انتشار جزییات جدید از پرونده محمد میرموسوی؛ قتل با شلیک گلوله و شکنجه با کابل و میله

منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند کمیل ابوالحسنی، جوان معترض شهسواری جدیدترین قربانی شکنجه نیروهای پلیس مازندران است

تصویر محمد میرموسوی و مزار او در روستای بارکوسرا در لاهیجان-فارس-شهریور ۱۴۰۳

برخی از منابع محلی و نزدیکان محمد میرموسوی، جوان کشته‌شده در بازداشتگاه نیروی انتظامی در لاهیجان، به خبرنگار روزنامه شرق گفته‌اند ماموران پلیس به او «فحش‌های ناموسی» دادند و جای گلوله ماموران پلیس هم روی کمر این جوان مشخص بود.

در این گزارش به قلم مریم لطفی آمده است که علاوه بر شلیک، کادر نیروی انتظامی در پاسگاه روستای ناصرکیاده در منطقه مرزی لاهیجان و لنگرود، محمد میرموسوی را به ستونی بستند و با کابل، آهن، میله و باتوم او را کتک زدند تا در نهایت جان خود را از دست بدهد.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز شنبه ۱۰ شهریور در اطلاعیه سوم خود درباره قتل محمد میرموسوی به دست ماموران پاسگاه لاهیجان، مدعی شد که «اتفاقی استثنایی» رخ داده است و در ادامه از برکناری فرمانده انتظامی لاهیجان به دلیل «عدم نظارت کافی بر رفتار کارکنان» خبر داد. این نهاد سرکوبگر و نظامی همچنین اعلام کرد که به علت پیچیدگی موضوع، تعیین علت دقیق فوت منوط به گزارش نهایی پزشکی قانونی است.

همچنین درحالی که شماری از رسانه‌های وابسته به نهادهای دولتی و امنیتی در ایران در ۲۴ ساعت گذشته تلاش کردند تا محمد میرموسوی را «شرور و جزو اراذل و اوباش» معرفی کنند، اما یکی از همکلاسی‌های سابق این جوان در گفت‌وگو با شرق، او را «انسانی با اخلاق، با ادب، خوش‌رو، خوش‌خنده و انسانی که اهل دعوا نبود» توصیف کرد و افزود: «او را سمت پاسگاه ناصرکیاده لاهیجان بردند و با نامردی تمام کشتد.»

این منبع مطلع همچنین توضیح داد که از اهالی روستای سیدمحله از توابع رودبنه در لاهیجان شنیده است که طرف دعوای محمد میرموسوی، «وابسته به یکی از ارگان‌ها بود» و به همین دلیل او تحت شکنجه شدید و مرگ‌آور قرار دادند.

یکی از هم‌محلی‌های محمد میرموسوی نیز گفت: «مامورها بد حرف زدند و به محمد فحش‌های ناموسی دادند. بعضی‌ها هم می‌گویند سیدمحمد چون از این حملات عصبانی بود به مامورها فحاشی کرد. مامورها هم که می‌بینند دوباره جو متشنج شد، تماس گرفتند تا نیروی کمکی برای‌شان بفرستند. پس از حضور نیروهای جدید و انتقال میرموسوی به پاسگاه محل نیز ماموران او را کتک زدند و صدای شلیک تیر هم از محل بازداشت او شنیده شد. در فیلمی که از غسالخانه منتشر شد، جای تیر روی کمرش مشخص است.»

پیش از این یکی از شاهدان محلی به خبرنگاران محلی و رسانه‌های حقوق‌بشری گفته بود که هنگام شکنجه برای اعتراف گرفتن، ماموران دو قسمت از بدن این جوان را سوراخ کرده بودند و فرد دیگری نیز از بسته بودن دست‌ و پای متهم در زمان «حمله وحشیانه ماموران» خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا یکی دیگر از دوستان محمد میرموسوی نیز به خبرنگار شرق که در محل حادثه حاضر شد، می‌گوید: «مادر و پدر او هر دو بازنشسته یکی از ارگان‌ها هستند و برای همین مجبور شده‌اند قضیه را یک‌طوری جمع کنند، اما مظلومیت این جوان و دادخواهی برای او همچنان پابرجاست. سر درگیری و نزاعی که درگرفته بود، سیدمحمد را به درختی بسته بودند و ماشینش را آتش می‌زنند. البته ماشین برای پدرش بود. بعد او را به پاسگاه می‌برند و آن‌جا هم او را به صندلی یا ستونی می‌بندند و با کابل و آهن و میله و باتوم کتکش می‌زنند و بر اثر همین ضربات او کشته می‌‌شود.»

اطرافیان جوان کشته‌شده در بازداشتگاه شهرستان لاهیجان، همچنین تاکید کرده‌اند که طبیعتا تحت هیچ شرایطی نیروهای پلیس جمهوری اسلامی اجازه انجام خشونتی در این سطح را نداشته‌اند تا یک جوان بی‌دفاع را به قتل برسانند.

روز هفتم شهریور و پس از انتشار خبر قتل میرموسوی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی بدون اینکه نامی از او ببرد، اعلام کرد ۵ نفر از کارکنان نیروی انتظامی در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند.

این درحالی است که ایندیپندنت فارسی روز شنبه ۱۰ شهریور در گزارشی اختصاصی، خبر داده است که کمیل ابوالحسنی، جوان مازندرانی و معترض به جمهوری اسلامی و بازداشتی در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ نیز روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت، در آخرین بازداشتش به دست ماموران امنیتی در شهرستان شهسوار (تنکابن) مازندران، بر اثر شکنجه و شدت ضرب‌وجرح جان خود را از دست داد تا جدیدترین مورد از قتل‌های حکومتی در بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی هم رقم بخورد.