکتبر، هنوز به یک توافقی قابل‌اجرا منتهی نشده است. با این حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که واشینگتن همچنان در قاهره برای دستیابی به آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها تلاش می‌کند.

مورد مهم در مذاکرات جاری با میانجی‌گری ایالات متحده، مصر و قطر اصرار اسرائیل بر حضور در گذرگاهی موسوم به کریدور فیلادلفیا است که باریکه‌ای در امتداد مرز جنوبی غزه با مصر است. اسرائیل ادعا می‌کند که با استقرار نیرو در این کریدور قصد دارد از انتقال سلاح به نیروهای حماس جلوگیری کند اما حماس خواهان خروج تمامی نیروهای اسرائیلی از غزه است.

منابع مصری گفتند که میانجی‌ها برای حضور نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفیا و کریدور نتزاریم که از وسط نوار غزه می‌گذرد، گزینه‌های جایگزینی ارائه کردند، اما طرفین هیچ‌کدام از پیشنهادها را نپذیرفتند.

این منابع افزودند که اسرائیل درباره آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی که حماس خواستار آزادی آن‌ها است، نیز ابراز نگرانی کرده و در صورت آزادی‌، خواستار خروج آن‌ها از غزه شده است.

به گفته یک مقام مطلع آمریکایی، مقام‌های ارشد اسرائیل روز یکشنبه برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده با حمایت میانجی‌‌ها به مذاکرات پیوستند، اما درباره اینکه آیا پیشرفتی حاصل شده است یا خیر، ارزیابی قطعی وجود ندارد.

در سوی دیگر نیز حماس اعلام کرد که اسرائیل از تعهدش مبنی بر خروج تمامی نیروها عقب‌نشینی کرده و شرایط جدید دیگری از جمله بازرسی آوارگان فلسطینی در بازگشت آن‌ها را مطرح کرده است. اسامه حمدان، یکی از مقام‌های حماس، روز یکشنبه به تلویزیون الاقصی گفت: «ما چیزی جز آنچه را در پیشنهاد دوم ژوییه سر آن توافق کردیم، نمی‌پذیریم.»

یک منبع بلندپایه حماس نیز به رویترز گفت که این گروه در ماه ژوییه پیشنهاد آمریکا را برای آغاز مذاکرات به منظور آزادی گروگان‌های اسرائیلی از جمله سربازان و مردان، ۱۶ روز پس از مرحله اول توافق با هدف پایان دادن به جنگ غزه پذیرفته بود.

عزت الرشیق، یک مقام ارشد حماس، گفت که هیئتی از حماس روز یکشنبه پس از گفت‌وگو با میانجی‌‌ها قاهره را ترک کرد. او افزود که این گروه بار دیگر خواسته‌اش را مبنی بر اینکه هر توافقی باید متضمن آتش‌بس دائمی و خروج کامل اسرائیل از غزه باشد، تکرار کرده است.

نتیجه‌بخش نبودن توافق آزادی گروگان‌ها اعتراض شهروندان اسرائیل را به دنبال داشته است. هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه در شهرهای مختلف اسرائیل از جمله تل‌آویو و اورشلیم به خیابان‌ها رفتند و مانند هفته‌های گذشته خواستار کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری و برگزاری انتخابات مجدد شدند. آن‌ها از دولت اسرائیل به دلیل ناتوانی در نجات شش اسیر که اجساد آن‌ها هفته گذشته از غزه بازگردانده شد، انتقاد کردند و از نخست‌وزیر اسرائیل خواستند توافق آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها را سریع‌تر به نتیجه برساند.

بیشتر از جهان